درمان بیماری آنفولانزا با نسخه طب سنتی

به گزارش رکنا، محمد ستایش متخصص طب سنتی ایرانی ، عضو هیات علمی و رییس دانشکده طب سنتی ایرانی دانشگاه علوم پزشکی کرمان  گفت: بیماری آنفولانزا به صورتی است که فرد با علائمی مثل آبریزش بینی، تب، ضعف و بی حالی، سردرد، درد‌های استخوانی و عضلانی، علائم ریوی و تنفسی، گلودرد و در برخی انواع خاص آن با اسهال و استفراغ خود را نشان می‌دهد.

او افزود: این بیماری به صورتی است که برخلاف سرماخوردگی معمولی می‌تواند چند روزی بیمار را به دلیل شدت علائم خانه نشین کند. ابتلا به آنفولانزا در افراد سالمند و بیماران مزمن قلبی، تنفسی و کسانی که ایمنی ضعیفی دارند می‌تواند خطرناکتر باشد.

ستایش بیان داشت: ویروس آنفولانزا، انواع مختلفی دارد و برخی از انواع آن بیماری خطرناکتری را ایجاد می‌کنند؛ لذا لازم است تمامی افراد به ویژه اشخاصی که آسیب پذیرترند در شرایط شیوع بیماری مثلا در همین فصل پاییز، با شروع علائم و جهت تشخیص به موقع به پزشک مراجعه نمایند.

او تصریح کرد: آنتی بیوتیک بر این بیماری تاثیری ندارد وفقط برای عوارض آن مثل ذات‌الریه‌های میکروبی به کار می‌رود. دارو‌های ضد ویروسی هم در انواع خاصی موثرند ضمن اینکه همیشه در دسترس نیستند، بنابراین در برخورد با این بیماری اصل بر پیشگیری است.

متخصص طب سنتی ایرانی گفت: واکسیناسیون در بعضی از موارد به ویژه در افراد با ضعف ایمنی توصیه می‌شود و می‌تواند در پیشگیری از بیماری موثر باشد که بهتر است که با مشورت پزشک انجام شود.

او بیان داشت: ویروس آنفولانزا در قطرات تنفسی وجود دارد و به دنبال سرفه و عطسه منتشر می‌شود. اغلب از طریق تماس دست و انتقال ویروس از دست آلوده به دهان و بینی و چشم فرد دیگر منتقل می‌گردد لذا چنانچه فردی به تشخیص پزشک مبتلا به آنفولانزا است بهتر است حتی الامکان از حضور در اماکن عمومی خودداری کند و ضمن استفاده از ماسک مناسب، هنگم عطسه وسرفه، جلوی دهان و بینی خود را با دستمال نگه دارد و دستمال‌ها را نیز داخل کیسه پلاستیکی کرده و دور بریزند.

ستایش تصریح کرد: بهترین راه پیشگیری این است که در مواجهه با افراد بیمار احتیاطات لازم انجام شود مثل پرهیز از دست دادن و روبوسی کردن و از همه مهم‌تر شستشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون، چرا که ویروس آنفولانزا در زمان شیوع بیماری، در محیط پراکنده است و روی بسیاری از اشیا می‌نشیند و فرد سالم می‌تواند ویروس را از طریق تماس دست به خود و یا دیگران منتقل کند.

او افزود:برای پیشگری از شیوع این بیماری کادر پزشکی وکسانی که با بیماران سر و کار دارند می‌بایست تدابیر پیشگیرانه را سخت گیرانه‌تر لحاظ کنند.

او گفت: در طب سنتی توصیه می‌شود که با گذاشتن پیاز بریده شده یا سرکه‌ای که پیاز و سیر در آن انداخته شده می‌توان درپاکیزه کردن هوای محیط کمک کرد.

ستایش تصریح کرد: علاوه بر مراعات نکات پیشگیری، درمان به موقع و مناسب هم، در کنترل شیوع بیماری مؤثر است. درمان هر فرد با توجه به شدت و نوع بیماری می‌تواند متفاوت باشد و بهتر است با نظر پزشک انجام شود. در کنار توصیه‌ها و درمان‌های اختصاصی پزشک، رعایت موارد زیر میتواند کمک کننده باشد:

بیماران باید مایعات گرم بیشتری مصرف کنند و با آب نمک دهان و مجاری بینی خود را شستشو دهند. فعالیت بدنی شدید نداشته باشند و استراحت کافی نمایند. دمای اتاق متعادل نگه داشته شودکه خیلی سرد و یا خیلی گرم نشود و محل استراحت بیمار تهویه مناسب داشته باشد، دم کرده آویشن، بخور اسطوخودوس اکالیپتوس مرزنجوش بابونه و مورد، آشامیدن ترکیب آبلیمو و عسل، مصرف غذا‌های سبک و لطیف مثل سوپ سبزیجات با جعفری تازه و چند قطره لیمو ترش تازه، مصرف سیب رنده شده به همراه دارچین ویا مصرف دارچین وگل بنفشه به صورت دمنوش، روغن مالی ساق‌ها با روغن زیتون، ریختن یکی دو قطره روغن بنفشه در بینی، حمام آب گرم و به خصوص اگر منجر به تعریق شود، رفع یبوست، پرهیز از پرخوری و نیز اجتناب از مصرف آب سرد و نیز غذا‌های سنگین و دیر هضم و چرب مثل سرخ کردنی ها، گوشت گاو، کنسروها، فست‌فود‌ها و ... می‌تواند با تقویت سیستم ایمنی و دفع مواد زائد به بهبود بیماران کمک نماید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 513509 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟