اهمیت تغذیه کودکان نوپا/ به این کودکان چه غذایی بدهیم؟

در این مطلب چند نکته برای رژیم غذایی کودکان نوپا ارائه داده ایم که بهترین و موفق ترین روش برای افزایش وزن نوزادان و کودکان نوپا از دید متخصصان طب سنتی می باشد.

پیش از هر چیز باید بدانید که تمامی این توصیه ها برای کودکانی است که مشکل گوارش و.. ندارند پس حتما با مشورت پزشک فرزندتان این مواد غذایی را به رژیم غذایی او اضافه کنید تا به خوبی وزن بگیرد.

1. افزایش وزن نوزاد با شیر مادر:

بهترین غذا برای کودک 6 یا حداقل 1 ساله ، شیر مادر است بعد از آن ،برای افزایش وزن باید غذا های غنی از پروتئین ،ویتامین ها و مواد معدنی را نیز به مصرف شیر کودک اضافه کرد و به مادران شیرده توصیه می شود که در روز پودر های دارچین ، دانه های رازیانه ،برگ های زغال اخته و برگ های شوید مصرف کنند.

2. افزایش وزن نوزاد با غلات و سبزیجات پخته شده:

در حدود 2 سالگی ،میتوانید به فرزندانتان غذا های کوچک بدهید که بتوانند در دست بگیرند.سعی کنید به آنها غلات صبحانه که در شیر خیسانده اید ، بدهید و یا میتوانید برخی سبزیجات را به قطعات کوچک برش دهید و بپذید و در اختیارشان بگذارید.

3. افزایش وزن نوزاد با میوه ها:

موز، انبه و سیب از گزینه های خوبی هستند که میتوان به صورت برش داده، به کودکان داد و یا به صورت شیرینی جات و بستنی اضافه کرد.موز منبع خوبی از انرژی و کربو هیدرات، حاوی 105 کالری است.

4. سبزیجات برای افزایش وزن نوزاد:

مقدار زیادی سبزیجات با برگ سبز را به رژیم غذایی کودکانتان بیفزایید ؛ اسفناج، هویج، کدو تنبل و لوبیا یک منبع غنی از مواد معدنی و ویتامین هستند.سعی کنید روزانه یک وعده از این سبزیجات میل کنید ؛ نخود فرنگی نیز غنی از ویتامین های و فیبر های رژیمی است و منبع خوبی برای کالری بالا است.

5. افزایش وزن نوزاد با تخم مرغ:

تخم مرغ منبع غنی از پروتئین است و برای اضافه کردن کالری مناسب است ، تخم مرغ را میتوان به صورت آب پز و یا نیمرو مصرف کرد و یا میتوان آنها را به پنکیک و وعده های صبحانه اضافه کرد.

6. ماهی ، گوشت، مرغ مناسب افزایش وزن نوزاد:

ماهی یک منبع عالی از امگا3 است که برای رشد مغر و هورمون بسیار مفید است همچنین غنیاز پروتئین و ویتامین ها نیز میباشد. مرغ غنی از کلسترول ، نیاسین ،منیزیم،فسفر،ویتامین B و B12 است.

7. افزایش وزن نوزاد با پنیر:

شما میتوانید با استفاده از شیر پر چرب،در منزل پنیر تهیه کنید و در قطعات کوچک ، به وعده غذایی کودکانتان اضافه کنید.پنیر غنی از کلسیم است و به جذب چربی سالم کمک میکند.پنیر را میتوان به تنهایی سرو کرد و یا ساندویچ و یا حتی ماکارانی اضافه کرد و باعث طعم و مزه فوق العاده میشود.

8. افزایش وزن نوزاد با میوه ها و آجیل های خشک شده:

این موتد تقویت کننده های انرژی هستند و به رشد کودکتان کمک میکنند ؛ گردو ، بادام زمینی، بادام، کشمش،خرما و زرد آلو خشک،گزینه های مناسبی برای صبحانه فرزندتان میباشد.آنها را جایگزین شکلات و آب نبات ها کنید چراکه آنها فقر و نبود قند را جبران میکنند و باعث متعادل شدن مواد غذایی در بدن میشوند.

9. افزایش وزن نوزاد با آووکادو:

آووکادو حاوی چربی سالم و کالری بالایی است و یک مواد غذایی مناسب و ایده آل برای کودکان نوپا میباشد ، آووکادو را میتوان در سوپ نیز استفاده کرد و بافت نرم آن برای کودکان خوشایند میباشد.

10.افزایش وزن نوزاد با سبزیجات حاوی نشاسته:

سبزیجات نشاسته ای مانند سیب زمینی دارای چربی سالم هستند.سیب زمینی منبع عالی از انرژی و کربو هیدرات است و کودکان سیب زمینی پخته شده و له شده با پنیر را دوست دارند.

سیب زمینی غنی از بتاکاروتن و قند میباشد ، مصرف سیب زمینی به تنهایی یا همراه با سس مایونز ،عدس،شیر،پنیر، طعم بینظیری دارد.

11. کره بادام زمینی برای افزایش وزن نوزاد:

کره بادام زمینی حاوی چربی و روغن طبیعی است که باعث افزایش میزان کالری میشود. شما میتوانید آن را روی نان تست ،بیسکویت ،میوه ها و یا حتی به صورت ساندویچی بمالید و به کودکانتان بدهید.

در صورت آلرژی به بادام زمینی میتوانید فندق را امتحان کنید .

12.روغن زیتون عالی برای افزایش وزن نوزاد:

روغن زیتون غنی از روغنی است که دارای چربی سالم متراکم است بنابر این اگر میخواهید کودکتان کمی وزن اضافه کند غذا ها را با روغن زیون بپزید.

13. افزایش وزن نوزاد با هلو:

هلو غنی از ویتامین،A ، فیبر رژیمی ،نیاسین و منبع عالی از ویتامین های C میباشد ؛ شما میتوانید از پوره هلو نیز استفاده کنید و یا بعد از 6 ماهگی به شکل اسموتی به آنها ارائه دهید.

14. کره آب کرده کمک کننده به افزایش وزن نوزاد:

یکی از بهترین مواد غذایی برای افزایش وزن ، کمک به هضم است. توصیه میشود حدود 1 قاشق چای خوری از آن را در رژیم غذایی کودکتان بگنجانید و یا به غذاهایی که به کودکتان میدهید بیفزایید.

15. افزایش وزن نوزاد با میوه گلابی:

گلابی یک منبع عالی از فیبر های رژیمی ،ویتامین C و آهن است ؛ گلابی را برای کودک 3 ماهه خود بجوشانید و با مقداری پودر دارچین ترکیب کنید.

16. افزایش وزن نوزاد با گندم:

گندم یکی دیگر از عناصر عالی برای هضم با چربی کم است ، شما میتوانید ان را به پنکیک و فرنی کودک خود بیفزایید.

17.جو دو سر برای افزایش وزن نوزاد:

جو دو سر منیزیم، تیامین،فسفر و منگنز دارد ، حاوی کلسترول و چربی اشباع شده کم است میتوان آن را به فرنی و یا پنکیک کودک افزود.

18. افزایش وزن نوزاد با عدس:

عدس حاوی پروتئین های میباشد که برای رشد مغز مفید است که میتوان آن را بخار پز کرد و به عنوان یک منبع غنی از کربو هیدرات و پروتئین مصرف کرد.

19.افزایش وزن نوزاد با شیر پرچرب ، کشک، ماست:

شما میتوانید این مواد را از 7 ماهگی به بعد به کودکانتان بدهید که هم باعث افزایش وزن سالم آنها میشود و هم به هضم کمک میکند.

در نهایت بسیاری از والدین تمایل دارند که با مکمل ها و غذاهای شیرین و سرخ شده به کودکانشان برای افزایش وزن کمک کنند اما این کار فقط باعث از بین رفتن اشتهای آنها نسبت به غذاهای غنی از مواد مغدی میشود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 470668 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟