بلایی که مصرف نمک سر مغزتان می آورد

به گفته محققان، مصرف بیش از اندازه نمک علاوه به قلب، به مغز هم آسیب رسانده و خطر ابتلا به دمانس (زوال عقل) را افزایش می دهد.

نمک ماده ای ضروری برای تنظیم عملکردهای مهم بدن است. با این حال، در مطالعات قبلی، ارتباط مصرف بیش از اندازه نمک با افزایش فشارخون و افزایش خطر بیماری قلبی و سکته تایید شده است.

محققان در مطالعه بر روی موش ها مشاهده کردند رژیم غذایی حاوی میزان نمک بالا موجب کاهش جریان خون در زمان استراحت تا ۲۸ درصد در پوسته مغز و تا ۲۵ درصد در هیپوکامپ مغز می شود؛ این مناطق از مغز در یادگیری و حافظه دخیل هستند.

اختلال ایجاد شده در جریان خون به مغز ناشی از کاهش تولید اکسیدنیتریک است؛ گازی که از طریق سلول های اندوتلیال ایجاد می شود.

«کاستانتینو آیدکولا»، سرپرست تیم تحقیق از دانشکده ویل کورنل نیویورک، در این باره می گوید: «ما دریافتیم موش های تغذیه شده با رژیم غذایی پرنمک، حتی زمانی که فشارخون شان افزایش نیافته بود، مبتلا به زوال عقل یا دمانس شدند.»

وی در ادامه می افزاید: «این یافته عجیب است چراکه در انسان ها، تاثیر مخرب نمک بر قدرت شناختی به فشارخون بالا نسبت داده می شد.»

محققان دریافتند نتیجه مصرف بالا نمک موجب شد سلول های سفید خون موش ها، اینترلوکین ۱۷ (IL-۱۷) بیشتری تولید کنند؛ IL-۱۷ پروتئینی است که واکنش های ایمنی و التهابی بدن را تنظیم کرده و موجب کاهش اکسید نیتریک در سلول های اندوتلیال می شود.

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، افراد بزرگسال بایستی کمتر از ۵ گرم نمک (کمتر از یک قاشق چایخوری) در روز مصرف کنند. برای کودکان و نوزادان هم مصرف نمک باید بسیار کمتر از این میزان باشد.اخبار 24 ساعت گذشته را از دست ندهید.

 

کدخبر: 452953 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟