این خبر ممکن است شما را شوک زده کند اما نیازی نیست بترسید، از آن جایی که بیشتر این بیماری به سمت زیبا رویان می روند، بیماری ام اس را بیماری زیبارویان نامیده اند. این خبر را از زبان عضو انجمن ام اس بخوانید که می گوید اغلب افرادی که درگیر بیماری ام اس شده اند، زیبا رویان هستند.

اگر خوشگل هستید، این بیماری در کمین شماست!

عضو انجمن ام اس ایران در نشست خبری کنگره سالیانه ام اس با بیان اینکه این بیماری روز به روز در حال افزایش است و طی 10 سال گذشته میزان شیوع آن در زنان دو برابر شده است، اظهار کرد:امروز خانم ها 4 برابر بیشتر از مردان گرفتار بیماری ام اس می شوند. سن ابتلا به آن نیز که در سال های گذشته از 16 تا 45 سالگی بود، در حال تغییر است .

وی افزود:مردم همچنان فکر می کنند که بیماری ام اس واگیردار است و هرکس که به آن مبتلا می شود به سرعت روی ویلچر می نشیند، اما تنها زمانی که بیمار و اطرافیان او از بیماری آگاهی نداشته باشند، این حالت اتفاق می افتد .

عضو انجمن ام اس ایران با اشاره به نو ظهور بودن این بیماری در دنیا ادامه داد:علت اصلی ابتلا به ام اس خود ایمنی است. اطلاعات مردم باید پا به پای شیوع بیماری افزایش پیدا کند که بتوانند آن را مدیریت کنند. این بیماری درمان قطعی ندارد، ولی با مدیریت قطعی قابل کنترل است. هر مطلبی در خصوص درمان قطعی آن سود جویی است .

وی در ادامه تصریح کرد:مدیریتبیماری ام اس مبتنی بر سه وجه بیمار، پزشک Doctor و تیم درمان گر و همچنین خانواده او است. در حال حاضر درمان و علت بیماری ناشناخته است به همین علت ممکن است بیمار از درمان خود ناامید شود و آن را قطع کند. این موضوع باعث می شود بیماری از حالت خفته به حالت آشکار حرکت کند و درمان سخت تر می شود .

وی با تاکید بر اینکه ام اس نیاز به یک تیم درمانگر دارد، افزود:شهر ما برای بیماران ناتوان آماده نیست. حتی پلیس Police نیز باید بداند که این بیماری چیست. چراکه گاهی راه رفتن آنها شبیه معتادان می شود و ممکن است آنها را دستگیر کنند؛ هرچه آگاهی مردم بالاتر رود بیماری نیز بهتر مدیریت می شود .

بیماری ام اس در میان زیبارویان بیشتر است

ایشان در ادامه به اصطلاح "بیماری زیبا رویان" که درباره بیماری ام اس به کار برده می شود نیز اشاره کرد و گفت:ظاهرا این بیماری در میان کسانی که زیبا هستند، شایع تر است به همین خاطر به بیماری زیبا رویان شهرت دارد .

عضو انجمن ام اس ایران در خصوص علت ایجاد بیماری ام اس توضیح داد و گفت:این بیماری سیستم اعصاب مرکزی را مبتلا می کند. دور عصب شیتی به نام میلین وجود دارد که اگر دچار خوردگی و خرابی شود، سرعت انتقال پیام کاهش پیدا می کند .

وی درمان تیمی بیماران را در روند بهبود آنها بسیار موثر عنوان کرد و ادامه داد:اگر آنها به طور منفرد به درمان خود ادامه دهند، مدیریت آن نیز سخت تر است؛ در صورتی که درمان تیمی به آنها قوت قلب Heart می دهد .

ایشان شعار امسال روز جهانی ام اس را " استقلال Esteghlal " معرفی کرد و افزود:آزاردهنده ترین حالت از دست رفتن استقلال بیمار است، ما می خواهیم به سمتی برویم که فرد استقلال خود را حفظ کند چرا که ثابت شده اگر استقلال نداشته باشد، دچار فاز معکوس می شود .

وی همچنین به تاثیر ویتامین دی در بیماری ام اس اشاره کرد و گفت:تحقیقات نشان داده است که این ویتامین در بیماری موثر است. به همین علت به بیماران توصیه می شود فعالیت های ورزشی در معرض آفتاب داشته باشند. ام اس در ژاپن و کشورهای پرآفتاب بسیار کم است و هرچه به سمت استوا حرکت می کنیم، میزان ابتلا به این بیماری نیز کمتر می شود .

عضو انجمن ام اس ایران اهش مصرف غذاهای تند، نمکی و فست فودها و همچنین استفاده از رژیم های غذاهای ارگانیک و سالم را به عنوان راهی موثر در پیشگیری از این بیماری معرفی کرد .

اصفهان رکورددار شیوع ام اس در کشور

در ادامه این نشست ، نورولوژیست و عضو انجمن ام اس در خصوص آمار ابتلا به بیماری ام اس در کشور گفت:در حال حاضر استان اصفهان بالاترین آمار را در میان سایر استان ها دارد. به طور کلی طبق آمار انجمن ام اس استان تهران 25هزار نفر تا کنون به این انجمن مراجعه کرده اند. آمار جهانی آن نیز در حدود 2.5 میلیون نفر گزارش شده است .

وی افزود:از هر 100هزار نفر 50 تا 120 نفر به بیماری ام اس مبتلا می شوند. به دلیل از هم گسیختگی اطلاعات و نداشتن متولی آمارهای مربوط به بیماری در کشور کامل نیست .

بیماری ام اس علامت اختصاصی ندارد

عضوانجمن ام اس ایران در خصوص علائم ابتلا به این بیماری نیز اظهار کرد:این بیماری علامت اختصاصی ندارد. توصیه ما به مردم این است که هر وقت احساس کردند علامتی مثل ضعف حرکتی در دست و پا، خواب رفتگی، گز گز، کاهش بینایی و اشکال تعادلی مشاهده کردند و یک یا دو روز نیز طول کشید، در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنند .

علایی با تاکید بر اینکه همچنان درمانی که بیماری را ریشه کن کند، وجود ندارد، ادامه داد:تمام داروها در دنیا یک فرمول اصلی دارند و فقط موادی که برای بهبود خاصیت به آنها اضافه می شود، متفاوت است. بعضی بیماران ممکن است با داروی ایرانی راحت تر باشند و بعضی برعکس. مطالعات نشان داده است که داروهای ا یرانی اثربخشی خوبی دارند و عوارض آنها مشابه داروهای خارجی است. توصیه به مصرف داروهای خارجی در ابتدای درمان اساس منطقی ندارد .

این نورولوژیست در ادامه با تاکید بر اینکه باید شرایط اجتماعی ایجاد شود که بیماران ام اس خانه نشین نشوند، اظهار کرد:آنها در شرایط فعلی جامعه به راحتی نمی توانند، زندگی کنند. باید وضعیتی برای آنها فراهم شود که خانه نشین نشوند .

وی در خصوص تاثیر استرس در افزایش علائم این بیماری نیز گفت:استرس یک عامل محیطی است که به نظر می رسد در بیماری ام اس نقش دارد و هنوز علت آن مشخص نیست. مبتلایان به ام اس باید حتما از لبنیات کم چرب استفاده کنند و مصرف آن را به دلیل برخی شایعات مبنی بر اینکه غذاهای سرد برای آنها مضر است، ترک نکنند؛ چرا که سردی و گرمی هنوز اساس و منطق علمی مشخصی ندارد. کسانی که با خوردن غذاهای سرد احساس ناراحتی می کنند باید آن را با مواد غذایی گرم مانند خرما و غیره استفاده کنند .

کنگره سالیانه انجمن ام اس امسال در روزهای پنجم و ششم خرداد ماه مصادف با نهم ماه می، برگزار می شود. کاشت 110 اصله درخت، برگزاری مسابقه فوتبال رومیزی، اجرای موسیقی زنده، نقاشی دیواری معرفی سفرای ام اس و همچنین برگزاری همایش سلامت و زندگی با همکاری شهرداری تهران به عنوان بخشی از برنامه های امسال این انجمن اعلام شد .خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

 

کدخبر: 427813 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟