در شرایطی که بسیاری از افراد در سنین بالا به بیماری زوال عقل، آلزایمر و دیگر بیماری‌های مشابه مبتلا می‌شوند، هنوز عامل اصلی وقوع این مشکلات در افراد شناسایی نشده است.

چالش اصلی این است که در بسیاری از موارد بیماری‌های یادشده در افراد کهنسال در شرایطی رخ می‌دهد که آن‌ها به هیچ بیماری یا مشکل خاصی مبتلا نیستند و همین امر پیچیدگی‌های مربوط به مقابله با بیماری زوال عقل و آلزایمر را افزایش داده است.

شناسایی سریع ابتلای افراد به این بیماری‌ها نقش مهمی در درمان موثر آن‌ها دارد. اما یک مشکل دیگر آن است که پیشروی بیماری‌های مذکور در مغز به صورت مخفی و غیرقابل شناسایی رخ می‌دهد و تنها در پنج درصد موارد این بیماری‌ها در همان ابتدا شناسایی می‌شوند.

همزمان با افزایش جمعیت مسن جهان ابتلا به آلزایمر و زوال عقل هم بیشتر و بیشتر می‌شود و درک زیادی از فرایند‌های منجر به شکل گیری این بیماری وجود ندارد. حالا کشف این مساله که شرایط جنینی یک فرد می‌تواند منجر به ابتلای وی به فراموشی در سنین بالا شود، محققان را هیجان‌زده کرده است.

بررسی که روی بافت‌های مغزی ۱۷۳ بیمار با استفاده از یک روش اسکن مغزی پیشرفته انجام شده و سپس مطابقت یافته‌های این اسکن‌ها با دی‌ان‌ای‌ها افراد نشان می‌دهد که در تمامی موارد جهش ژنتیکی مغز فرد در ایام بارداری در ابتلای وی به زوال عقل در بزرگسالی موثر بوده است. پژوهشگران امیدوارند این کشف به یافتن یک روش درمانی جدید برای مقابله با این دو بیماری متداول در کهنسالان کمک کند.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

 

کدخبر: 426361 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟