رفع سفیدی مو تبلیغاتی دورغین است

محمد رضوانی با اشاره به زیاد شدن تبلیغات مبنی دارو‌های درمان سفیدی مو اظهار کرد: سفید شدن موی سر در شکل زودرس، در رنگین پوستان در زیر سی سالگی به بعد و در سفید پوستان در سن بیست سالگی به بعد اتفاق می‌افتد. اگر فرد سفید پوست، بعد از بیست سآلگی و فرد رنگین پوستی در سن بیشتر از سی سالگی شاهد تعدادی موی سفید در سر خود باشد، نمی‌توان آن را زودرس دانست و این روند عادی است.

وی ادامه داد: سفیدی زودرس مو بیشتر در ادامه یک سری سندروم و بیماری مانند لک و پیس که در آن جوانه مو که عامل زایش و تولید رنگ دانه و تحویل آن به سلول‌هاست و زمانی که رنگدانه‌ها از بین می‌رود، رخ می‌دهد و این در حالی است که در دیگر ساختار مو که کار مانند ساقه و دیگر اجزای مو، کار خود را انجام می‌دهند رنگدانه‌ای تولید نمی‌شود.

این متخصص پوست و مو درباره بیماری‌های عامل این عارضه تصریح کرد: در روند سفید شدن موی سر افراد ما شاهد مرگ سلول‌های رنگدانه هستیم، اگر انسان قادر به جلوگیری از مرگ سلول‌ها بود، از مرگ سلول‌های مهم‌تری مانند قلب، مغز و ریه جلوگیری می‌کرد. اینکه خواهان برگرداندن رنگ مو هستیم، اشتباه است. سلول‌های رنگدانه ساز مو، مانند باقی سلول‌های یک ساعت بیولوژیک دارند که با مرور زمان عمرشان به پایان می‌رسد، البته ساعت بیولوژیک رنگدانه‌های مو نسبت به سلول‌های تندتر کار می‌کند. رضوانی تصریح کرد: در برخی موارد مانند کمبود روی، ید و کم کاری تیروئید، روند از دست دادن رنگدانه‌ها سریع‌تر از حالت عادی خواهد بود که می‌توان با انجام آزمایشات مختلف و مشخص کردن علت این سرعت و تجویز دارو‌های مناسب آن را کند کرد. باید به این نکته بسیار توجه کرد که نمی‌توان این روند را متوقف کنیم.

وی افزود: هجمه تبلیغات رسانه‌ای موجود مبنی بر برگشت پذیر بودن رنگ مو، فقط گمراه کننده و دروغ است؛ اکثر این دارو‌ها مانند شامپو، ماسک مو، کرم، محلول و ... نوعی رنگ کننده ساقه مو هستند و نمی‌توانند رنگدانه‌های مو را بازگردانند. مردم به تبلیغاتی که درمان سفیدی مو را نوید می‌دهند توجه نکرده و اعتماد نکنند.

وی درباره عوامل سرعت دهنده این روند اظهار کرد: در خانم‌هایی موی خود را زیاد رنگ می‌کنند، موادی مانند یا رنگزدا به سلول‌های رنگدانه‌دار آسیب رسانده و باعث می‌شوند موی سرشان سریع‌تر سفید شود.

میزان

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 470928 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟