فوت و فن های خانگی برای زیبایی آرنج

 با شروع فصل سرما، بسیاری از افراد نگران خشکی پوست و پینه بستن آرنج دست‌‌شان هستند. خشکی پوست و پینه بستن آن، مشکلی واقعا آزاردهنده است. اگر خشکی پوست شدت پیدا کند، می‌تواند دچار خارش‌های شدید شده و فرد را بسیار ناراحت کند.

پوست اطراف آرنج‌ها، بسیار ضخیم‌تر از سایر قسمت‌های بدن است و تنها چند غده‌ی چربی برای حفظ رطوبت پوست دارد. هوای سرد و خشک زمستان، نه تنها رطوبت هوا را می‌بلعد بلکه رطوبت پوست‌تان را هم می‌گیرد. به غیر از هوا، دلایل زیاد دیگری نیز برای خشکی و پوسته شدن آرنج‌ها وجود دارند.

حرکت‌های مکرر هنگام خم و راست کردن بازوها، پوست اطراف آرنج‌ها را مستعد خشکی، پوسته شدن و پینه بستن می‌کند. سایر علت‌ها نیز شامل زمان زیادی در استخر ماندن، استفاده از محصولات مراقبت از پوست که حاوی مواد شیمیایی زیادی هستند، حمام‌های خیلی گرم، قرار گرفتن در معرض پرتوهای فرابنفش خورشید، و سیستم‌های مرکزی گرمایی و شومینه‌هایی هستند که هوای داخل را خشک می‌کنند.

در برخی موارد، خشکی پوست می‌تواند علامتی از یک بیماری پنهان مانند دیابت، اگزما، اسکلرودرما، درماتیت یا پسوریازیس باشد. فرقی نمی‌کند علت خشکی و پینه بستن آرنج‌های‌تان چیست، به هر حال می‌توانید برای برگرداندن پوست آرنج‌های‌تان به وضعیت طبیعی و نرم خود، راهکارهایی در پیش بگیرید.

۱. لایه برداری

لایه برداری آرنج‌های‌تان، اولین و مهم‌ترین قدم برای برطرف کردن خشکی پوست در این قسمت است. با لایه برداری و زدودن سلول‌های مرده‌ی پوست و نمایان کردن پوست سالم زیر آن، رنگ پوست‌ این قسمت روشن خواهد شد.

توصیه می‌کنیم هنگام حمام کردن لایه برداری را انجام دهید، یعنی زمانی که پوست‌تان مرطوب و گرم است. می‌توانید از یک لیف زبر یا دستکش مخصوص لایه برداری و یا حتی سنگ پا برای این کار استفاده کنید.

از هر وسیله‌ای که استفاده می‌کنید، لایه برداری را به آرامی انجام دهید، چون حرکت‌های تند و خشن فقط مشکل‌تان را بدتر می‌کند. بعد از لایه‌ برداری، ناحیه‌ی مورد نظر را با آب سرد بشویید، خشک کنید و با چند قطره روغن زیتون یا لوسیون مرطوب کننده، آرنج‌های‌تان را مرطوب کنید. فقط یک یا دو بار در هفته لایه برداری کنید، نه بیشتر.

۲. وازلین

وازلین، چیزی است که معمولا در هر خانه‌ای پیدا می‌شود. با وازلین می‌توانید خشکی و خارش پوست‌تان را برطرف کنید. وازلین عاملی نرم کننده و التیام بخش است که مانند مانند سدی روی پوست عمل کرده و به حفظ رطوبت آن کمک می‌کند. قبل از رفتن به رختخواب، آرنج‌ها را با آب ولرم بشویید و خشک کنید. لایه‌ای ضخیم از وازلین روی آرنج‌های‌تان بمالید. آرنج‌ها را با مچ بند کِشی تنیس بپوشانید و بخوابید. صبح روز بعد، با آب گرم، وازلین باقیمانده را از آرنج‌های‌تان پاک کنید. این کار را هر شب انجام دهید.

۳. روغن نارگیل

روغن نارگیل ذاتا بسیار مرطوب کننده است و از این رو برای درمان خشکی پوست بسیار مفید است. روغن نارگیل دارای ویتامین Eاست که علاوه بر کاهش خشکی پوست، به روشن شدن رنگ آن نیز کمک می‌کند. روغن نارگیل برای بازسازی پوست آسیب دیده و تیره نیز مفید است. مقداری روغن نارگیل را در مایکرویو کمی حرارت دهید، آن را به همه‌ جای آرنج‌ خود بمالید و به آرامی ماساژ Massage بدهید تا روغن به اعماق پوست نفوذ کند. این کار را بعد از دوش گرفتن و همچنین قبل از رفتن به رختخواب انجام دهید تا زمانی که آرنج‌های‌تان نرم شود. می‌توانید به جای روغن نارگیل از روغن زیتون یا روغن بادام نیز استفاده کنید.

۴. روغن زیتون و شکر قهوه‌ای

بافت سمباده مانند شکر قهوه‌ای و خاصیت مرطوب کنندگی روغن زیتون، ترکیب بسیار خوبی برای یک اسکراب خانگی است. شکر قهوه‌ای پوست‌تان را لایه برداری کرده و روغن زیتون نیز همزمان پوست‌تان را به خوبی مرطوب خواهد کرد.

در کاسه‌ای کوچک، یک چهارم فنجان شکر قهوه‌ای را با تقریبا یک چهارم فنجان روغن زیتون را به خوبی ترکیب کنید تا کاملا یکنواخت شود. می‌توانید کمی عسل هم اضافه کنید. این اسکراب را روی آرنج‌های‌تان به آرامی با حرکات دورانی به مدت چند دقیقه ماساژ بدهید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه بماند. سپس با آب ولرم آبکشی کنید. از این اسکراب خانگی هفته‌ای یک یا دو بار می‌توانید استفاده کنید.

۵. آلوئه ورا

آلوئه ورا مرطوب کننده‌ای طبیعی و بسیار عالی است که می‌تواند خشکی و پوسته شدن آرنج‌تان را برطرف کند. آلو‌ئه ورا علاوه بر مرطوب کردن پوست، سلول‌های آسیب دیده‌ی ناشی از آفتاب سوختگی را نیز درمان می‌کند. آلوئه ورا حتی می‌تواند رنگ پوست‌تان را یکنواخت کند.

ژل‌ ِ یک برگ تازه‌ی آلوئه ورا را خارج کنید و آن را به آرنج خود بمالید. بگذارید ۲۰ دقیقه بماند و سپس با آب گرم آبکشی کنید. این کار را روزی یک تا دو بار و به مدت چند هفته انجام دهید.

۶. عسل

عسل نیز مرطوب کننده‌ای طبیعی و فوق‌العاده است که به اعماق پوست نفوذ کرده و آن را مرطوب نگه می‌دارد.

عسل ارگانیک و خام را به آرنج‌تان بزنید و بگذارید ۲۰ دقیقه بماند. سپس با آب گرم آبکشی کنید. این کار را روزی یک تا دو بار انجام دهید تا خشکی پوست آرنج‌تان برطرف شود. می‌توانید مقدار مساوی عسل را با شیر ترکیب کرده و آن را به پوست‌تان بمالید، ۱۰ دقیقه صبر کرده و سپس دوش بگیرید. این کار را هر روز می‌توانید انجام دهید.

۷. جو دوسر

ویژگی نرم کنندگی و تغذیه کنندگی جو دوسر می‌تواند به درمان خشکی پوست کمک کند. جو دوسر نه تنها سلول‌های مرده‌ی پوست را لایه برداری کرده، بلکه آن را نرم و مرطوب نیز می‌کند. ضمنا جو دوسر برای کاهش خارش ناشی از خشکی پوست نیز مفید است.

یک فنجان جو دوسر پودر شده را با آب گرم داخل وان ترکیب کرده و بدن و آرنج‌های‌تان را ۱۰ دقیقه در آن بگذارید. سپس بدن را با آب شسته و خشک کنید و یک مرطوب کننده‌ی با کیفیت به پوست‌تان بزنید. این کار را هر روز انجام دهید. می‌توانید ۲ قاشق غذاخوری جو دوسر کاملا پودر شده را با شیر مخلوط کنید تا خمیری درست شود و آن را به آرنج‌های‌تان بزنید و اجازه دهید خودش خشک شود. خمیر را با آب سرد از روی پوست پاک کنید و خشک کنید.

۸. شی باتر

شب باتر مانند یک مرطوب کننده‌ی قوی برای پوست عمل می‌کند و می‌تواند پوسته‌های خشک را جدا کرده و آن را نرم کند. شی باتر حاوی ویتامین A و E و اسیدهای چرب ضروری است که پوست را هیدراته نگه می‌دارد. شی باتر به راحتی جذب پوست شده و اثری از چربی باقی نمی‌گذارد. مقدار کمی شی باتر را در کف دست‌تان گذاشته و بین دو دست‌تان بمالید تا آب شود و سپس آن را به آرنج‌های خشک‌تان بمالید. پوست را تا چند دقیقه ماساژ دهید تا به خوبی جذب شود. اجازه دهید شب تا صبح بماند و صبح روز بعد آبکشی کنید. این کار را هر روز انجام دهید.

۹. گلیسرین

یک راهکار خانگی مناسب دیگر برای درمان خشکی پوست، گلیسرین است. گلیسرین پوست را مرطوب نگه داشته و از خشکی آن کاسته و پوست را نرم و لطیف می‌کند. گلیسرین ماده‌ای است که در بسیاری از مرطوب کننده‌ها وجود دارد. مقدار مساوی گلیسرین و آب را با هم ترکیب کرده (یا گلاب) و سپس آن را به آرانج‌های‌تان بمالید. ۲۰ دقیقه صبر کرده و با آب ولرم آبکشی کنید. این کار را روزی دو بار انجام دهید. همچنین می‌توانید یک قاشق غذاخوری گلیسرین و روغن نارگیل را با هم ترکیب کنید و قبل از خواب آرنج‌ها را با این ترکیب ماساژ دهید و صبح با آب سرد آبکشی کنید.

۱۰. پوست موز

سابیدن پوست موز به پوست آرنج‌ها نیز برا برطرف کردن خشکی آن مفید است. اسیدهای چرب موجود در پوست موز به هیدراته نگه داشتن پوست کمک کرده و علائمی چون خشکی و خارش را برطرف می‌کند. همچنین آنتی اکسیدان‌های موجود در پوست موز، لکه‌‌های تیره‌ی پوست را کاهش می‌دهد. ضمنا پوست موز خواصی دارد که می‌تواند از پوست شما در برابر آسیب‌های ناشی از نور خورشید محافظت کند.

بخش درونی پوست موز را به آرامی با حرکت‌های دورانی به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه به آرنج‌های‌تان بمالید و بگذارید ۲۰ دقیقه بماند. سپس با آب سرد آبکشی کنید. این کار را روزی ۲ تا ۳ بار انجام دهید تا نتیجه بگیرید.

چند نکته

. از کرم نرم کننده استفاده کنید تا پوست‌تان هیدرانه بماند و سدی برای حفظ رطوبت ایجاد شود. کرم‌های نرم کننده باعث کاهش تبخیر آب بین لایه‌های پوست می‌‌شوند.

. زیاد آب بنوشید تا بدن‌تان هیدراته بماند اما از نوشیدن نوشابه‌های قنددار، آبمیوه‌های شیرین شده و کافئین پرهیز کنید چون بیماری‌های پوستی را تشدید می‌کنند.

. چربی‌های سالم را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا به حفظ رطوبت پوست‌تان کمک کند و آن را نرم و انعطاف پذیر نگه دارد.

. هنگام دوش گرفتن یا حمام کردن فقط از آب ولرم استفاده کنید، زیرا آب خیلی گرم پوست شما را خشک‌تر خواهد کرد.

. برای شستن آرنج‌های‌تان از آب خیلی گرم یا صابون‌های شیمیایی استفاده نکنید.

. بعد از دوش گرفتن یا حمام کردن فورا خودتان را با یک حوله‌ی نرم خشک کرده و مرطوب کننده‌ی قوی بزنید تا رطوبت پوست‌تان حفظ شده و از خشکی آن جلوگیری شود.

. پوشیدن لباس مناسب نیز به پیشگیری از خشکی پوست در اثر هوای سرد کمک می‌کند. پارچه‌های طبیعی مانند کتان برای حفاظت از پوست‌های حساس توصیه می‌شوند.

. از صابون‌های قوی و محصولات مراقبت از پوستی که ایجاد حساسیت می‌کنند و موجب خشکی پوست می‌شوند استفاده نکنید.

. پوست‌تان را نسابید و بیش از حد لایه برداری نکنید چون با این کار، چربی‌های طبیعی مرطوب کننده‌ی پوست‌تان را از بین می‌برید.

. مرطوب کننده‌ی مناسب پوست خود را با دقت انتخاب کنید و حتما برچسب روی محصول را بررسی کنید.

. قبل از رفتن به رختخواب، به آرنج‌های‌تان مرطوب کننده بزنید و روی آن را با پوششی نرم بپوشانید.

. اگر خشکی پوست‌تان خیلی ناراحت‌تان می‌کند، دمای داخل خانه را کمی خنک‌تر نگه دارید.

. برای افزودن رطوبت به هوای خشک داخل خانه، از دستگاه بخور سرد یا رطوبت ساز استفاده کنید.

. مدت زمان طولانی در استخرهای کلردار نمانید و حتما به محض خروج از استخر دوش بگیرید.

. اگر پوست‌ آرنج‌تان ترک خورده حتما با یک پزشک Doctor مشورت کنید.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

 

کدخبر: 427966 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟