لیستی از بیماری های عجیب در سفر

بیماری های عجیب در سفر: مسمومیت ناشی از خوردن ماهی

اگر به سواحل اقیانوس آرام، هند و دریای کارائیب بروید، مراقب ماهی های سمی این مناطق باشید. شما در کنار سواحل بسیار زیبای اقیانوس هستید و دوست دارید برای وعده ناهار یا شام خود خوراک ماهی تازه را سفارش داده و نوش جان کنید اما نمی دانید که این ماهی ها تا چه اندازه می توانند برای شما خطرناک باشند. در واقع شما با خوردن ماهی هایی چون خاویار، سرخو، گروپر یا ماهی خاردار، جانداران میکروسکوپی اطراف صخره های مرجانی را وارد بدن خود می کنید. این جانداران قابل دیدن نیستند، اما سمی بوده و می توانند شما را دچار مسمومیت کنند. این بیماری علائمی چون اسهال، استفراغ و تهوع را برای بیمار به همراه دارد. در موارد حادتر، بیمار دچار تاری چشم، دندان درد و مشکلات عصبی نیز خواهد شد.

ماهی های آلوده ای که مصرف می کنید هیچ علامت، بو یا طعم خاصی ندارند که شما را متوجه این سم کنند. برای جلوگیری از بروز این نوع مسمومیت پیشنهاد می کنیم از خوردن انواع ماهی در سواحل این منطقه که امکان آلودگی بیشتر از نقاط دیگر است، خودداری نمایید. اگر تمایل دارید غذای دریایی بخورید، بهتر است ماهی هایی را سفارش دهید که امکان مسمومیت کمتری دارند. بدترین نوع ماهی ها، باراکودا و مارماهی هستند که خطر مسمومیت در آنها چندین برابر است.

تریپانوزومیاز آفریقایی

تریپانوزومیاز آفریقایی (African trypanosomiasis) نوعی انگل است که از طریق گزیدن مگس هایی که در مناطق جنوبی آفریقا زندگی می کنند، وارد بدن انسان شده و بیماری با عنوان تریپانوزومیاز آفریقایی را به وی انتقال می دهند. این بیماری در ابتدا بسیار ساده به نظر می رسد اما اگر درمان نشود می تواند آسیب های عصبی جدی و حتی مرگ را برای بیمار به دنبال داشته باشد. علائم بیماری تریپازونومیاز آفریقایی، شامل درد مفاصل، خارش، تب و سردرد است که اگر وارد مرحله دوم آن شود، چرخه های خواب را مختل کرده و بیمار را دچار خواب آلودگی می نماید. از این رو به آن بیماری خواب نیز گفته می شود.

برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری باید مراقب نیش مگس های حامل انگل باشید. اگر به صحرای آفریقا سفر کردید، سعی کنید از لباس های پوشیده، مانند بلوزهایی با آستین بلند و شلوار، استفاده نمایید. پوشیدن لباس هایی با رنگ روشن نیز می توانند از جمع شدن مگس و نیش آنها تا حدی پیشگیری نماید. توجه داشته باشید که این نوع مگس ها حتی از روی پارچه های نازک نیز نیش می زنند، پس حتما از لباس هایی استفاده کنید که پارچه هایی با وزن متعادل داشته باشند. اسپری های دی ای ای تی یا ضد حشره نیز از دیگر راه های دور کردن مگس های ناقل بیماری است.

تب حلزونی

تب حلزونی بیماری شایع دیگری است که از قرار گرفتن در معرض آب آلوده ایجاد می شود. آب دریاچه ها، رودخانه ها و برکه ها اگر آلوده باشد می تواند بیماری پوستی شیستوزمیازیس (Schistosomiasis) یا تب حلزونی را برای شما به دنبال داشته باشد. این بیماری با جوش و خارش های پوستی همراه است که در مراحل بعدی به تب و لرز، سرفه یا درد عضلات منجر می شود. در صورت وجود این علائم حتما بیماری را جدی گرفته و برای درمان اقدام نمایید. توجه داشته باشید که تب حلزونی نوعی بیماری انگلی است که می تواند عفونت دستگاه گوارشی یا دستگاه ادراری را دارد و در صورتی که به موقع درمان نشود، سبب نارسایی های کبدی و کلیوی شده و ناباروری یا سرطان مثانه را به دنبال دارد. برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری باید از آب آلوده دور بمانید و در مکان هایی که تب حلزونی شایع است، شنا نکنید. آب آلوده اغلب در نواحی آفریقا، آسیا، آمریکای جنوبی، مناطق خاورمیانه و کارائیب دیده می شوند.

تب حلزونی یا شیستوزمیازیسبیماری های عجیب در سفر: کرم قلاب دار

کرم قلاب دار (Hookworm) نوعی حشره است که در شن های موجود در سواحل زندگی می کند. این کرم ها پوست را سوراخ کرده و از این طریق وارد بدن می شوند. در این صورت شما ورم هایی را بر روی پوست خود مشاهده خواهید کرد که با خارش و درد همراه خواهد بود. در واقع این نوع کرم ها نوعی انگل هستند که با ورود به بدن، خصوصا برای کودکان، مشکلات بسیار جدی را به دنبال دارند که از بین آنها می توان به اسهال، یبوست، کم خونی، کاهش رشد و تپش قلب اشاره کرد.

با توجه به این که این نوع کرم اغلب در مناطق ساحلی یافت می شود، توصیه می شود هیچ گاه با پای برهنه بر روی شن های ساحل قدم نزدید و از تماس پوست با سطوحی که امکان وجود این نوع حشرات را دارد، خودداری نمایید. پوشیدن دمپایی های انگشتی در هنگام قدم زدن در کنار ساحل می تواند از ابتلا به این بیماری پیشگیری کند.

کرم قلاب داربیماری های عجیب در سفر: فراموشی فراگیر گذرا

یکی از عجیب ترین مشکلاتی که ممکن است در سفر با آن روبرو شوید، فراموشی است. البته این بیماری دلایل خاص خود را دارد و در همه افراد دیده نمی شود. بر اساس بررسی های انجام شده، گفته می شود از بین هر 100 هزار نفر حدود 3 تا 10 نفر در سفر به این بیماری مبتلا می شوند که 96 درصد آنها بین 51 تا 80 سال سن دارند. این افراد وقتی از خواب بیدار می شوند نمی دانند که هستند، کجا هستند و چگونه به آن جا آمده اند. دلیل این نوع فراموشی به صورت قطعی کشف نشده و دلایل متعددی برای آن پیش بینی شده است. از جمله دلایل درگیری بیمار با فراموشی را می توان مصرف داروی تریازولام یا افرادی که زمان طولانی از داروهای خواب آور بهره برده، عنوان کرد. داروی تریازولام دارویی است که افراد به دلیل کم شدن تاثیر اختلاف زمان بین مبدأ و مقصد استفاده می کنند. نکته ای که در مورد این نوع بیماری وجود دارد این است که خود سفر باعث ایجاد فراموشی نمی شود. بلکه دلیل سفر که این حالت را برای مسافر ایجاد می کند. گاهی اوقات افراد به دلیل عدم وجود آرامش در خانه، فشارهای کاری زیاد یا درگیری های مالی، سفر می کنند تا چند روزی را از مشکلات خانه و محل کار دور بمانند. آنها دوست دارند تمام مشکلات و مسائل را برای چند روز فراموش کنند و فقط به تفریح و سرگرمی بپردازند. این مسئله امکان ایجاد فراموشی فراگیر گذرا را افزایش می دهد.

فراموشی فراگیر گذرا برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 540478 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟