حمله قارچ‌ها به پوست!

اگرچه هر روز درمان‌ها هم بروزرسانی‌ و دردسرها کمی کمتر از گذشته می‌شود اما تا زمانی که بهداشت فردی جای خود را به درستی در برنامه روتین زندگی ما پیدا نکند، هنوز بیماری‌هایی از جمله قارچ و عفونت‌های بعد از آن نگران‌کننده و دردسرساز خواهد شد.

به گزارش رکنا ، عفونت قارچی پوست که در پی رعایت نکردن بهداشت فردی یا انتقال از فرد مبتلای دیگر بخشی از پوست، مو و ناخن‌ها را درگیر می‌کند هنوز یکی از شایع‌ترین بیماری‌هاست که برای درمان آن ابتدا نیاز به اطلاعات کافی خواهید داشت. قارچ‌های پوستی را بشناسید و با آن مبارزه کنید.

قارچ‌های فرصت طلب

عفونت قارچی پوست با هزاران‌گونه متفاوت روی تمام قسمت‌های پوست بدن به‌طور طبیعی زندگی می‌کنند اما زمانی که تحت‌تاثیر محرک‌ها، رشد کنند و تکثیر شوند یا اگر محیط مساعدی برای گسترش خود بیابند لایه فوقانی پوست به علاوه مو و حتی ناخن‌ها را هم آلوده می‌کنند اما از آن‌جا که قارچ پوستی نشانه‌هایی به صورت لکه‌های قرمز، پوسته پوسته و خشکی‌های قرمز رنگ دایره‌ای شکل یا نقطه‌ای روشن در مرکز با خارش از خود بروز می‌دهد می‌توانید به سرعت نسبت به شناسایی و درمان آن‌ها اقدام کنید.

معمولا بیشتر گونه‌‌های عفونت قارچ پوستی قابل درمان هستند بنابراین جای نگرانی نیست اما ممکن است دایره ابتلای آن به مرور بزرگ‌تر شده و گاهی به دیگر نقاط بدن هم سرایت می‌کند. پس بهتر است با مشاهده هریک از علایم قارچ پوستی روی لایه بیرونی پوست، به متخصص مراجعه و درمان را هرچه سریع‌تر آغاز کنید. چون این عارضه‌ قابل انتقال و واگیردار است و ممکن است به کودکان و افرادی که به دلیل بیماری به مشکلات ضعف ایمنی دچار هستند زودتر منتقل شود.

چه کسانی در معرض عفونت قارچی هستند؟

از آن‌جا که قارچ‌ها در طول عمر همراه ما هستند ممکن است زمینه ابتلا به آن‌ها برای هرکسی فراهم شود. از سویی دیگر عده‌ای زمینه ژنتیکی نسبت به عفونت قارچی دارند اما بعضی بیشتر از دیگران در معرض بروز قارچ پوستی هستند. این گروه‌ها شامل چه کسانی می‌شود؟

افرادی که به اختلالات ایمنی مبتلا هستند یا برای درمان تحت شیمی‌درمانی قرار دارند و همچنین مبتلایان به ایدز، بیش از بقیه مستعد ابتلا به قارچ پوستی هستند. قارچ‌ها در پی ضعف دستگاه ایمنی به سرعت تحریک و تکثیر می‌شوند.

قارچ‌های پوستی در افرادی که حیواناتی نظیر گربه و سگ یا پرنده در خانه نگهداری می‌کنند هم مشاهده می‌شود. در این نوع عفونت کودکان بیشتر از بقیه در خطر هستند.

دیابت یکی دیگر از بیماری‌هایی است که با ابتلا به آن شرایط رشد قارچ‌ها، ساده‌تر می‌شود. از طرفی این بیماری روند درمان ابتلا به عفونت‌های قارچی را طولانی‌تر کرده و بیشتر به شکل قارچ‌های ناخن و انگشتان پا بروز می‌کند.

بیمارانی که تحت درمان طولانی مدت با کورتون قرار دارند و مبتلایان به بعضی انواع سرطان، هم بیش از دیگران به قارچ‌های پوستی مبتلا می‌شوند.

افرادی که برای درمان عارضه‌ای دیگر مجبور به مصرف آنتی‌بیوتیک بوده‌اند ممکن است بعد از دوره‌ای کوتاه، قارچ‌ها به سراغ پوستشان بیاید.

خانم‌ها بیشتر در زیر بافت پستان و در منطقه تناسلی به ویژه ناحیه واژینال و بین چین‌‌های اطراف کشاله ران به خاطر رطوبت و تعریق در معرض تکثر قارچ هستند.

چطور درمان می‌شود؟

جای نگرانی نیست فقط کافی است با مشاهده هرگونه علایم قارچ و یا تغییرات غیرعادی روی پوست بدن، دست، پا و ناخن‌های خود به متخصص پوست و مو مراجعه کنید. پزشکان معمولا با نگاه کردن به پوست یا هرگونه تحریک پوستی وجود قارچ‌های پوستی را تشخیص می‌دهند.

در روشی دیگر متخصص نمونه‌ای از پوست خشک شده شما یا بخشی از ناخن را برداشته و برای آزمایش به آزمایشگاه می‌فرستند تا تشخیص و درمان دقیق‌تری به بیمار ارائه دهند. همچنین استفاده از داروهای ضدقارچی که به صورت محلول یا قرص تجویز می‌شود و مصرف شش هفته‌ای منجر به درمان قارچ می‌شود.

پوست را بکشید

اگر می‌خواهید پوست‌تان کشیده‌ و سفت‌تر به نظر برسد از ماسک سفیده تخم‌مرغ استفاده کنید. برای این کار می‌توانید سفید‌ه تخم‌مرغ، عسل، چهار-پنج قطره روغن رازیانه و پنج قطره روغن صندل را به آن اضافه کنید و آن را روی صورت‌تان بزنید. این ماسک می‌تواند به بهبود جریان‌ گردش خون صورت کمک کند. ضمن آن‌که به کشیدگی بیشتر پوست کمک می‌کند.

ماساژ با روغن ماهی

ماساژ صورت با روغن ماهی یکی از بی‌نظیرترین راهکار چینی‌ها برای خداحافظی با چروک‌ است. اگر بتوانید با بوی روغن ماهی کنار بیایید، بهترین روش را برای درمان چین‌وچروک‌های سطحی صورت پیدا کرده‌اید اما فراموش نکنید که پیش از ماساژ صورت از روش درست آن مطلع شوید تا با حرکت‌های نادرست به تثبیت چین‌ها و عمیق‌تر شدن آن‌ها دامن نزنید.

ماساژ سبز

اگر در هفته دوبار صورت‌تان را با ترکیب اسفناج-شیر ماساژ دهید بهترین نتیجه را برای درمان چروک‌های ریز و درشت‌ صورت‌تان می‌گیرید. اول باید دو تا سه برگ اسفناج را درون یک لیوان شیر بجوشانید تا شیر به یک سوم برسد. بعد ترکیب باقی‌مانده را به صورت خمیر در آورده و پس از سرد شدن آن را روی صورت‌تان ماسک کنید. بعد از 20 دقیقه این خمیر را از صورت‌تان بردارید و صورت‌تان را با آب ولرم بشویید.

بخور دهید

یکی دیگر از شیوه‌هایی که به کمک آن می‌توانید سلول‌های مرده پوست را برطرف و بعد از پاکسازی پوست جهت رفع چروک‌ها اقدام کنید، بخور درمانی است. بهترین گیاهی که می‌توانید برای بخور استفاده کنید گیاه مریم‌گلی یا بابونه است که می‌تواند علاوه بر آبرسانی مناسب به سلول‌های پوستی به رفع چروک‌های صورت کمک کند.

زیتون درمانی کنید

ساده‌ترین و کم‌دردسرترین روش برای درمان چروک‌ها ماساژ صورت با روغن زیتون است. برای این کار سرانگشتان‌تان را به روغن آغشته کنید و از گوشه بیرونی چشم ابتدا به صورت دورانی پلک بالایی و سپس پلک پایینی را به صورت دایره‌وار ماساژ دهید.

خشکی‌ها را بکشید

راه دیگری که می‌توانید با چروک‌ها خداحافظی کنید؛ برطرف کردن خشکی پوست است. برای درمان خشکی پوست بهترین راه ماساژ با روغن نارگیل است. صورت‌تان را با روغن نارگیل خالص و بدون اسانس ماساژ دهید و تا صبح بخوابید. مراقب باشید که پیش از خواب حتما یک دستمال نخی روی بالش‌تان بیندازید. ماساژ روغن نارگیل به مدت 10شب می‌تواند تاثیر زیادی بر چین‌وچروک‌های پوست داشته باشد.

خارش ممنوع

اگر پوست‌تان دچار قرمزی و تحریک شد حتما در پی آن خارش هم به سراغتان می‌آید. درواقع همه این‌ها همان‌طور که گفتیم از نشانه‌های عفونت قارچی است اما نکته مهم این است که نباید به قسمت‌های خشک و پوسته پوسته شده با خارش آسیب بیشتری بزنید. چون ممکن است با خارش، این قارچ‌ها به قسمت‌های دیگر پوست شما هم سرایت کند. توصیه می‌کنیم بعد از دست زدن به قارچ پوست، ناخن و بدن خود حتما دست‌ها را با آب و صابون بشویید.

درمان‌های خانگی

راهکارهای طبیعی برای مقابله با قارچ پوستی ساده‌ترین اقدامی است که می‌توانید امتحان کنید. این‌ها همه محصولاتی است که برای رفع قارچ در طب طبیعی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد اما قبل از استفاده حتما با متخصص طب‌سنتی مشورت کنید.

سیر: از معروف‌ترین خوراکی‌های که بیشتر برای درمان عفونت هم مورد استفاده قرار می‌گیرد سیر است. برای بهبود قارچ سیر را به همراه روغن زیتون یا نارگیل به شکل خمیر درآورده و روی پوست قرار دهید.

سرکه سیب: خاصیت ضدقارچی سرکه سیب محبوبیت زیادی دارد. پس برای درمان قارچ با سرکه سیب باید پنبه را با محلول آغشته کرده و آن را روی محل مورد نظر قرار دهید و این کار را سه بار در روز تکرار کنید.

پودر شیرین بیان: پودر شیرین بیان خاصیت ضدویروسی و ضدمیکروبی دارد پس می‌توانید آن را با کمی آب یا روغن زیتون به شکل خمیر درآورده و روی محل مورد نظر استعمال کنید. این ترکیب به عنوان درمانی خانگی برای عفونت قارچی استفاده می‌شود.

روغن نارگیل: اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل سلول‌های قارچی را از بین می‌برد. این روغن در کنار تمام خواص شگفت‌انگیزی که دارد می‌تواند درمان موثری برای افراد مبتلا به عفونت‌های خفیف پوستی باشد.

زردچوبه: زردچوبه ادویه‌ای ضدالتهابی است. مصرف آن چه به صورت موضعی و چه خوراکی موجب بهره بردن از خواص آن می‌شود اما برای درمان قارچ پوستی می‌توانید آن را با آب یا روغن نارگیل مخلوط کرده و خمیر به دست آمده را روی محل مورد نظر قرار داد.

آلوئه‌ورا: آلوئه‌ورا با داشتن خاصیت ضدویروسی، ضدقارچی و ضدباکتری خود یکی از بهترین گزینه‌ها برای درمان عفونت قارچی است. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 639210 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟