به این دلایل بیدار شدن در زمستان سخت است

دلیل اول :‌

بدن ما نسبت به سرما حساس است. در میان پستانداران از این نظر ما بیشتر به خرس ها شباهت داریم تا مثلاً مارموت‌ها. خرس ها فصل زمستان به خواب زمستانی نمی‌روند و بلکه این فصل را در پناهگاهی سپری می کنند. در چنین وضعیتی دمای بدن آن ها کاهش می یابد اما به طور کامل به خواب نمی روند. علت این استراحت و خواب زمستانی برای جانداران، مقابله با سرمای هواست، چون خواب زمستانی باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی بدن می‌شود. در واقع در این شرایط بدن فعالیت آرامی خواهد داشت؛ از تعداد نفس‌ها، ضربان قلب و دمای بدن کاسته خواهد شد و به این ترتیب انرژی بیشتری در بدن ذخیره خواهد شد. بنابراین، بدن انسان نیز بر اساس این شباهت در صبح روزهای زمستانی بیشتر به وضعیت خواب تمایل دارد.

دلیل دوم :

کاهش روشنایی در زوهای زمستانی بر بدن، ذهن و چرخه‌ ی خواب و بیداری اثر خواهد گذاشت. روزهای زمستانی کوتاه هستند و خورشید مدت زمان کمتری در آسمان می تابد و همه این عوامل بر سطح انرژی و بهره وری بدن انسان اثر می گذارد. چون کمبود نور خورشید باعث کمبود ویتامین D در بدن می شود و همچنین نور خورشید باعث سرکوب هورمون ملاتونین ( هورمون خواب ) می شود.

دلیل سوم :‌

بالا بودن بیش از اندازه دمای اتاق در فصل زمستان، دلیل دیگری است که سخت بیدار شدن از خواب را در روزهای سرد توجیه می کند. در این فصل افراد تمایل زیادی دارند که دمای اتاق را گرم تر از حد معمول نگه دارند. محققان می گویند که دمای اتاق خواب باید چیزی در حدود ۱۵ تا ۱۹ درجه سانتی گراد باشد. اگر اتاق خواب بیش از حد گرم باشد، ممکن است دمای بدن را مختل کند و تمایل بیشتری برای خواب ایجاد کند.

بنابراین و با توجه به دلایل ذکر شده، توصیه می شود دمای اتاق خواب را در فصل زمستان تنظیم کنید و تا می توانید از نور روز بهره مند شوید. در آخر، این که خود را با این افسانه که از نظر بیولئژیکی بدن در زمستان به خواب بیشتری نیاز دارد، فریب ندهید.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 458791 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟