کیست کلیه در نوزادان

به گزارش رکنا ، کیست های ساده می‌تواند از بدو تولد در کلیه کودک باشد و حتی در بزرگسالی در کلیه‌ ایجاد شود و ممکن است تا ۳ کیست هم در کلیه وجود داشته باشد، این کیست‌ها خوش خیم بوده و عارضه‌ای ندارند. یکی از این کیست‌ها، مولتی کیستیک ها هستند که مادرزادی بوده و ژنتیکی نیست و این نوع معمولا یک کلیه پر از کیست است و کارکردی ندارد اما کلیه دیگر طبیعی است و ممکن است کلیه سالم فرد برگشت ادرار داشته باشد.

در بیماری پلی کیستیک هر دو کلیه مبتلا می‌شود و هر دو کلیه پر از کیست می‌شود و بیماری ژنتیکی است به ۲ شیوه منتقل می‌شود به صورت صفت غالب در بزرگسالی و یا مغلوب که معمولا در کودکان و نوزادان دیده می‌شود .

گاهی اوقات هم ممکن است در مراحل جنینی در کلیه چند کیست ایجاد شود و بافت بینابین این کیست‌ها کارکرد خوبی نداشته باشد در این صورت هم با عکس UCVJ گرفته شده پزشک تشخیص می‌دهد که آیا کلیه برگشت ادرار دارد. از دیگر عوامل ایجاد کیست می‌توان به کیست هیداتیک که به صورت نادر در کلیه ایجاد می‌شود و تومور بدخیم ویلمز اشاره کرد.

در هرحال اگر کیست های متعدد در کلیه دیده شده باید تحت پیگیری وضعیت کلیه یا سونوگرافی زیر نظر پزشک قرار بگیرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 609711 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟