این بیماری را شاید بتوان یک بیماری صنعتی به حساب آورد که به‌دنبال پیشرفت فناوری‌های نوین و صنعتی‌شدن، گسترش و شیوع بیشتری پیدا کرده است. اگر بخواهیم یکی از عوامل موثر در بروز بیماری‌های التهابی روده را نام ببریم باید به ورود یخچال به زندگی بشر اشاره کنیم.

ماندن طولانی‌مدت موادغذایی داخل یخچال احتمال ابتلا به بیماری‌های التهابی روده را افزایش می‌دهد. از 30 سال قبل شمار مبتلایان افزایش چشمگیری پیدا کرده و حالا به ازای هر 100هزار نفر، 45 نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند. بیماری التهابی روده یا IBD هم مانند خیلی‌دیگر از بیماری‌ها اگر به موقع تشخیص داده شوند، راحت‌تر قابل کنترل و درمان هستند و حتی می‌توان از عوارض احتمالی آن هم جلوگیری کرد. در مواردی که این بیماری دیر تشخیص داده می‌شود، بیماران بیشتر با عوارض آن مراجعه می‌کنند و چون خیلی دیر شده، بسیاری از آنها باید تحت عمل جراحی قرار گیرند. علامت شایعی که هر بیمار مبتلا به بیماری‌های التهابی روده ممکن است داشته باشد، اسهال مزمن، مدفوع خون‌آلود و دل‌پیچه‌ است.

این بیماری به دو شکل «کرون» و «کولیت اولسروز» بروز می‌کند که دومی در ایران بسیار شایع است و تقریبا 70درصد بیمارانی که به نوعی بیماری التهابی روده دارند، مبتلا به این نوع هستند. بیمار معمولا دچار خونریزی از مقعد یا اسهال خونی می‌شود، همراه آن هم کاهش‌وزن، تب و دل‌درد مشاهده می‌شود. اما بیماری «کرون» که 25 تا 30 درصد بیماران التهابی روده را تشکیل می‌دهد، بیشتر با درد شکم، کاهش وزن، تب و گاهی اسهال خود را نشان می‌دهد. با وجود اینکه بیماری کولیت شایع‌تر است، اما درمان کرون بسیار دشوارتر است و بیمار عوارض شدیدتری را تجربه می‌کند. بنابراین تشخیص به‌موقع این بیماری خیلی مهم است تا بتوان از عوارض آن جلوگیری کرد و به این ترتیب هم بیمار عوارض کمتری را پشت‌سر می‌گذارد و سریع‌تر بهبود می‌یابد و هم هزینه درمانی کمتری به کشور تحمیل می‌شود.

پس توصیه می‌کنیم اگر شما هم مبتلا به بیماری التهابی روده هستید و تا به‌حال بیماری شما در جایی ثبت نشده، حتما به مراجع پزشکی مراجعه کنید. این کار تا حد زیادی به جلوگیری از شیوع بالای این بیماری کمک می‌کند.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

 

کدخبر: 430717 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟