نسخه قدیمی مادربزرگ ها برای درمان گلو درد

سخت قورت دادن آب دهان و سرفه‌های بی امان هر فردی را شتابان به سمت داروخانه می کشاند تا قرصی یا شربتی بیابد و این درد ناخوشایند را مرهمی باشد.

اما بهتر است بدانید که داروها تاثیری در برطرف کردن سرفه ندارند و می‌شود گلودرد را به شیوه‌های طبیعی و خانگی رفع کرد. در این مطلب روش‌هایی طبیعی را برای کاهش التهاب و گلودرد ارائه می‌دهیم. لطفا با ما همراه باشید.

سیر همه کاره است

وقتی گلویتان درد می‌کند در خانه می مانید و استراحت می‌کنید. به همین دلیل بهانه‌ای برای مصرف نکردن سیر به دلیل بوی آن وجود ندارد. سیر خواص ضدویروسی و ضدعفونی‌کنندگی قوی دارد. توصیه می‌کنیم برای خود آش یا سوپ تهیه کرده و حتما در آن سیر بریزید و میل کنید.

گیاه اکیناسه یا سرخارگل

گیاه اکیناسه که به سرخارگل نیز معروف است حاوی خواص ضدویروسی و ضدباکتریایی فوق‌العاده‌ای است. این گیاه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و برای مقابله با عفونت‌ها و بیماری‌های تنفسی بسیار موثر است. در نتیجه برای درمان سرماخوردگی و برطرف کردن گلودرد نیز کارایی بالایی دارد. توصیه می‌کنیم به جای استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها که تاثیر چندانی در درمان گلودرد ندارند از این گیاه استفاده کنید.

آب بنوشید

زمانی که گلویتان درد می‌کند بهترین راه مرطوب نگه داشتن این ناحیه است. توجه داشته باشید که ویروس‌ها در مکان‌های سرد و خشک بیشتر جولان می‌دهند. توصیه می‌کنیم در این مواقع آب بیشتری بنوشید. البته مصرف دمنوش‌های مختلف به دلیل گرم‌تر بودن و خواص درمانی گیاهان مفیدتر هستند. در هر حال تا می‌توانید مایعات مفید از دمنوش‌ها گرفته تا آب میوه‌های طبیعی میل کنید تا ویروس از بدن‌تان دفع شود.

استراحت کنید

زمانی که سرما می‌خورید و گلویتان درد می‌گیرد حتما خودتان را گرم نگه دارید و تا حد امکان استراحت کنید تا بدنتان از انرژی و توان خود برای مقابله با میکروب‌های نخاله استفاده کند. برای یک یا چند روز مرخصی بگیرید. کار و فعالیت تان را کاهش دهید و استراحت کنید. توصیه اکید داریم از سیگار کشیدن یا قرار گرفتن در معرض دود سیگار یا مکان‌های آلوده بپرهیزید.

روغن زیتون برای تسکین گلودرد

شاید هنگام سرماخوردگی و گلودرد که چیزی از گلوی آدم پایین نمی‌رود پیشنهاد مصرف یک قاشق روغن زیتون واقعا آزاردهنده باشد. اما باید بدانید که بلعیدن یک قاشق روغن زیتون باکیفیت آن هم قبل از خواب باعث تسکین گلودرد شده و برای مدتی شما را از سرفه کردن راحت می‌کند. در نتیجه می‌توانید به راحتی بخوابید و استراحت کنید.

دارو کارساز نیست

اتحادیه پزشکان عمومی انگلستان اعلام کرده اند که داروها در مقایسه با روش‌های مادربزرگ‌ها برای تسکین سرفه هیچ برتری نداشته و در بسیاری از موارد بدون کاربرد هستند. به عقیده این پزشکان داروهای ضدسرفه یا داروهای دیگر تاثیر چندانی در کاهش مدت بیماری و رفع سرفه ندارند و هیچ روش سریع و معجزه گری برای رفع کامل سرفه‌های ناشی از عفونت‌های ویروسی ندارند. به خاطر اینکه علائم سرماخوردگی معمولا بعد از اینکه سیستم ایمنی بدن ویروس را از بین ببرد خود به خود برطرف خواهند شد. در نتیجه داروهای ضدسرفه برای تسکین علائم سرماخوردگی مانند تب یا آبریزش بینی و همچنین گلودرد کارایی ندارند. توجه داشته باشید اگر سرفه و گلودرد زیاد طول بکشد یا اینکه خونی در خلط دیده شود یا اینکه فرد بیمار دچار تنگی نفس و تب شدید باشد حتما باید به پزشک Doctor مراجعه شود.

آویشن گلویتان را نرم می‌کند

همانند اسطوخودوس، دمنوش آویشن نیز برای رفع مشکلات تنفسی و به خصوص سرفه فوق‌العاده است. البته می‌توانید از روغن گیاهی خوراکی آویشن نیز استفاده کنید. برای این‌کار می‌توانید دو تا سه قطره از این روغن یا افشره خوراکی را روی یک حبه قند چکانده و در دهانتان بگذارید تا به آرامی ذوب شود.

آب لیموترش قرقره کنید

به محض اینکه اولین علائم گلودرد را مشاهده کردید به سراغ لیموترش بروید. آب لیموترش را با آب گرم مخلوط کرده و هر روز چندین بار با آن قرقره کنید. بعضی ها به دلیل طعم ترش آن سراغ این ماده غذایی فوق‌العاده نمی روند. اما باید بدانید که خواص ضدعفونی کنندگی لیموترش مدیون همین طعم ترش و اسیدی آن است. توصیه می‌کنیم موقع قرقره کردن حتما مقدار کمی از آن را نیز قورت دهید. می‌توانید به جای لیموترش از جوش‌شیرین یا سرکه سیب نیز استفاده کنید.

عسل فراموش نشود

یک قاشق غذاخوری عسل باعث تسکین آنی گلودرد می شود. البته توصیه می‌کنیم که در مصرف آن افراط نکنید. بهتر است عسل را قبل از خواب بخورید تا گلودردتان تسکین پیدا کند و خواب راحت و بدون سرفه ای داشته باشید. زمانی‌که گلو درد دارید همان نسخه قدیمی مادربزرگ‌ها یعنی ترکیب عسل، آب لیموترش و کمی آب جوش را حتما برای خود بپیچید. خواهید دید این نسخه ساده معجزه می‌کند.

هوای منزل را مرطوب نگه دارید

لازم نیست منزل را تبدیل به سونا بکنید. باید هوای خانه را مرطوب کنید به خاطر اینکه هوای خیلی خشک باعث تشدید سوزش گلو می‌شود. برای این‌کار می‌توانید از دستگاه‌های بخور استفاده کنید. یا اینکه یک کاسه آب روی رادیاتور قرار دهید تا به آرامی بخار کرده و هوا را مرطوب کند.زمانی‌که گلو درد دارید همان نسخه قدیمی مادربزرگ‌ها یعنی ترکیب عسل، آب لیموترش و کمی آب جوش را حتما برای خود بپیچید. خواهید دید این نسخه ساده معجزه می‌کند.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 437516 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟