درمان ایدز محقق شد

معاون پژوهش و تحقیقات وزارت بهداشت گفت: بیماری های ژنتیکی، سرطان ها، بیماری های قلبی و عروقی و حتی ایدز با ژن درمانی قابل درمان هستند.

 رضا ملک زاده معاون پژوهش و تحقیقات وزارت بهداشت در اختتامیه سومین جشنواره و کنگره بین المللی علوم فناوری سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی درباره ویرایش ژنوم گفت: در ۳ سال اخیر تحولات زیادی در حوزه ویرایش ژنوم اتفاق افتاده و ما به دنبال تخصیص منابع برای گسترش تحقیقات در این زمینه هستیم.

وی افزود: ژن نقش مهمی در درمان بیماری ها دارد و افراد زیادی هستند که به واسطه ژن های معیوب دچار بیماری هایی شده اند. از این رو موضوع ژن درمانی مطرح شده که می توان به واسطه آن با یک ویروس ژنی به درمان برخی بیماری ها برسیم.

معاون پژوهش و تحقیقات وزارت بهداشت تاکید کرد: درمان بیماری های لاعلاج یک تحول در علم پزشکی است و این موضوع تازگی ندارد و به ۵۰ سال پیش باز می گردد.

ملک زاده گفت: با ژن درمانی این فرصت عملی شده که می توان با ژن، یک بیمار را که مبتلا به بیماری های لاعلاج است، درمان کرد.

وی با بیان اینکه کوری، ناشنوایی هم می توانند با ژن درمانی درمان شوند، گفت: اگر به تاریخچه ژن درمانی مراجعه کنیم می بینیم که خیلی از درمان های اولیه نتیجه مثبتی نداشته اند. اما اکنون بعد از انجام آزمایش های مختلف می بینیم که بسیاری از بیماری ها به این واسطه درمان می شوند و کارآزمایی های بالینی عظیمی در جهان انجام گرفته است.

معاون پژوهش و تحقیقات وزارت بهداشت تاکید کرد: اکثر بیماری ها با ژن درمانی قابل درمان هستند که این اتفاق جدیدی در پزشکی سنتی رخ داده است.

ملک زاده افزود: بیماری های ژنتیکی، سرطان ها، بیماری های قلبی و عروقی و حتی ایدز با ژن درمانی قابل درمان هستند به طوری که ۵۰ درصد سرطان ها اکنون با ژن درمانی درمان می شود.

وی با بیان اینکه سل تراپی یکی دیگر از روش های ژن درمانی است، گفت: در سال گذشته چند محصول ژن درمانی وارد بازار Store جهانی شده است.

معاون پژوهش و تحقیقات وزارت بهداشت با بیان اینکه همچنین هموفیلی به واسطه ژن درمانی قابل درمان است، گفت: تالاسمی هم یکی از بیماری ها است که با ژن درمانی فرد می تواند بهبود یابد و این موضوع تحول عظیمی خواهد بود.

ملک زاده گفت: کشورهای آسیایی، چین، ژاپن، کره جنوبی در زمینه ژن درمانی تحقیقات انجام می دهند.

وی بیان کرد: ما پیشرفت زیادی در این زمینه نداشته ایم فقط تحقیقات در زمینه ژن درمانی شده که آن هم محدود است. ما درخواست می کنیم از محققان که به این موضوع فکر کنند و آن را در اولویت قرار دهند.

معاون پژوهش و تحقیقات وزارت بهداشت با تاکید بر تجمیع تحقیقات در زمینه ژن درمانی در دانشگاه های پزشکی گفت: باید محققان در دانشگاه های علوم پزشکی بتوانند با یکدیگر همکاری کنند و تحقیقاتی در سطح جامعه انجام دهند.

ملک زاده افزود: البته که از طرف دیگر می بایست خیرین روی کار بیایند و بودجه ای به مراکز تحقیقاتی اختصاص یابد.

وی با اشاره به یکی از دستاوردهای محققان در زمینه ژن درمانی گفت: اخیراً مرکز جامع ژن درمانی در بیمارستان شریعتی راه اندازی شده است.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 441420 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟