خطر "روان آشفتگی" در افراد مسن بر اثر کرونا

کرونا / به گزارش رکنا ، روان‌آشفتگی(Delirium) یکی از علائم شایع ویروس کرونا در بیماران مسن است و به گفته محققان از هر سه فرد مسن بالای ۶۵ سال یک نفر در اثر ابتلا به کروناویروس دچار روان آشفتگی می‌شود.

 

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، محققان اظهار کرده‌اند روان آشفتگی می‌تواند برای افراد مسن بسیار خطرناک باشد و احتمال خطر مرگ آنها را ۲۴ درصد افزایش دهد. در این مطالعه محققان کالج دانشگاهی لندن ۸۱۷ فرد مسن مبتلا به ویروس کرونا را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که از آن میان ۲۲۶ نفر (۲۸ درصد) از آنها دچار روان آشفتگی شده‌اند. میانگین سنی این گروه از افراد ۷۸ سال بود و ۸۴ نفر (۳۷ درصد) از بیماران مبتلا به روان آشفتگی نیز علائم کروناویروس(مانند تب یا تنگی نفس) را نداشتند.

روان‌آشفتگی یا دلیریوم(Delirium) در حقیقت اختلال کلیِ در اعمالِ شناختی و عدم هشیاری است. هشتاد و چهار بیمار دارای علائم روان آشفتگی در بیمارستان فوت کردند. دانشمندان می‌گویند روان آشفتگی خطر مرگ را ۲۴ درصد و احتمال بستری شدن در بخش آی.سی.یو را ۶۷ درصد افزایش می‌دهد. پزشکان بیمارستان عمومی ماساچوست با همکاری دانشمندان دانشگاه هاروارد برای بررسی دقیق هرگونه ارتباط بین مرگ و میر افراد مبتلا به کووید-۱۹ و روان آشفتگی همکاری کردند.

مشکلات مغزی در بیماران کرونایی

این بیماری به دلیل مشکلات مغزی ایجاد می‌شود و باعث می‌شود افراد بیشتر بیمار شوند یا در بیمارستان جان خود را از دست بدهد زیرا بدن آنها به طور کلی ضعیف شده و توانایی بهبودی ندارند و اثرات آن بر روی مغز می‌تواند طولانی مدت یا دائمی باشد.

در این مطالعه که یافته‌هایش در مجله "JAMA Network Open" منتشر شده است محققان ۸۱۷ فرد مبتلا به کووید-۱۹ بالای ۶۵ سال را در هفت بیمارستان ایالات متحده مورد بررسی قرار دادند.

تب شایع‌ترین علامت در بیش از نیمی از آنها(۵۶ درصد) بود و ۵۱ درصد از افراد نیز دارای علائم تنگی نفس بودند. ۴۱۲ نفر از ۸۱۷ بیمار(کمی بیش از ۵۰ درصد) نیز سرفه می‌کردند. روان آشفتگی ششمین علامت شایع پس از تب، سرفه، ضعف، هیپوکسی و تنگی نفس است.

محققان گفتند که ویروس کرونا می‌تواند به مغز وارد شده و آن را آلوده کند که این امر بر وضعیت روانی فرد تأثیر می‌گذارد. روان آشفتگی می‌تواند به دلیل سطح بالای گلبول‌های سفید خون در مغز یا تب ایجاد شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 629641 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟