برنامه‌ریزی برای آمدن نی‌نی / از 20 سالگی تا 50 سال

بچه دار شدن / به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا ،پس بهتر است راجع به همه مزیت‌ها و مضرات دیر بچه‌دار شدن بدانید و سپس درباره زمان بارداری خود تصمیم بگیرید. این مطلب را بخوانید و بعد تصمیم بگیرید.

20تا 24‌سالگی

شرایط بدنی: در این سال‌ها، بدن در بارورترین زمان خود به‌سر می‌برد. عادت‌های ماهانه منظم است و حتی در این سنین ممکن است درست در آن زمانی که شما انتظارش را دارید،‌ باردار شوید. همه زنانی که در این سنین هستند،‌ حتی چنانچه از قرص‌های جلوگیری از بارداری استفاده کنند، هر ماه تا 20‌درصد شانس باردار شدن دارند. وقتی باردار شدید،‌ هر بار که به پزشک مراجعه می‌کنید، فشار خون‌تان کنترل می‌شود. در دوران بارداری، معمولا فشار‌خون خانم‌ها بالا می‌رود، ولی در این سنین،‌ خیلی کم پیش می‌آید که فشار‌خون بالا برود.

شرایط روانی: اینکه شما چه احساسی درباره بارداری دارید،‌ بستگی به این دارد که سبک زندگی‌تان چگونه است. به گفته دکتر دایانا راس گلیزر، روان‌درمانگر، در سنین 20تا 24‌سالگی مهم‌ترین مسئله‌ای که ممکن است موجب ناراحتی خانم‌ها شود، تغییر شکل بدن است. خانم‌ها در این سنین، معمولا خیلی به اندام‌شان توجه می‌کنند و چون بارداری با بالارفتن وزن و تغییر شکل برخی اندام‌ها همراه است، ممکن است کمی برای خانم‌های جوان آزاردهنده باشد.

خطراتی که نوزاد را تهدید می‌کند: احتمال سقط در این سن، 9‌درصد است. همچنین از آنجا که تخمک‌های شما در این سنین بسیار جوان هستند، امکان اینکه فرزند شما با نقص عضو یا ناراحتی‌های ذهنی مانند سندروم داون به دنیا بیاید، بسیار کم است. البته بیشتر بچه‌هایی که چنین مشکلاتی دارند، از مادرانی که در سنین 20تا 24‌سالگی باردار می‌شوند، به دنیا می‌آیند،‌ اما نه به این دلیل که این سنین برای بارداری خطرناک است، بلکه این اتفاقات ممکن است دلایل دیگری داشته باشد.

25‌تا 29‌سالگی

شرایط بدنی: اگر اهل ورزش Sport هستید و تغذیه خوبی دارید و اگر همین روش زندگی را در دوران بارداری هم ادامه می‌دهید، زایمان راحتی خواهید داشت و پس از زایمان به‌راحتی می‌توانید به همان اندام قبل از زایمان برگردید. علاوه‌ بر این، برخی تحقیقات نیز نشان داده‌اند که اگر در دهه سوم زندگی خود باردار شوید،‌ شانس مبتلا شدن به سرطان سینه و تخمدان در شما به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابد.

شرایط روانی: اگر در این سنین باردار ‌شوید،‌ شاید راحت‌تر بتوانید میان کار و بارداری‌تان تعادل برقرار کنید. از‌سوی دیگر، رابطه شما با همسرتان بسیار پخته‌تر شده و شناخت بیشتری از یکدیگر دارید؛ البته این بستگی دارد که چقدر از زمان ازدواج‌تان گذشته باشد.

خطراتی که نوزاد را تهدید می‌کند: خطر سقط جنین در این سنین،‌ 10‌درصد است؛ کمی بیشتر از خانم‌هایی که حدودا 5‌سال جوان‌تر هستند.

30‌تا 34‌سالگی

شرایط بدنی: از 30‌سالگی به بعد‌ شانس بارداری شما به‌تدریج کاهش می‌یابد. این کاهش تدریجی،‌ تا 35‌سالگی و 40‌سالگی ادامه می‌یابد. اگر برای بارداری به معالجه نیاز داشته باشید، شانس موفقیت شما بالطبع از خانم‌های مسن‌تر بیشتر است.

شرایط روانی : در این سنین،‌ ممکن است از نظر مالی همچنین از نظر موقعیت شغلی، مشکل چندانی نداشته باشید، اما ممکن است درباره بازگشت به کار دچار تردید شوید. بارداری در این سنین،‌ انرژی بیشتری از شما خواهد گرفت. در این شرایط ممکن است از جهات مختلف تحت‌فشار قرار بگیرید.

خطراتی که نوزاد را تهدید می‌کند: خطر سقط جنین در این سنین،‌ 11‌درصد است. در این سنین،‌ خطر تولد نوزاد عقب‌مانده، یک به 925 است. همچنین خطر تولد نوزاد با کروموزوم‌های غیرطبیعی یک به 385 خواهد بود.

35‌ تا 39‌سالگی

شرایط بدنی: در این سنین، از آنجا که کاهش شانس بارداری همچنان ادامه دارد،‌ پزشکان به زوج‌هایی که قصد بچه‌دار شدن دارند توصیه می‌کنند از یک سال قبل،‌ روش‌های پیشگیری از بارداری را کنار بگذارند. اگر از معالجه خاصی برای بارداری استفاده می‌کنید،‌ باید بدانید که ممکن است دیرتر به نتیجه برسید. بیشتر مراکز معالجه،‌ خانم‌هایی را که بیشتر از 39 یا 40‌سال دارند، نمی‌پذیرند. همچنین خطر ابتلا به فشار‌خون بالا در خانم‌های بارداری که بیش از 35‌سال دارند،‌ دو برابر است. ابتلا به دیابت دوران بارداری نیز در این خانم‌ها دو یا سه برابر بیشتر است.

شرایط روانی : در این سنین ممکن است پزشکان به خانم‌ها توصیه‌هایی کنند که باعث نگرانی‌شان شود،‌ چون در این سنین، خطر به دنیا آوردن بچه‌ عقب‌مانده کمی بیشتر می‌شود.

خطراتی که نوزاد را تهدید می‌کند: احتمال به دنیا آوردن دوقلو یا سه‌قلو در این سنین بسیار زیاد است،‌ به‌خصوص خانم‌هایی که داروهای بارداری مصرف می‌کنند،‌ بیشتر بچه‌های چندقلو به دنیا می‌آورند. احتمال سقط جنین در این سنین‌ تا 18درصد افزایش می‌یابد. همچنین احتمال به دنیا آوردن جنین مرده نیز تا دو برابر افزایش می‌یابد.

40 تا 44‌سالگی

شرایط بدنی: خبر خوب این است که زنانی که بدون استفاده از داروهای بارداری یا تکنولوژی‌های جدید بارداری در این سنین باردار می‌شوند،‌ طول عمر بیشتری خواهند داشت؛‌ البته کمتر از یک درصد از خانم‌ها در این سنین باردار می‌شوند. شانس باردار شدن در این سنین، در هر ماه، تنها 5درصد است. اینکه چطور می‌توانید بچه به دنیا بیاورید،‌ بستگی به عواملی دارد که آمادگی بدنی،‌ میزان سلامت بدنی و اینکه این بچه،‌ نخستین بچه است یا خیر،‌ از آن دست عوامل هستند. اگر قبل از این تجربه زایمان داشته‌اید، ممکن است دچار بواسیر، افتادگی مثانه، پرولاپس رحم و... شوید، چون عضلات این اندام‌ها پیش از این یک‌بار دچار کشیدگی شده‌اند. شما می‌توانید با اطمینان از اینکه در طول دوره بارداری دچار اضافه‌وزن نمی‌شوید، شدت عوارض بارداری دوم را به حداقل برسانید.

شرایط روانی : وقتی به 40سالگی برسید،‌ تجربه و بلوغ بیشتری برای مادر شدن خواهید داشت. همچنین صبر و شکیبایی بیشتری در مقایسه با خانم‌های باردار جوان‌تر خواهید داشت،‌ اما نگرانی‌هایی هم وجود دارد. ممکن است نگران تفاوت سنی زیاد با فرزندتان باشید.

خطراتی که نوزاد را تهدید می‌کند: تقریبا یک‌سوم از زنان باردار در این سنین دچار سقط جنین می‌شوند. همچنین بچه‌هایی که مادران بالای 40سال دارند،‌ ممکن است هنگام تولد دچار کمبود وزن باشند که در این صورت به مراقبت‌های ویژه نیاز خواهند داشت. خطر به دنیا آمدن نوزاد عقب‌مانده در این سنین‌ یک به 106 است. اگر سنین شما 44‌ یا 45 است،‌ این خطر، یک به 38 خواهد بود.

45 تا 49‌سالگی

شرایط بدنی: نرخ بارداری زنان در این سنین 03/ 0 ‌درصد و شانس موفقیت در زایمان بسیار اندک است. صرف اینکه بتوانید در این سنین باردار شوید و بارداری خود را به پایان برسانید، یک موفقیت بزرگ خواهد بود.

شرایط روانی: بیشتر خانم‌ها در 40‌سالگی علاوه بر سلامت نوزاد به سلامت خود نیز می‌اندیشند، چون در این سن هم مادر و هم کودک درمعرض خطرات متعدد قرار دارند. اما بسیاری از موارد بارداری، حتی در زنان بالای 40‌سال با موفقیت به پایان می‌رسد. هر قدر بیشتر مراقب خود باشید، شانس بیشتری برای یک زایمان خوب خواهید داشت.

خطراتی که نوزاد را تهدید می‌کند : بیش از نیمی از موارد بارداری در زنان بالای 45‌سال به سقط جنین منجر می‌شود. به‌علاوه، خطر مرده‌زایی در زنان بالای40سال به‌مراتب بیشتر از خانم‌های جوان‌تر است. به‌همین دلیل، بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند که مادر در هفته‌های آخر بارداری تحت آزمایش‌های مختلف قرار بگیرد.

بالای 50‌سال

شرایط بدنی: میانگین سن یائسگی 51 است، اما این امر معمولا در محدوده سنی 45 تا 55سال رخ می‌دهد. اگر بالای 50سال دارید و می‌خواهید باردار شوید، باید از داروهای باروری، مکمل‌های هورمونی یا اهدای تخمک استفاده کنید. زنانی که روند تخمک‌گذاری در آنها متوقف شده است، باید از تخمک اهدایی استفاده کنند. آمارها نشان می‌دهد که مراقبت منظم و انجام آزمایش‌های غربالگری پس از زایمان اول به مادر کمک می‌کند که شانس بیشتری برای زایمان دوم داشته باشد. نرخ مرگ‌ومیر نوزادان از سال1960 به این طرف به میزان 70درصد کاهش پیدا کرده که خبر خوبی برای زنان باردار محسوب می‌شود.

خطراتی که نوزاد را تهدید می‌کند

احتمال سقط در این سنین 20 تا 40 سالگی، 9‌درصد است. همچنین از آنجا که تخمک‌های شما در این سن بسیار جوان هستند، امکان اینکه فرزند شما با نقص عضو یا ناراحتی‌های ذهنی مانند سندروم داون به دنیا بیاید، بسیار کم است. البته بیشتر بچه‌هایی که چنین مشکلاتی دارند، از مادرانی که در سنین 20تا 24‌سالگی باردار می‌شوند، به دنیا می‌آیند،‌ اما نه به این دلیل که این سن برای بارداری خطرناک است، بلکه این اتفاقات ممکن است دلایل دیگری داشته باشد.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 526255 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟