پخت برنج به شیوه ای که چاق نمی شوید

در مطلب زیر توصیه‌های غذایی از سوی انجمن شیمی آمریکا برای داشتن غذایی بهتر را می‌خوانید که علاوه بر آموزش دادن تکنیک آشپزی جدید، علمی که در پس آن نهفته است را نیز توضیح می‌دهد.

هر سرآشپز خبره‌ای می‌داند، هرآنچه مربوط به غذا و آشپزی باشد با علم شیمی نیز سروکار دارد، چه با میزان PH غذا درگیر باشید، چه آنزیم‌ها و یا نوسانات دمایی در هنگام آشپزی.

حفظ تعادل در آشپزی می‌تواند منجر به سالم‌ماندن مواد غذایی برای مدتی طولانی‌تر، افزایش کیفیت گوشت و حتی کاهش کالری مصرفی شود، بدون اینکه کوچکترین محدودیتی در رژیم غذایی ایجاد شود.

نصف کردن کالری برنج

برنج را می‌توان در منوی غذای آشپزهای فراوانی در سرتاسر جهان مشاهده کرد، اما واقعیت دردناکی وجود دارد: برنج چندان مفید نیست،‌ در واقع یک فنجان برنج پخته حاوی ۲۴۰ کالری است که در صورت مصرف نشدن به راحتی به چربی تبدیل می‌شود.

اما محققان راهی ساده را برای دستکاری نشاسته موجود در برنج و مقاوم‌سازی آن در برابر تجزیه و تبدیل شدن به قند یافته‌اند. ابتدا باید مقداری روغن نارگیل درون آب درحال جوشیدن بریزید و این مقدار سه درصد از وزن برنجی است که قرار است پخته شود و این یعنی یک قاشق چایخوری در ازای هر نیم فنجان برنج.

پس از آن برنج را داخل آب ریخته و حرارت را کم کنید تا به آرامی بجوشد. برنج را ۸ تا ۱۰ دقیقه روی همین حرارت باقی بگذارید. زمانی که برنج پخته شد باید آن را برای ۱۲ ساعت درون فریزر بگذارید و پس از آن در زمان سرو آن را در ماکروویو گرم کنید. در چنین شرایطی میزان کالری موجود در برنج ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.

چطور؟

نشاسته درون برنج از انواع قابل هضم و غیرقابل هضم برخوردار است، نشاسته قابل هضم به سرعت به قند تبدیل می‌شود و درصورتی که سوخته نشود، در قالب چربی در بدن ذخیره خواهد شد، ‌درحالی که نشاسته غیرقابل هضم اینچنین عمل نمی‌کند.

روغن نارگیل با مولکول‌های نشاسته در تعامل است و ساختار آنها را دچار تحول می‌کند. سرد کردن برنج برای ۱۲ ساعت نیز منجر به تشکیل پیوند‌های هیدروژنی میان ترکیبات نشاسته‌ای به نام آمیلوز‌ها درخارج از دانه‌های برنج می‌شود و درنهایت آنها را به نشاسته‌های غیرقابل هضم تبدیل می‌کند.

از سیاه شدن میوه‌ها جلوگیری کنید

فن قدیمی وجود دارد که قطعا پیشترها آن را شنیده‌اید: زدن آبلیمو روی برش‌های میوه مانع از سیاه شدن آنها می شود. اما شاید دوست نداشته‌ باشید یک برش سیب با طعم لیمو میل کنید.

در فن جدید باید مقداری آب را درون ظرفی کوچک ریخته و کل آب یک لیمو را درون آن بریزید. سپس برش‌های سیب یا دیگر میوه‌ها را درون این آب انداخته و بیرون آورید و سپس آنها را درون کیسه‌ای زیپ‌دار گذاشته و در فریزر بگذارید.

این تکنیک باعث می‌شود که با آنزیم‌های سیاه‌کننده پلی‌فنول اکسیداز با سلاحی به نام ویتامین C موجود در لیمو مقابله کنید و در عین حال طعم میوه را تحت تاثیر آب لیموی خالص قرار ندهید.

کباب‌های آبدار با کمک جوش‌شیرین

اگر زمان کافی برای طعم‌دار کردن و خواباندن گوشت مرغ یا دیگر انواع گوشت‌های کبابی در ترکیبی از ادویه و نرم‌کننده‌های گوشتی را ندارید، پیش از پخت ‌کمی جوش‌شیرین به آنها اضافه کنید تا شاهد نتیجه‌ای مشابه با طعم‌دار کردن باشید.

کافی است کمی پودر جوش شیرین را روی تکه‌های گوشت بپاشید و آن را درون پوششی پیچانده و برای ۱۵ دقیقه استراحت دهید. پس از آن جوش‌شیرین را از روی گوشت شسته و به روال همیشه آن را بپزید.

چرا؟

هرچه از میزان تازگی گوش بگذرد، میزان PH آن کاهش پیدا کرده و به محیطی با اسیدیته بالا تبدیل می‌شود و این موضوع بر بافت گوشت اثر می‌گذارد، هرچه PH کمتر باشد،‌ گوشت سفت‌تر خواهد شد..

اما جوش‌شیرین از سطح بالایی از PH برخوردار است از این رو پاشیدن جوش‌شیرین روی گوشت برای مدتی کوتاه می‌تواند سطح PH گوشت را بالا برده و ظرفیت آب بافت گوشت را افزایش دهد. از این رو گوشت به جای اینکه در حین پخت یا کباب شدن از خود آب پس دهد،‌ آب را در خود نگه می‌دارد و در نتیجه پس از پخت نرم‌تر خواهد بود.

منبع: درنگ

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 465301 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟