سندرم وحشتناکی  که قلب های شکسته را تهدید می کند

کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند از دست دادن عزیزان، طلاق، جدایی و مواردی از این دست که سبب استرس شدید در افراد می‌شود، می‌تواند منجر به آسیب شدید سیستم ایمنی و به اصطلاح بروز توفان در بدن شود.

متخصصان اعلام کرده‌اند بروز سندرم قلب Heart شکسته در دنیای کنونی افزایش فراوان یافته است؛ این مشکل به ویژه بین سالمندان که همسران خود را از دست داده‌اند، بیشتر مشاهده می‌شود و حتی می‌تواند منجر به مرگ ناگهانی و زودهنگام آن‌ها شود.

پژوهش‌ها نشان داده است زمانی که فرد دچار استرس وهیجان شدید به ویژه شکست‌های روحی می‌شود امکان آسیب دیدن ماهیچه قلب و حتی از کار افتادن آن وجود دارد.

انجام تصویربرداری MRI از داوطلبان نشان داده است بیشتر افرادی که دچار سندرم قلب شکسته شده‌اند درون بدن خود پاسخ ایمنی شدیدی نسبت به التهاب داشته‌اند.

سندرم قلب شکسته در اصطلاح علمی به نام سندرم Takotsubo شناخته می‌شود؛ علائم این سندرم شامل تنگی نفس، تنفس سریع و کوتاه و احساس درد در قفسه سینه است.

در بسیاری از موارد فرد گمان می‌کند دچار حمله قلبی شده است اما در این اختلال فرد دچار انسداد شریان‌های اصلی قلب که خون را به این عضو می‌رساند و از آن خارج می‌کنند، نشده است بلکه عضله قلب دچار گرفتگی و اختلال در عملکرد می‌شود.

خانم‌ها مهمترین گروه خطر در سندرم قلب شکسته

آمار‌ها نشان می‌دهد اختلال سندرم قلب شکسته بین زنان شایع‌تر از مردان است؛ سندرم قلب شکسته سبب ایجاد بیماری خاصی در بدن نمی‌شود اما در دراز مدت با تضعیف قلب و ایجاد اختلال در عملکرد پمپاژ خون به اندام‌های بدن می‌تواند منجر به آسیب‌های طولانی مدت در بدن انسان شود.

سندرم قلب شکسته چگونه عمل می‌کند؟

اولین بار این سندرم به وسیله پزشکان ژاپنی حدود ۳۰ سال پیش شناسایی شده است. پژوهش درباره رابطه ابتلا به سندرم قلب شکسته با آسیب عضله قلب حاصل کارتیمی متخصصان دانشگاه‌های ابردین، گلاسکو و ادینبورگ است که نشان می‌دهد در اثر این سندرم قلب به وسیله سیستم ایمنی بدن مورد حمله قرار می‌گیرد و به این ترتیب فرد دچار ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود.

زمانی که عضله قلب مورد حمله سیستم ایمنی بدن قرار می‌گیرد، سیگنال‌های التهابی به سراسر بدن پخش می‌کند که به وسیله جریان خون به تک تک اندام‌ها می‌رسد و آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

کارشناسان بنا بر نتیجه‌های به دست آمده در نظر دارند راهکار‌های درمانی برای کمک به افراد دچار این سندرم برای جلوگیری از آسیب عضله قلب و بروز التهاب سراسری در بدن ابداع کنند.

متخصصان به افرادی که در اثر شوک عاطفی و استرس شدید دچار سندرم قلب شکسته شده‌اند، توصیه می‌کنند در صورت احساس درد در قفسه سینه و تپش قلب به متخصص مراجعه کنند، همراهی با اعضای خانواده و دوستان، رفتن به مسافرت و انجام کار‌هایی که بتواند سبب بهبود روحیه و مثبت اندیشی در فرد شود، می‌تواند از گسترش این اختلال در افراد جلوگیری کند.

خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

 

کدخبر: 449283 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟