سرطان سینه را با این نشانه ها بشناسید

زهره داورزنی متخصص جراحی عمومی و پژوهشگر بیماری‌های سینه علائم هشداردهنده‌ی سرطان سینه گفت: یکی از شایع‌ترین علائم هشدار دهنده‌ سرطان سینه وجود توده‌ در این بخش از بدن است که مراحل اولیه ممکن است توسط خود بیمار کشف شود.

وی افزود: علائم این بیماری ممکن است در هر فرد متفاوت باشد که مهم‌ترین آنها ترشحات خونی از نوک سینه، تغییر رنگ در پوست آن، تغییر ضخامت و تغییر شکل پوست سینه، خارش و پوسته ریزی در مناطق مختلف آن، فرورفتگی در پوست یا نوک سینه از مهم‌ترین علائم هشدار دهنده‌ سرطان سینه می‌باشد.

این جراح عمومی در مورد علائم عمومی که ممکن است نشان‌دهنده‌ سرطان سینه باشد، عنوان کرد: علائم هشدار دهنده‌ سرطان سینه، معمولا در خود آن ظاهر می‌شود و در موارد نادر این علائم در خارج از ناحیه‌ سینه بروز می‌کنند.

داورزنی گفت: غدد لنفاوی زیر بغل، ارتباط تنگاتنگی با سرطان سینه دارند و شایع‌ترین محل درگیری در سرطان سینه، غدد لنفاوی زیر بغل است.

وی در خصوص راه‌های دقیق تشخیص سرطان سینه تصریح کرد: چند راه برای تشخیص این بیماری وجود دارد که اولین راه معاینه‌ بالینی توسط پزشک و خود بیمار است و پس از آن برای تشخیص این بیماری از انواع تصویربرداری استفاده می‌شود.

داورزنی با بیان اینکه نوع تصویر برداری باتوجه به سن بیمار و ریسک‌پذیری آن برای وی متفاوت است، گفت: برای تشخیص این بیماری از سونوگرافی، ماموگرافی و در صورت نیاز از ام آر آی، استفاده می‌شود.

این جراح عمومی با بیان اینکه همه‌ این مراحل ذکر شده، جزو اقدامات تشخیصی هستند، اظهار داشت: در مرحله‌ی نهایی گاها به منظور تشخیص قطعی و پیگیری روش درمان ، باید نمونه برداری صورت گیرد.

داورزنی درباره ارتباط کیست‌های پستان با سرطان سینه عنوان کرد: کیست‌های سینه به تنهایی مستعد کننده‌ی فرد در ابتلا به سرطان سینه نیستند اما افرادی که پستان‌های فیبروکیستیک دارند، باید با دقت بیشتری مورد بررسی قرار گیرند.

وی در خصوص سن ابتلای به این بیماری گفت: سن متوسط ابتلا به این بیماری بین ۴۹ تا ۵۰ سال است، اما در کشور ما نیمی از بیماران مبتلا به این بیماری، زیر ۵۰ سال سن دارند، که این نشان می‌دهد در کشور ما شیوع این بیماری در گروه جوان‌تر بیشتر است لذا در حال حاضر معاینات دوره ای با فواصل منظم برای تشخیص اولیه بیماری توصیه می شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 483748 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟