بوی بد بدن خبر از چه بیماری هایی می دهد؟

روایحی که از بدن منتشر می‌شوند می‌توانند به دلایل مختلفی شکل بگیرند. یک جلسه تمرینات ورزشی شدید که موجب تعریق زیاد شده است یا مصرف مواد غذایی مانند پیاز و سیر می‌توانند از دلایل بوی ناخوشایند بدن باشند...

در بیشتر موارد استحمام یا رعایت بهداشت دهان و دندان می‌تواند مشکل را برطرف کند؛ اما مواردی وجود دارند که روایح بدن می‌توانند نشانه‌ای از بروز مشکل در بدن باشند. در حقیقت، برخی از بیماری‌ها می‌توانند رایحه‌ای منحصر به فرد و ناخوشایند را تولید کنند. بوی بدن در قسمت‌های مختلف می‌تواند توجه پزشک را به مشکلات سلامت بالقوه معطوف کرده و حتی به تشخیص سرطان کمک کند.

بوی بد بدن

اگر استحمام نیز نمی‌تواند بوی بدی که از بدن شما سرچشمه می‌گیرد را از بین ببرد، این می‌تواند نشانه‌ای از کمبود منیزیم باشد. ماده معدنی منیزیم به بوزدایی اندام‌های داخلی بدن انسان کمک می‌کند و همچنین در بویی که از بدن منتشر می‌شود، نقش دارد. زمانی که بیش از حد کافئین، شکر و غذاهای پردازش شده مصرف می‌کنید، این شرایط می‌تواند موجب کاهش سطوح منیزیم شود. اگر بوی مطبوعی از بدن شما منتشر نمی‌شود و با نشانه‌های دیگری مانند گرفتگی‌های ماهیچه‌ای، بی‌حسی، و سوزن سوزن شدن مواجه هستید، مراجعه به پزشک و انجام یک آزمایش خون ساده برای بررسی سطوح منیزیم ایده خوبی است.

بوی نامطبوع عرق

اگر به یک اختلال گوارشی مانند بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو مبتلا باشید، ممکن است با کمبود ماده معدنی روی مواجه شوید. این ماده معدنی به بدن در مدیریت مواد زائد و سموم کمک می‌کند. زمانی که به یک بیماری گوارشی مبتلا هستید، بدن ممکن است به میزان کافی روی جذب نکند. سطوح بسیار کم روی می‌تواند موجب بوی بدن شود. یک آزمایش خون یا ادرار ساده می‌تواند سطوح روی را مشخص کند. از آنجایی که این شرایط با مسئله‌ای گوارشی مرتبط است، با پزشک خود درباره چگونگی مدیریت بوی بدن صحبت کنید.

بوی تخم‌مرغ فاسد از دهان

اگر مسواک زدن، استفاده از نخ دندان و دهان‌شویه نمی‌تواند بوی بد دهان شما را از بین ببرد، ممکن است به یک عفونت باکتریایی مبتلا شده باشید. یک باکتری به نام اچ. پیلوری که در دستگاه گوارش حضور دارد می‌تواند عامل این شرایط باشد. برای برخی، این باکتری موجب علائم مشهود نمی‌شود، اما برای برخی دیگر می‌تواند به بیماری بازگشت اسید معده به مری، بیماری سلیاک، زخم‌های معده، و حتی سرطان معده منجر شود. تجویز آنتی‌بیوتیک می‌تواند به مقابله با این باکتری کمک کند.

بوی سیب فاسد از دهان

زمانی که انسولین به میزان کافی در بدن وجود ندارد، کبد ماده‌ای شیمیایی به نام کتون را تولید می‌کند که واکنش بدن برای جبران کمبود انسولین است. مطالعات نشان داده‌اند که بوی سیب فاسد در دهان با دیابت مرتبط است. این نشانه‌ای آشکار برای مراجعه به پزشک است. اگر به دیابت مبتلا هستید، استفاده از نوارهای آزمایش کتون می‌تواند به کنترل بهتر قند خون کمک کند.

بینی بدبو

احساس بوی بد در بینی به دلایل مختلفی رخ می‌دهد که از آن جمله می‌توان به ترشحات پشت بینی، سنگ‌های لوزه، یک دندان پوسیده، عفونت‌های سینوس، و پولیپ های بینی اشاره کرد. برای بررسی دقیق شرایط به پزشک مراجعه کنید.

گوش بدبو

جرم گوش‌ها می‌تواند بد بو شود. اگر با جرم گوش بد بو مواجه هستید به یک عفونت مبتلا هستید که عامل بوی قوی و بد محسوب می‌شود. موی درون‌رشد یا یک کیست چربی از دیگر دلایل این شرایط هستند زیرا زمانی که عامل عفونت یا تحریک پاره می‌شود محصول جانبی آن تقریباً همواره بوی بدی دارد.

پاهای بدبو

بوی بد پاهای شما ممکن است ارتباطی با کفش نداشته باشد. تعریق بیش از حد پاها می‌تواند به واسطه یک بیماری نادر به نام هایپرهیدروزیس رخ دهد. برای برخی، تعریق چنان شدید است که پاها در کفش به اطراف سر می‌خورند. اگر با تعریق مداوم پاهای خود مواجه هستید، برای بررسی دقیق شرایط و مدیریت علائم به پزشک مراجعه کنید.

نفس بدبوی صبحگاهی

اگر بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت می‌کنید، هنگام بیدار شدن از خواب نباید با بوی بسیار بد دهان مواجه شوید. افرادی که به واسطه گرفتگی مسیر بینی با دهان تنفس می‌کنند و در حقیقت آپنه خواب تشخیص داده نشده دارند به طور معمول بوی بدن دهان هنگام بیدار شدن از خواب را تجربه می‌کنند. اگر با نفس بدبوی صبحگاهی مواجه هستید و خروپف می‌کنید، به ویژه اگر همواره با احساس خستگی مواجه هستید، مراجعه به پزشک برای بررسی دقیق شرایط و ارائه درمان مناسب بهترین گزینه است.

مدفوع بدبوتر از همیشه

مدفوع هیچ‌گاه بوی خوبی ندارد، اما اگر به طور مداوم با مدفوع شل، اسهال شدید، اسهال خونی، یا مدفوع بدبو مواجه هستید، بهترین گزینه مراجعه به پزشک برای بررسی دقیق‌تر شرایط است. رژیم غذایی شما می‌تواند موجب تغییر بوی مدفوع شود، اما برخی افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز یا سی دیفیسل، یک عفونت روده‌ای، دارای مدفوع بدبوتر از حالت عادی هستند.

بوی ماهی فاسد

تریمتیلامینوریا که بیشتر به عنوان «سندرم بوی ماهی» شناخته می‌شود، یک اختلال نادر ژنتیکی است که در آن آنزیمی به نام FMO۳ نمی‌تواند وظیفه خود که تجزیه تریمتیلامین است را انجام دهد. تریمتیلامین در غذاهایی مانند شیر، تخم مرغ، لوبیا، و گوشت امعاء و احشاء وجود دارد. این ترکیب شیمیایی دارای رایحه‌ای تند و گوگردی است که می‌توانند همانند ماهی یا تخم مرغ فاسد به نظر برسد. در شرایطی که درمانی برای این شرایط وجود ندارد، اما فرد می‌توانند با پرهیز از مصرف مواد غذایی حاوی تریمتیلامین مشکل را به حداقل برساند.

نفس کپکی

نفسی که بوی کپک می‌دهد یا مشابه با بوی سیر و تخم مرغ فاسد به نظر می‌رسد، به خودی خود آزاردهنده است. اگر بدون مصرف سیر یا تخم مرغ با این شرایط مواجه هستید، شرایط نگران‌کننده است. اگر کبد در سم‌زدایی خون ناموفق باشد - به عنوان مثال به واسطه سیروز کبدی - نفس شما می‌تواند بوی کپک گرفته و ترش شود. مراجعه به پزشک در کوتاه‌ترین زمان ممکن بهترین اقدام است. مطالعه‌ای که در نشریه Journal of Chromatography B منتشر شد، نشان داد سیروز کبدی می‌تواند بدون هیچ علائمی باشد. از این رو، نفس کپکی ممکن است بهترین و نخستین نشانه هشداردهنده باشد.

بوی ماهی از اندام‌های جنسی

بوی ماهی در کنار افزایش ترشحات از واژن نشانه‌ای از واژینوز باکتریایی است. همه زنان دارای باکتری‌هایی در واژن هستند، اما گاهی اوقات تعادل طبیعی آن‌ها بر هم می‌خورد. این شرایط بیشتر هنگام قاعدگی، از دوش گرفتن یا رابطه جنسی زیاد شکل بگیرد. پیش از استفاده از درمان‌های بدون نسخه برای از بین بردن بو، ابتدا به متخصص زنان مراجعه کنید. برای درمان عفونت و بوی بد به تجویز آنتی بیوتیک نیاز خواهید داشت.

نفسی با بوی ادرار

فرد مبتلا به نارسایی کلیوی ممکن است با نفسی که بویی شبیه به آمونیاک یا ادرار دارد، مواجه شود. این به دلیل ناتوانی کلیه‌ها در پالایش مواد زائد رخ می‌دهد. نارسایی کلیوی می‌تواند به آرامی شکل بگیرد. اگر با گرفتگی‌های ماهیچه‌ای یا تورم در پاهای خود مواجه هستید و یا عادات استفاده از توالت شما تغییر کرده‌اند، به پزشک مراجعه کنید.

نفس بدبوی پایدار

اگر با بوی بد پایدار دهان مواجه هستید ممکن است با مشکلاتی در لثه‌های خود مواجه باشید. بوی بد در دهان محصول جانبی فعالیت باکتری‌ها، پلاک‌ها، و رسوبات سخت روی دندان‌هاست که به نام تارتار شناخته می‌شود. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان موجب تشکیل پلاک اطراف دندان‌ها و عفونت لثه‌ها می‌شود که ابتلا به بیماری پریودنتال را در پی دارد. در ادامه، لثه‌ها هرچه بیشتر عقب‌نشینی می‌کنند و فضاهایی مناسب برای به دام افتادن ذرات غذا شکل می‌گیرند که عفونت و بوی بد دهان را هرچه بیشتر افزایش می‌دهد. هرچه زودتر به دندانپزشک مراجعه کنید.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 459314 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟