چگونه سلامت ستون فقرات را تضمین کنیم؟

خوابیدن روی پهلو کمترین ضرر طبیعی را می تواند برای ستون فقرات به همراه داشته باشد. آیا تا به حال به این فکر کرده اید که کدام وضعیت می تواند بهترین گزینه برای خوابیدن باشد؟ برخی پاسخ این پرسش را برای خود یافته اند، اما برای بسیاری دیگر این مساله نامشخص باقی مانده و همچنان در به خواب رفتن دچار مشکل هستند. در این میان، کارشناسان نه تنها بهترین گزینه را خوابیدن روی پهلو می دانند، بلکه خوابیدن روی یک پهلوی مشخص را نیز توصیه می کنند.

دکتر جان دویلارد با مد نظر قرار دادن آیورودا، یک روش درمانی قدیمی که در هند ریشه دارد، خوابیدن روی پهلوی چپ را ایده آل‌ترین روش برای استراحت عنوان کرده است. در ادامه برخی دلایل که به مفید بودن انجام این کار اشاره دارند را ارائه می کنیم.

ستون فقرات و تنفس

خوابیدن روی پهلو کمترین ضرر طبیعی را می تواند برای ستون فقرات به همراه داشته باشد. خوابیدن به پشت فشار بیش از انداره روی قسمت بالایی پشت و کفل ها وارد می کند و قسمت پایینی پشت نیز در وضعیت معلق باقی می ماند که در بلند مدت مضر است. به همین ترتیب، خوابیدن روی شکم بر قسمت پایینی پشت و گردن فشار وارد می کند. خوابیدن روی پهلو بهترین حالت محسوب می شود و جریان هوای مطلوب به ریه ها را فراهم می کند.

گوارش

با توجه به مسیری که روده در شکم دنبال می کند، در صورتی که به پهلوی چپ بخوابید ضایعات مواد غذایی هرچه سریع‌تر پردازش می شوند. در این وضعیت غذا روان‌تر و سریع‌تر از روده کوچک به روده بزرگ منتقل می شود. حتی توصیه می شود پس از خوردن غذا به مدت ۱۰ دقیقه روی پهلوی چپ خود دراز بکشید تا به گوارش هر چه بهتر مواد غذایی کمک کرده و بهبودی سریع‌تر از «کمای غذایی»، حالتی از خواب یا بی حالی شدید که واسطه مصرف مقدار زیاد غذا شکل می گیرد، حاصل شود.

تخلیه لنف

بخش اعظم سیستم لنفاوی در سمت چپ بدن قرار گرفته و هنگامی که تراکم لنفاوی رخ می دهد، اغلب سمت چپ بدن را درگیر می کند. در نتیجه هنگامی که روی پهلوی چپ خود خوابیده اید به نیروی گرانش اجازه می دهید تا مقداری از فشار تخلیه لنف از قلب و طحال شما دور شود که هر دو این اندام ها نیز در سمت چپ بدن قرار گرفته اند.

اگرچه خوابیدن روی پهلوی چپ می تواند برای انسان مفید باشد، اما به گفته دکتر استیون پارک، متخصص خواب، تلاش برای ایجاد تغییر اجباری در وضعیت خوابیدن می تواند شرایط را بدتر سازد زیرا فرد عادات خواب خود را از بین می برد. با این وجود، اگر به وضعیت خواب مشخصی عادت نکرده اید و در پی یافتن بهترین گزینه هستید، خوابیدن روی پهلوی چپ می تواند ارزش امتحان کردن را داشته باشد.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 453841 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟