خوردن چه میزان شکلات در روز شما را جوان نگه می دارد؟

به گزارش گروه اجتماعی رکنا، اگرچه انتخاب نوع آن سلیقه‌ای یا بهتر بگوییم، ذائقه‌ای است اما بعید است کسی شکلات دوست نداشته باشد. سلیقه‌تان هرچه باشد، بعید است اولین تکه شکلات را خورده باشید و احساس شادی و آرامش تمام وجودتان را پرنکرده باشد و اخم‌تان باز نشده باشد! از طرفی شکلات هدیه بسیار شیک، خوشمزه و خوبی است که می‌تواند به تنهایی عهده‌دار شادکردن آدم‌ها باشد! درکنار این‌ها، سرما یکی از دلایلی است که افراد را به خوردن خوراکی‌های پرکالری تشویق می‌کند؛ به‌ویژه اگر با یک فنجان چای یا قهوه همراه شود. شکلات، یکی از خوراکی‌های بی‌نظیر است که می‌خواهیم درباره بد و خوب آن و تفاوت‌های شکلات تلخ و شیری بیشتر بدانیم. باشد که شکلات را با آرامش بیشتری بخوریم و از خوردن آن بیشتر لذت ببریم.

شکلات‌ها را بشناسیم

ما آن‌ها را به اسم کلی «شکلات» می‌شناسیم. اما در صنعت غذا و علم تغذیه شکلات را به سه نوع شکلات سفید، شکلات شیری و شکلات تلخ تقسیم‌بندی می‌کنند. سازمان غذا و داروی آمریکا، استاندارد کاملا مشخصی برای تقسیم این سه شکلات ندارد. اما به شکلاتی، شکلات تلخ می‌گویند که 70 تا 99درصد آن را کاکائوی خالص تشکیل دهد. اما بعضی‌ها هم از 60درصد به بالا را شکلات تلخ می‌دانند. به همین دلیل هم تقسیم‌بندی مشخصی از نظر ترکیب‌ها به‌جز کاکائو ندارند. علت تلخی شکلات تلخ نیز بالابودن درصد کاکائو در آن است. شکلات‌های تلخ معمولا ترکیبی مخلوط از طعم تلخ و شیرین را با هم دارند. برای افرادی که در رژیم غذایی بوده و برنامه غذایی خاصی دارند، با مشورت متخصص تغذیه می‌توانید از شکلات تلخ استفاده کنید.

مغزتان را جوان کنید

یکی از مشکلات بالارفتن سن، تغییر در ساختار سلول‌های مغز و دیگر بخش‌های بدن و ورود به مرحله سالخوردگی است. اما بعضی مراقبت‌ها می‌تواند این روند را به تعویق بیندازد. بنابراین سلول‌ها می‌توانند به مدت طولانی‌تری سالم مانده و به عملکردشان به شکل طبیعی ادامه دهند. یکی از این راهکارها مصرف روزانه مقدار و نوع مناسب شکلات است. مصرف روزانه حدود 100 گرم شکلات تلخ، به دلیل آنتی‌اکسیدان‌های موجود در شکلات، روند پیری سلول‌های مغز را به‎‌تعویق می‌اندازد.

بهبود گردش خون با شکلات

شکلات باعث حفظ انعطاف‌پذیری رگ‌ها به‌ویژه مویرگ‌ها شده و به این ترتیب به گردش خون، کمک می‌کند. به این ترتیب قلب برای پمپاژ خون و عبور آن از رگ‌ها با فشار مضاعف دست و پنجه نرم نمی‌کند. علاوه براین‌که خطر لخته‌شدن خون و ایجاد سکته قلبی و مغزی کاهش پیدا می‌کند. براساس بررسی‌های انجام شده، خطر سکته قلبی و مغزی با خوردن شکلات تا 17درصد کاهش پیدا می‌کند.

تلخ ها را انتخاب کنید

شاید در تصورمان هم نباشد که هر تکه شکلاتی که به دهان می‌گذاریم، کپسولی از املاح مفید را به بدن هدیه می‌دهیم. اما حقیقت دارد. این ویژگی البته بیشتر در شکلات تلخ وجود دارد. هر 100 گرم شکلات تلخ، تامین‌کننده 70درصد از نیاز بدن به پتاسیم، روی و سلنیوم است. این مقدار شکلات حاوی 67درصد آهن براساس واحد RDA است.

با شکلات، کلسترول کم می‌آید

چربی، یک پای ثابت بسیاری از خوراکی‌هاست. بنابراین علاوه بر رعایت رژیم غذایی باید به خوراکی‌ها پاتک بزنیم تا چربی ناشی از مصرف آن‌ها به بدن آسیب نرساند. شکلات و به‌طور خاص شکلات تلخ، باعث کاهش میزان کلسترول خون به‌ویژه کلسترول بد می‌شود. به همین دلیل خطر بروز سکته قلبی نیز کاهش پیدا می‌کند.

شکلات همیشه هم خوب نیست چون...

بله! درست است. شکلات هم مانند هر خوراکی دیگری، خوب و بدهایی دارد که باید با بدهای آن هم آشنا شوید. به این ترتیب در خرید و خوردن شکلات دقت خواهید کرد.

اضافه وزن می‌آورد: کالری بالای شکلات، وجود شکر و چربی از اصلی‌ترین دلایل افزایش وزن در افرادی است که به‌وفور شکلات می‌خورند. بنابراین اگر دچار اضافه وزن هستید یا اینکه در معرض آن قرار دارید، حتما به مقدار و نوع شکلاتی که می‌خورید، توجه کنید.

آسیب به دندان‌ها: شکر موجود در شکلات، یکی از اصلی‌ترین دلایل ایجاد پوسیدگی دندان‌ است. بنابراین حتما پس از خوردن شکلات، دهان‌تان را آب گردانده یا اینکه مسواک بزنید.

عود میگرن: افراد مبتلا به سردردهای میگرنی باید در مصرف شکلات احتیاط کنند. به این دلیل که سه ترکیب موجود در شکلات یعنی تیرامین، هیستامین و فنیل‌آلانین از عوامل اصلی تحریک و شروع سردردهای میگرنی در افراد مبتلا هستند.

پوکی استخوان: افرادی که به مقدار زیاد شکلات می‌خورند، ساختار استخوانی ضعیف‌تری نسبت به آن‌هایی دارند که به مقدار مناسب شکلات میل می‌کنند. این عارضه در زنان بیش از مردان دیده می‌شود.

جذب فلزات سنگین: بعضی از انواع شکلات‌ها، پودرهای شکلات و... حاوی فلزات سنگین مانند کادمیوم و سرب هستند. بنابراین مصرف این نوع شکلات‌ها می‌تواند سلامت کلیه‌ها، اسکلت استخوانی و بعضی از بافت‌ها را تهدید کند. بنابراین نسبت به نوع و برند شکلاتی که انتخاب می‌کنید، دقیق باشید.

اعتیادآور است: شکلات حاوی کاکائو و مقدار کمی کافئین است. به همین دلیل می‌تواند بدن را به دریافت این مواد شرطی کند.درنتیجه از این نظر هم باید در مصرف شکلات، احتیاط کنید.

شکلات تلخ چطور معجزه می‌کند؟

درباره شکلات تلخ زیاد شنیده‌ایم. این‌که مصرف آن بی‌شمار خاصیت دارد. اما ببینیم واقعیت ماجرا چیست و خوردن شکلات تلخ چه تاثیری روی سلامت دارد؟

رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد: وجود ترکیب‌هایی شامل فیتوکمیکال‌ها و املاح باعث از بین رفتن رادیکال‌های آزاد و جلوگیری از آسیب به بدن به‌ویژه پوست می‌شود.

با سرطان می‌جنگد: خوردن مقدار مناسبی شکلات در روز، بدن را در مقابل ابتلا به بعضی از انواع سرطان‌ها بیمه می‌کند. میزان آنتی‌اکسیدان شکلات تلخ را معادل با میزان این ترکیب‌ها در خانواده بری‌ها و انار می‌دانند.

سلامت قلب: فلاونوئیدهای موجود در شکلات تلخ باعث کاهش و کنترل میزان فشار خون، حتی در افراد مبتلا به فشار خون بالا می‌شود. به این ترتیب سلامت قلب تا حد زیادی تامین خواهد شد.

کنترل کلسترول: کره کاکائوی موجود در شکلات حاوی اولئیک اسید، اسید استئاریک و اسید پالمیتیک است. این سه ترکیب مفید باعث کاهش و کنترل میزان کلسترول خون می‌شوند.

افزایش توان حافظه: شکلات تلخ حاوی 15 نوع ترکیب مناسب برای مغز و برای سالمندان مفید است.

با خستگی خداحافظی کنید

این خوراکی خوشمزه باعث افزایش ترشح هورمون سروتونین می‌شود. به همین دلیل خوردن چند تکه شکلات، می‌تواند به بدن شما انرژی تزریق کند. اگر غمگین، کلافه، افسرده، خسته یا بی‌حوصله هستید، می‌توانید با خوردن چند تکه شکلات، به‌ویژه شکلات تلخ، حال‌تان را از این رو به آن رو کنید.

به رشد جنین کمک کنید

مصرف روزانه 30 گرم شکلات در دوره بارداری می‌تواند به رشد بهتر جنین کمک کند. دلیل آن هم املاح و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در شکلات است. البته نوع شکلات مصرفی نیز مهم است. بهتر است شکلات از نظر تلخی درصد متوسط داشته باشد. شکلات‌های شیری یا خیلی تلخ توصیه نمی‌شوند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 515541 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟