مقابله با خستگی صبحگاهی

خیلی مواقع پیش می آید که صبح ازخواب بیدارمی شویم و باز هم احساس خواب آلودگی می کنیم . در این شرایط، بهترین کاری که به نظرمان می رسد ،نوشیدن یک فنجان قهوه است.

در واقع انتخاب مواد غذایی نادرست مانند قهوه شیرین، فرد را در تمام طول روز بی انرژی خواهد کرد. درعوض برخی مواد غذایی وجود دارد که خاصیت آن ها درشاداب ماندن روزانه، بیشترازقهوه است. از جمله این خوراکی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بلغور جو

یک خوراکی مناسب برای مبارزه با خستگی، بلغور جو دوسر است. کربوهیدرات های پیچیده و با کیفیت که دربدن به عنوان گلیکوژن ذخیره و به عنوان سوخت برای مغز وماهیچه ها در طول روز استفاده می شود. بلغور جو شامل مواد مغذی مهمی مانند پروتئین، منیزیم، فسفر و ویتامین ب 1 است که به تقویت سطوح انرژی کمک می کند.

سرکه سیب

مخلوط سرکه سیب همراه با آب و عسل، نه تنها یک درمان سنتی محسوب می شود و برای حفظ سلامت عمومی بدن مفید است بلکه اسیدآمینه و پتاسیم موجود در این سرکه، منجر به رفع خواب آلودگی و خستگی هنگام صبح می شود.

دانه چیا

حاوی اسیدهای چرب امگا 3 برای تقویت مغز است که می تواند به افزایش هوشیاری هنگام صبح و رفع خستگی شبانه کمک کند. البته مزایای تخم چیا به همین جا محدود نمی شود و مصرف آن منجر به هیدراته ماندن و جذب و هضم سریع تر مواد غذایی و تبدیل غذا به انرژی می شود. (دانه چیا که نام دیگر آن چیا سید است، دانه ای خوراکی از خانواده نعناعیان است.)

۲۸ گرم دانه‌ چیا حاوی:

فیبر- ۱۱ گرم.

پروتئین - ۴ گرم.

چربی - ۹ گرم (که ۵ گرم آن امگا۳ است).

کلسیم – ۱۸درصد از آن چه برای مصارف روزانه توصیه می‌شود.

منگنز -۳۰درصد از آن چه برای مصارف روزانه توصیه می‌شود.

منیزیم – ۳۰درصد از آن چه برای مصارف روزانه توصیه می‌شود.

فسفر – ۲۷درصد از آن چه برای مصارف روزانه توصیه می‌شود.

آب

مصرف آب، ساده ترین راه برای کمک به بیدار شدن بهتر هنگام صبح است. حتی کم آبی خفیف در بدن می تواند احساس ناهوشیاری را بیشتر کند. در واقع بسیاری از ما هنگام بیدار شدن در صبح، دچار درجاتی از کم آبی بدن هستیم. اگر می‌خواهید از آبی که می ‌نوشید، بیشتر بهره ببرید، کمی لیمو به آب اضافه کنید. این کار به دستگاه گوارش کمک می ‌کند. برخورداری از دستگاه گوارشی قوی، مهم ‌ترین نکته در بالا نگه داشتن سطح انرژی محسوب می‌ شود.

نعناع

سبزی ‌های دارای برگ ‌های سبز تیره از جمله مواد غذایی انرژی ‌بخش محسوب می ‌شود و در دسترس قرار دارد. این سبزی ‌ها سرشار از ویتامین ‌ها، مواد معدنی و آنتی ‌اکسیدان‌ هاست. اگر زمانی برای تهیه یک ظرف بزرگ سالاد ندارید، چند نوع سبزی را با مخلوط ‌کن هم بزنید یا آب آن را بگیرید و بنوشید.

تخم مرغ

شما می ‌توانید انرژی مورد نیاز برای بدن و مغز را از طریق یک صبحانه کامل به دست آورید؛ صبحانه ‌ای که در آن پروتئین و چربی وجود داشته باشد؛ زیرا پروتئین و چربی برای تامین انرژی بدن ضروری است. تخم مرغ در این میان گزینه مناسبی است و اگر می ‌خواهید مدت طولانی ‌تری انرژی داشته باشید، کمی هم کربوهیدرات به صبحانه خود اضافه کنید و از مصرف مواد غذایی شیرین و فراوری شده در وعده صبحانه بپرهیزید

اخبار 24 ساعت گذشته را از دست ندهید.

 

کدخبر: 452996 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟