درمان‌های خانگی برای از‌بین بردن سنگ کلیه / طبیعی سنگ‌ شکن‌ کنید!

سنگ شکنی طبیعی / به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، به‌علاوه ممکن است سابقه سنگ کلیه داشته و احساس می‌کنید که دوباره دچار آن شده‌اید. اینها وضعیتی است که نمی‌توان به‌سادگی از کنار آن گذشت و باید تا دیر نشده فکری به حال آن کنید. از طرفی احتمالا نمی‌خواهید از داروهای خاصی استفاده کنید یا برای درمان سنگ کلیه جراحی انجام دهید. بنابراین سعی می‌کنید به‌دنبال درمان‌های خانگی موفقیت‌آمیزی بگردید که بتوانند سنگ‌های کلیه را به‌طور طبیعی از‌بین ببرند. خبر خوب این است که می‌توانید از این روش‌ها هم کمک بگیرید. البته پیشنهاد ما این است که قبل از مصرف این نسخه‌ها با پزشک معالج‌تان مشورت کنید. در این مطلب به نکاتی درباره سنگ کلیه و روش‌های درمان خانگی آن اشاره می‌کنیم. درمان‌هایی که برخی ممکن است موثر و برخی کاملا غیرکاربردی باشد. این مطلب را بخوانید تا گول هر نسخه‌ای را نخورید.

چرا دچار سنگ کلیه می‌شویم؟

کلیه‌ها اندام‌های ضروری بدن هستند که جریان خون را تصفیه کرده و مواد زائد را از آن جدا می‌کنند. محصول فرعی این مواد زائد همان ادرار خواهد بود. سنگ کلیه، ناشی از رسوب مواد زائد معدنی در ادرار است که داخل کلیه به یکدیگر می‌چسبند. معمولا این سنگ‌ها به‌خاطر کمبود آب بزرگ می‌شوند که تجمع این مواد معدنی را در جداره کلیه‌ها تضعیف می‌کند. برخی داروهای خاص، اختلالات پزشکی (مانند بیماری کرون) و سابقه خانوادگی داشتن سنگ‌ کلیه هم می‌تواند احتمال بروز این وضعیت را تشدید کند.

علائم سنگ کلیه چیست؟

افرادی که از سنگ کلیه در عذابند به شما می‌گویند که وقتی در تلاش برای دفع سنگ‌ هستند، درواقع بدترین دردهایی را تحمل می‌کنند که هرگز در زندگی آن را تجربه نکرده‌اند. برخی از شایع‌ترین علائم و نشانه‌های سنگ کلیه شامل موارد زیر است:

-درد ناگهانی و شدید که با شدت فراوان کم و زیاد می‌شود. نواحی شایعی که اغلب با درد همراه است شامل کمر، کشاله ران، شکم، پهلوها و دستگاه تناسلی می‌شود.

-حالت تهوع و استفراغ

-وجود خون در ادرار یا رنگ‌های غیرعادی ادرار

-ادرار مکرر و دردناک

اگرچه داشتن سنگ‌ کلیه به شکل طبیعی زندگی شما را تهدید نخواهد کرد، اما معمولا شرایط نامساعد و نامطلوبی را به وجود می‌‌آورد.

درمان‌های رایج برای سنگ کلیه

از آنجا که بروز سنگ کلیه اغلب با درد زیادی همراه است،‌ جای تعجب نیست که آن دسته از افرادی که از سنگ کلیه رنج می‌برند سعی می‌کنند از هر چیزی استفاده کنند تا از بروز این درد پیشگیری کرده و مانع از عود کردن آن شوند. روش‌های درمانی دارویی شناخته‌شده شامل استفاده از مسدودکننده‌های آلفا مانند Flomax است که می‌تواند جداره میزنای را شل کرده تا سنگ کلیه راحت‌تر عبور کند. از طرفی داروهایی هم هستند که دردهای مرتبط با آن را درمان می‌کنند. علاوه بر این، روش‌های جراحی یا روش‌های غیرپیشرونده جراحی برای درمان سنگ‌های کلیه ناشی از اسید اوریک و کلسیم اکسالیت تجویز می‌شود. خود همین روش‌های درمانی شامل اورتروسکوپی و شوک خارجی با سنگ‌شکنی برون اندامی به کمک امواج شوک‌دهنده (ESWL) است.

پیشگیری بهتر از درمان است

ابزارهای پیشگیری، برای اصلاح یا تغییر شکل‌گیری سنگ‌های کلیه به کار می‌روند و اغلب با تغییراتی در رژیم غذایی و تغییرات رفتاری آغاز می‌شود. تغییراتی همچون کاهش میزان مصرف سدیم، نوشیدن آب بیشتر برای هیدراته نگه‌داشتن بدن، عدم فعالیت بیش از حد، نرفتن به سونا (به‌منظور پیشگیری از تعرق و کم‌آب شدن بدن) و داشتن رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات‌ و... همگی می‌تواند برای پیشگیری مفید باشد.

درمان‌های دیگر برای سنگ کلیه

امروزه تعداد افرادی که به روش‌های درمان خانگی برای رفع سنگ کلیه رو آورده و از مصرف داروها یا انجام جراحی اجتناب می‌کنند، رو به افزایش است. تعدادی از روش‌های درمانی دیگر هم این میان وجود دارد که برای درمان سنگ کلیه استفاده می‌شود. در اینجا به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

۱.یک ترکیب تاثیرگذار

برخی دوستداران روش‌های طبیعی درمان ادعا می‌کنند که ترکیب آبلیمو و روغن‌زیتون در دفع سنگ کلیه بسیار تاثیرگذار بوده و یکی از شناخته‌شده‌ترین روش‌های خانگی در این زمینه محسوب می‌شود. حامیان این روش توصیه می‌کنند که بعد از رویت نخستین نشانه‌های سنگ کلیه، ۱۵۰گرم روغن‌زیتون را با ۱۵۰گرم آبلیمو مخلوط کنید. این محلول را بخورید و بعد رویش یک لیوان آب بنوشید. شما باید این مخلوط را سر صبح و یک‌بار هم در عصر بخورید. سعی کنید حتما بعد از خوردن این مخلوط، میزان زیادی آب و اگر امکان داشت لیموی بیشتری بخورید. این روش درمانی را به مدت هفت روز انجام دهید تا زمانی که سنگ‌ها دفع شود. گفته می‌شود که آبلیمو می‌تواند سنگ کلیه را از بین ببرد و روغن‌زیتون هم در روان‌سازی مجاری آن برای عبور راحت‌تر سنگ کلیه تاثیر بسزایی دارد. در ارتباط با دفع سنگ کلیه باید گفت که روغن‌‌زیتون با کیفیت فوق‌العاده بالا یکی از بهترین مواد برای استفاده است چراکه غلظت و خاصیت فراوانی دارد. این را هم بگوییم که لیمو، یک میوه‌ بسیار اسیدی است که می‌تواند سطح مینای دندان را ازبین ببرد و سبب دل‌درد یا جراحت شود، بنابراین باید درباره مصرف آن موارد لازم را مدنظر داشته باشید و همه جوانب کار را درنظر بگیرید. پیش ازتجربه این روش از متخصص طب سنتی مشورت بگیرید.

۲.دفع آسان سنگ کلیه

برخی افرادی که عاشق استفاده از روش‌های درمان خانگی هستند معتقدند که استفاده از سرکه سیب توانسته سنگ کلیه آنها را دفع کند. تئوری نهفته در این مسئله این است که سرکه سیب از اسید سیتریک ساخته شده که نقش مهمی در ازبین بردن سنگ کلیه ایفا کرده و به بدن کمک می‌کند تا سنگ کلیه را راحت‌تر دفع کند. علاوه بر این مسئله، این باور وجود دارد که سرکه سیب در پیشگیری از شکل‌گیری سنگ‌ کلیه تاثیر مهمی دارد و این کار را با قلیایی کردن تاثیر آن بر خون و ادرار و افزایش تولید اسید هیدروکلریک در بدن به منظور پیشگیری از شکل‌گیری سنگ‌ کلیه انجام می‌دهد. طرفداران این روش درمان خانگی توصیه می‌کنند که برای استفاده از آن، دو قاشق سرکه سیب را با ۱۸۰ تا ۲۰۰گرم آب مخلوط کرده و آن را به‌کرات در طول روز خصوصا پیش از هر وعده غذایی بنوشید، چرا‌که به دفع سنگ کلیه کمک می‌کند. نوشیدن مقدار زیاد آب تصفیه‌شده در طول روز هم به دفع مواد زائد کلیه‌ها کمک می‌کند. توصیه می‌شود که اگر سنگ‌ها دفع شدند یک تا دو بار در هفته به نوشیدن این محلول ادامه دهید تا از شکل‌گیری مجدد سنگ‌های کلیه پیشگیری کنید.

هشدار: سرکه سیب بسیار اسیدی بوده و می‌تواند بافت‌های مری را تخریب کند، مینای دندان را از‌بین ببرد و زمانی که فشار‌خون دارید یا داروهای دیابت مصرف می‌کنید می‌تواند برای‌تان خطرناک باشد.

۳.یک روش عجیب!

یکی از درمان‌های خانگی شایع، نوشیدن مقدار زیادی نوشابه و بعد از آن خوردن ۲۵۰گرم مارچوبه بخارپز شده است. این روش را هرگز تجربه نکنید. افرادی که از این روش استفاده می‌کنند بر این باورند که اسید فسفریک موجود در نوشابه کوکا در دفع سنگ کلیه تاثیر بسزایی دارد. مارچوبه هم خاصیت ادرارآور دارد. نوشابه کوکا به تنهایی بدن را کم‌آب می‌کند و اگر از سنگ کلیه رنج می‌برید، این مسئله چندان خوشایند نخواهد بود. درواقع این تاثیر متقابل مارچوبه ادرارآور و اسید فسفریک موجود در نوشابه کوکاست که می‌تواند سنگ کلیه را تجزیه کند تا راحت‌تر دفع شود.

۴.ریشه قاصدک

ریشه قاصدک ارگانیک، یک داروی مقوی عالی برای کلیه بوده که خاصیت پاک‌سازی دارد. شما می‌توانید برای دفع سنگ کلیه، دو بار در روز و بیش از ۵۰۰‌میلی‌گرم از آن را با توصیه متخصص طب سنتی مصرف کنید.

۵.لوبیای معجزه‌گر

شکل لوبیا نشان‌دهنده قابلیت التیام‌بخش است. برای مصرف آن بهتر است ابتدا پوست آن را بکنید، بعد مغزی آن را به مدت 6ساعت در آب‌ جوش بپزید. این مایع را باید از صافی پارچه‌های مخصوص پنیرگیری عبور دهید و بعد از آنکه خنک شد می‌توان در طول روز برای تسکین درد کلیه از آن استفاده کرد.

۶.یک دمنوش گیاهی

دمنوش دم‌اسب یکی از روش‌های درمانی طبیعی برای سنگ‌های کلیه است. شما می‌توانید با مشورت پزشک به‌طور روزانه ۳تا ۴گرم از آن را مصرف کرده یا ۲گرم از آن را در قالب کپسول گیاهی بخورید.

۷.صد دانه یاقوت

همه ما شنیده‌ایم که انار خواص زیادی برای سلامت دارد. اما دانه‌ها و آب انار به‌طور مشخص می‌توانند یکی دیگر از درمان‌های طبیعی برای سنگ کلیه محسوب شوند. این مسئله به‌خاطر خاصیت ترش و گس بودن آن است. بهتر است از نوع طبیعی آب انار استفاده کنید.

۸.یک عنصر سنگ‌شکن

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که سنگ کلیه‌شان عود می‌کند و از مکمل‌های منیزیم استفاده می‌کنند، میزان شکل‌گیری و بروز سنگ کلیه در آنها ۹۲/۳درصد کاهش می‌یابد. به منظور پیشگیری از شکل‌گیری سنگ کلیه، توصیه می‌شود ۳۰۰‌میلی‌گرم از اروتات منیزیم را به‌طور روزانه مصرف کنید. البته در این باره با پزشک‌تان مشورت کنید.

درمان دارویی سنگ کلیه

روش‌های درمانی دارویی شناخته‌شده شامل استفاده از مسدودکننده‌های آلفا مانند Flomax است که می‌تواند جداره میزنای را شل کرده تا سنگ کلیه راحت‌تر عبور کند. از طرفی داروهایی هم هستند که دردهای مرتبط با آن را درمان می‌کنند. علاوه بر این، روش‌های جراحی یا روش‌های غیرپیشرونده جراحی برای درمان سنگ‌های کلیه ناشی از اسید اوریک و کلسیم اکسالیت تجویز می‌شود.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 527455 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟