7 دلیل پیر شدن دست‌ها

به گزارش رکنا، اگر پوست دستتان به اندازه پوست صورتتان شاداب نیست و ناخن‌هایتان شکننده هستند احتمالاً دست‌هایتان پیر به نظر می‌رسند. در اینجا هفت دلیل پیر شدن دست‌هایتان را به شما نشان می‌دهیم:

لکه‌های پیری

نکته جالب درباره لکه‌های سنی این است که، آن‌ها واقعاً با سن ارتباطی ندارند. این لکه‌ها ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید هستند. علاقه زیاد به قرار گرفتن زیر نور خورشید می‌تواند باعث بروز زودتر این لکه‌ها شود، در حالی که اغلب این لکه‌ها در سنین بالای ۵۰ سال خود را نشان می‌دهند. شما باید هر روز قبل از ترک خانه، دست‌هایتان را با کرم ضدآفتاب با SPF ۳۰ بپوشانید و اگر حتی به میزان اندکی در معرض نور خورشید هستید، پس از هر بار شستن دست‌ها و پس از هر دو ساعت دوباره این کرم را بر روی دست‌هایتان بمالید. لکه‌های موجود روی پوست را می‌توان با کرم‌های محوکننده دارای ۲ درصد هیدروکوینون (بدون نیاز به نسخه) از بین برد. اطمینان حاصل کنید که به دقت دستورالعمل‌ها را حتی در دوز کم دنبال کنید. لکه‌های تیره‌تر ممکن است نیاز به یک راه حل ۳ درصدی داشته باشند، اما به تجویز و راهنمایی متخصص پوست نیاز دارید تا آن‌ها را امتحان کنید.

پوست چروکیده

اگر پوست دستتان شروع به چروکیدن و جمع شدن کرد، از یک کرم حاوی رتینوئید نسخه‌ای برای بهبود بافت و تولید بیشتر کلاژن استفاده کنید. از آنجا که این کرم‌ها با نسخه پزشک Doctor قابل تهیه هستند، بهتر است از یک متخصص پوست بخواهید نوع مناسب این کرم‌ها را برایتان تجویز کرده و چگونگی استفاده از آن را برایتان توضیح دهد، تا از عوارض شایع رتینوئیدها مانند سوزش و تحریکات پوستی جلوگیری شود.

رگ‌های برجسته

با خبر بد شروع می‌کنیم: تنها راه برای خلاص شدن کامل از شر این رگ‌های برجسته روی پوست، پول خرج کردن برای حذف آن‌هاست. این دقیقاً یعنی حذف رگ‌های سطحی که دقیقاً زیر پوست دستتان قرار دارند (رگ‌هایی که در بخش‌های عمیق‌تر قرار دارند وظیفه خون‌رسانی به دستتان را عهده‌دار هستند).

یک خبر خوب و کمتر تهاجمی: اعمال برخی کانسیلرهای سنگین بر روی پوست می‌تواند این رگه‌های تیره زیر پوست دست را پوشش دهند. البته بعد از هر بار شستشوی دست نیاز به استفاده مجدد از این پوشش‌دهنده‌ها خواهید داشت.

پوست خشک و فلس‌دار

هیچ‌گاه پوست خشک و پوسته‌پوسته «پوست جوان و سالم» به حساب نمی‌آید. برای رفع پوست خشن و زبر و سلول‌های مرده روی دست‌ها بهتر است هر روز ابتدا از یک اسکراب (لایه‌بردار) ملایم و سپس از یک کرم آبرسان حاوی روغن گلیسیرین یا روغن‌های گیاهی استفاده نمایید. سپس دست‌ها را با پوشش پلاستیکی پوشانده و روی آن دستکش پنبه‌ای بپوشید.

ناخن‌های لک‌دار

ابتدا باید بفهمید که چرا ناخن‌هایتان زرد یا قهوه‌ای رنگ شده است؟ اگر تغییر رنگ باقی بماند یا با درد همراه باشد، احتمال دارد که به یک عفونت قارچی دچار باشید (بهتر است برای درمان هرچه سریع‌تر موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید) چیزی که ممکن است باعث تغییر رنگ یک نیمه از همه ناخن‌ها شود. اگر به پزشک مراجعه کردید و او عفونت قارچی را رد کرد، آرامش خود را حفظ کنید، این تغییر رنگ می‌تواند ناشی از اثر جانبی یک دارو مانند داروی درمان پسوریازیس یا دوام لاک‌های ناخن تیره رنگ باشد. می‌توانید برای رفع این لکه‌ها از یک تکه لیمو استفاده کنید و آن را روی ناخن‌هایتان بکشید، زیرا اسیدهای طبیعی میوه می‌تواند بستر ناخن را روشن‌تر کند. همچنین می‌توانید ناخن‌هایتان را ۱۵ الی ۲۰ دقیقه در یک تمیزکننده دندان مصنوعی بخیسانید تا لکه‌ها از بین بروند.

ناخن شکننده

آلودگی آب و یا مواد شیمیایی، تغییرات آب و هوایی فصلی و حتی ژنتیک، می‌تواند منجر به شکنندگی ناخن‌ها شود. اما مصرف مکمل‌های مناسب می‌تواند به رفع این مشکل کمک کنند. نشان داده شده که مصرف بیوتین با دوز ۲.۵ می‌تواند موجب تقویت قدرت ناخن و کاهش شکنندگی در عرض شش تا نه ماه شود.

ناخن‌های نامرتب

شکل و سایه‌های ناخن به طور مداوم تغییر می‌کنند و مراقبت از آن‌ها بهترین راه برای جوان و شاداب نشان دادن آن‌ها است. کوتاه نگه‌داشتن ناخن‌ها (تا حدود ۰.۵ سانتی‌متر بالای ناخن) بهترین راه برای جوان نشان دادن آن‌ها است.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 446403 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟