طاعون مرگبار به شهر بازگشت

یکی از بیماری‌های فوق العاده ترسناک که نام آن در کتاب‌های تاریخی آمده است، در آینده‌ای نه چندان دور دوباره در جهان شایع می‌شود.

 استاد دانشگاه آکسفورد، پروفسور پیترفرانکوپان (Peter Frankopan) ادعا می‌کند، گرم شدن هوای کره زمین و ذوب شدن یخ‌های قطبی می‌تواند خطر بازگشت دوباره برخی از مرگبارترین بیماری‌ها از جمله طاعون خیارکی را هموار کند.

کارشناسان آب و هواشناسی Meteorology هشدار داده‌اند که افزایش درجه حرارت کره زمین به میزان بیش از یک و نیم درجه سانتی گراد می‌تواند سبب آب شدن یخ‌های قطبی و بروز مشکل‌های مختلف در کره زمین شود.

بیماری طاعون خیارکی، مشهور به مرگ سیاه در حدود سال‌های ۱۳۴۰ میلادی سبب مرگ میلیون‌ها نفر درسراسر دنیا به ویژه قاره اروپا شد.

به گفته این دانشمند ذوب شدن یخ‌ها به دلیل افزایش دمای کره زمین می‌تواند عامل‌های بیولوژیکی حامل بیماری که هزاران سال است به دام افتاده‌اند را آزاد کند.

کارشناسان تخمین می‌زنند در سال‌های ۱۳۴۰ میلادی، دگرگونی‌های جوی کره زمین، به طور مثال توفان‌های خورشیدی یا فعالیت‌های آتش فشانی سبب دگرگونی در دمای کره زمین به میزان یک و نیم درجه سانتی گراد شد.

در نتیجه آن چرخه عمرباکتری (Yersinia pestis) متفاوت شد و این اختلاف کمِ یک و نیم درجه‌ای به یک میکروب کوچک اجازه داد تا تبدیل به کابوسی مرگبار برای انسان‌ها در آن سال‌ها شود.

در اثر بیماری مرگ سیاه (طاعون خیارکی) ده‌ها میلیون انسان کشته شدند و عده زیادی در گور‌های دسته جمعی دفن شدند.

برخی از محققان اعتقاد دارند در اثر این بیماری نیمی از جمعیت قاره اروپا ازبین رفته اند.(عکس زیر تصویری از پزشکان اروپایی درقرون وسطی است که لباس و ماسکی ویژه می پوشیدند تا خطر ابتلا به بیماری درآنها کمتر شود.)

گمان‌ها براین است که خاستگاه بیماری از نواحی شرقی آسیا بوده و به کشور ایتالیا منتقل شده و از آنجا کل قاره اروپا را دربرگرفته است؛ این بیماری به وسیله جوندگانی چون موش‌های صحرایی و کنه‌های ناقل بیماری نیز قابل انتقال است.

باوجود آنکه امروزه درمان‌های مختلفی از جمله تجویز انواع آنتی بیوتیک برای مقابله و درمان طاعون وجود دارد، اما متخصصان به دلیل امکان جهش میکروب مولد بیماری آن را خطری جدی برای سلامت انسان‌ها می‌دانند.

خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

 

کدخبر: 428191 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟