با این ماده غذایی به جنگ سرماخوردگی بروید

ولی این سبزی ریشه ای پرخاصیت تنها با سرماخوردگی نمی جنگد بلکه خاصیت های ضد سرطانی، رفع کننده بیماری های قلبی، تقویت سیستم گوارشی و سیستم ایمنی و تنظیم سوخت و ساز سلولی از دیگر خواص بی شمار شلغم است.

خواص تغذیه ای شلغم

در بیشتر نقاط دنیا از شلغم برای طعم دار کردن غذاها و انواع آب گوشت ها استفاده می شود. ریشه این گیاه که همان شلغمی است که ما ایرانی ها می خوریم سرشار از مواد معدنی، کلسیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و منیزیم است. ویتامین هایی مثل ویتامین C و نیاسین یا همان ویتامین B3 به میزان زیادی در شلغماین سبزی وجود دارد. به همین دلیل یکی از روش های درمانی خوب برای سرماخوردگی است. فیبر موجود در شلغم و کالری کم این ریشه گیاهی انتخاب خوبی در رژیم های کم کالری است.

خواص سلامتی شلغم

شلغم که می تواند با سرطان مبارزه کند به راحتی از قلب، سیستم ایمنی، و سلامت کلی بدن محافظت می کند. حالا نگاه دقیق تری به هر کدام از خواص آن می اندازیم.

سلامت قلب

پتاسیم و فیبر موجود در این سبزی باعث بازشدن رگ ها، کاهش تنگی عروق و رگ های خونی شده و مانع از تصلب شرائین می شود. از دیگر خواص پتاسیم کاهش فشارخون است. به همین دلیل اگر شلغم بدون نمک پخته شود یک درمان گیاهی برای پرفشاری خون است. فیبر موجود در شلغم باعث کاهش کلسترول خون می شود. کاهش فشارخون و کلسترول یعنی سلامت قلب Heart و جلوگیری از گرفتگی رگ ها ، مانع از بروز سکته های قلبی و مغزی می شود.

کمک به هضم غذا

خیلی از ما از خواص فیبر برای جلوگیری از یبوست و اجابت مزاج سالم آگاهیم. بیشتر کسانی که ناراحتی گوارشی دارند از یبوست و اسهال متناوب، دردهای شکم و تهوع رنج می برند، فیبر موجود در شلغم به آن ها کمک می کند تا این مشکلات گوارشی برطرف شود.

پس کسانی که دستگاه گوارش سالمی می خواهند باید از این سبزی استفاده کنند.

گردش بهتر جریان خون

آهن موجود در شلغم برای کسانی که از کم خونی رنج می برند درمان گیاهی بسیار مناسبی است. آهن برای تشکیل سلول های جدید خون و اکسیژن رسانی به بافت های بدن ضروری است. به همین دلیل آهن بیشتر در خون یعنی یک بدن سالم تر و قوی تر.

تقویت سیستم ایمنی

ویتامین C و اسید اسکوربیک موجود در شلغم باعث تقویت و فعال سازی سیستم ایمنی بدن می شود. ویتامین C نقش مهمی در ساخت سلول های سفید خون و آنتی بادی ها به عهده دارد.این سبزی یک آنتی اکسیدان قوی و باعث کاهش بیماری های دوره ای می شود.

تقویت استخوان ها

برای داشتن استخوان های سالم کلسیم یک ماده معدنی ضروری است. شلغم منبع غنی از کلسیم محسوب می شود. به همین دلیل تراکم استخوان را افزایش می دهد، وبرای بیماران مبتلا به آرتریت یا ورم مفاصل گیاه مفیدی است. اگر استخوان های محکم می خواهید از شلغم غافل نشوید.

جلوگیری از بروز سرطان

ویتامین E، منگنز و بتاکاروتن موجود در این سبزی آنتی اکسیدان های جلوگیری از سرطان است. به همین دلیل این سبزی برای بیماران سرطانی و یا افرادی که سابقه این بیماری را داشته اند بسیار مفید است و باعث از بین رفتن سلول های سرطانی و مانع از بروز مجدد این بیماری می شود.

خاصیت ضد التهابی

دو ماده مفید امگا ۳ و ویتامین K برای رفع التهابات ضروری است. در افرادی که از بیماری های التهابی رنج می برند افزایش کلسترول بیماری را تشدید می کند. این جاست که برگ های شلغم به کار می آید.

افرادی که به نقرس، آرتریت و بیماری های دوره ای مبتلا هستند بهتر است برگ های شلغم را جوشانده و آب آن را میل کنند.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

 

کدخبر: 433475 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟