کدام روش ترمیم دندان مفیدتر است؟

یک دندانپزشک گفت: به‌طورکلی هیچ‌یک از ترمیم‌های همرنگ دندان (کامپوزیت) یا فلزی غیر همرنگ (آمالگام) درصورتی‌که درست جایگذاری شوند، ازنظر عمر تفاوتی باهم نباید داشته باشند.

علی مرسلی دندانپزشک درخصوص استفاده از استفاده از روش‌های ترمیم دندان توضیح داد: به‌طورکلی هیچ‌یک از ترمیم‌های همرنگ دندان (کامپوزیت) یا فلزی غیر همرنگ (آمالگام) درصورتی‌که درست جایگذاری شوند، ازنظر عمر تفاوتی باهم نباید داشته باشند.

وی با بیان اینکه ترمیم‌های همرنگ دندان به دلیل اینکه در موقع پر کردن دندان‌ها به کوچک‌ترین میزان بزاق و آلودگی حساس هستند، ممکن است که ازنظر تکنیکی با دشواری و سختی بیشتری استفاده بشوند گفت: همین حساسیت بیش‌ازحدی که حین پر کردن دندان‌ها با این مواد وجود دارد ممکن است سبب شود که گاهی عمر دندان‌های پرشده با این دندان‌ها به دلیل مشکلات پیش‌آمده در طی درمان کمتر شود. اما به‌طورکلی کاربرد و استفادهٔ صحیح عمر هر دو نوع ترمیم باهم تفاوت چندانی ندارند.

آیا آمالگام مضر است؟

مرسلی در پاسخ به این پرسش که آیا این مواد ضرری برای سلامت دارند یا خیر گفت: درست است که در ترکیب آمالگام جیوه وجود دارد ولی این جیوه در ترکیب با سایر مواد است و مسمومیت یا مشکلی ایجاد نمی‌کند. هیچ یافته‌ای در مورد مضر بودن ترمیم‌های آمالگام وجود ندارد و هنوز هم آمالگام یک استاندارد جهانی ماده پر کردنی در بسیاری از کشورها ازجمله امریکاست.

این دندانپزشک با اشاره به اینکه گاهی به‌اشتباه گفته می‌شود که در اروپا کاربرد آمالگام ممنوع است توضیح داد: عدم مقبولیت آمالگام در اروپا چند دلیل دارد. اول اینکه به دلایل محیط‌زیستی دولت سخت‌گیری بسیار شدیدی در مورد دفع پساب و باقی‌مانده‌های آمالگام دارد. چراکه محیط‌زیست را آلوده می‌کند. مسئلهٔ دوم این است که بسیاری از بیمه‌ها هزینه‌های درمان‌هایی که با آمالگام انجام می‌شود ممکن است که پرداخت نکنند. آمالگام هنوز هم در خیلی از کشورها ازجمله امریکا مقبولیت دارد و انجمن دندانپزشکی امریکا هنوز هم آمالگام را به‌عنوان یک ماده پرکردگی استاندارد به رسمیت می‌شناسد.

دندان را پر کنیم یا روکش؟

این دندانپزشک افزود: برخی بیماران تصور می‌کنند که پر کردن و روکش کردن دو مقولهٔ جدا از هم هستند. درحالی‌که همهٔ دندان‌هایی که روکش می‌شوند درنهایت باید به نحوی پر شوند و روکش‌ها نیاز به هستهٔ پرشده یا دارای ریختگی (کور) دارند.همهٔ دندان‌هایی که درمان ریشه (عصب‌کشی) می‌شوند نیاز به روکش ندارند؛ اما در بیشتر موارد این نیاز وجود دارد.

وی تصریح کرد: بعد از یک درمان ریشه خوب، یک روکش خوب می‌تواند عمر دندان را به مدت طولانی تأمین کند. اما بعضی دندان‌ها چون بافت تاجی خیلی اندک یا ضعیفی دارند از همان ابتدا باید با استفاده از پست و روکش بازسازی شوند.

مرسلی تصریح کرد: بعد از درمان ریشه توسط متخصص درمان ریشه (اندودنتیست) روی دندان با مادهٔ پرکردگی موقت پانسمان می‌شود. در مرحله بعدی این ماده پرکردگی موقت (که اغلب سفیدرنگ است) خارج می‌شد و با یک ماده پرکردگی دائمی، پرشده یا اینکه درنهایت روکش می‌شود.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 461135 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟