آیا گلاب ضد کرونا است؟

به گزارش رکنا ، در پی شیوع ویروس کرونا در ایران و جهان، بسیاری از شهروندان برای کاهش احتمالا ابتلا به این ویروس ضدعفونی کردن دست ها و نیز سطوح محل تماس را در اولویت کارهای روزانه قرار دادند. در این بین برای برخی این سئوال پیش آمد که آیا محصولاتی چون گلاب نیز خاصیت ضدعفونی دارند؟

دکتر حمید شریفی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان پیشتر با اشاره به اینکه پیک اپیدمی ویروس کرونا بستگی به رفتار مردم دارد، گفت: اگر مردم اصول بهداشتی را رعایت کنند و کاهش تماس‌های اجتماعی را شاهد باشیم می‌توان گفت که پیک اپیدمی به سرعت پایان خواهد یافت، اما اگر مردم مسایل بهداشتی را رعایت نکرده و دید و بازدیدها، حضور در محافل عمومی از جمله بازارها و مراسمات را لغو نکنند، این مشکل ادامه دار خواهد بود.

ثابت نشده که سرکه و گلاب اثر ضدعفونی کننده داشته باشد

شریفی به صورت مشخص در مورد اینکه آیا گلاب خاصیت ضدعفونی دارد یا خیر گفته بود: در هیچ مقاله علمی ثابت نشده که سرکه و گلاب اثر ضدعفونی کننده برای این ویروس داشته باشند لذا بهتر است از محلول‌ وایتکس و الکل برای ضدعفونی کردن و گندزدایی سطوح استفاده شود.

همچنین این اپیدمیولوژیست ادامه داد: محلول کلیندامایسین برای ضدعفونی‌کنند سطوح مناسب نیست زیرا این محلول ضد باکتری است و هیچ اثری روی ویروس کرونا ندارد و اصلا استفاده از این محلول برای ضدعفونی دست‌ها و سطوح توصیه نمی‌شود.

مراقب کلاهبرداران باشید

گفتنی است پیشتر برخی رسانه ها مدعی شدند کلاهبرداران با ترکیب کردن آب و گلاب محلولی را تولید می کنند که به عنوان ضدعفونی کننده در بازار توزیع می شود؛ اتفاقی سودجویانه که دستگاه های نظارتی و مقام های قضایی در صورت مشاهده با آن برخورد می کنند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 579329 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟