مواد غذایی مفید برای شکست سلول های سرطانی

 مواد غذایی زیادی وجود دارند که قادرند از ابتلا به سرطان جلوگیری کنند، امروزه تغذیه مناسب به عنوان بخشی از روند پیشگیری از ابتلا به سرطان معرفی شده است.

آیا می‌توان از سرطان با تغذیه و شیوه زندگی مناسب پیشگیری کرد؟ برای اکثریت مردم، پاسخ مثبت است؛ علیرغم آنچه که صنعت سرطان مایل است به شما بقبولاند، تغذیه خود یک نوع درمان پزشکی است. خوردن غذاهای مناسب می‌تواند به پیشگیری از سرطان کمک کند، مطالعات نشان داده است از 90 درصد کل سرطان‌ها می‌توان با استفاده از رژیم غذایی، شیوه زندگی و عوامل محیطی جلوگیری کرد، این بدان معنی است که تعداد بسیار کمی از سرطان‌ها تنها بدخیم و به عوامل ژنتیکی مربوط هستند.

ارتباط بین شیوه زندگی، رژیم غذایی و سرطان به خوبی اثبات شده است، نتایج یک مطالعه که توسط دانشمندان دانشگاه تگزاس در هوستون در سال 2008 انجام شد، نشان داد که «سرطان یک بیماری قابل پیشگیری است و پیشگیری از آن نیازمند تغییراتی در شیوه زندگی است.

اخیرا مطالعات بیشتری در زمینه این همبستگی انجام شده است، یکی از این تحقیقات، مطالعه سال 2016 محققان دانشگاه هاروارد است، طبق نتایج به دست آمده از این مطالعات: «با اصلاح شیوه زندگی می‌توان از سرطان به طور قابل توجهی جلوگیری کرد.»

شما نباید به یک رژیم غذایی گیاهی روی آورید، با این حال برخی از میوه‌ها، سبزیجات و گیاهان هستند که به علت داشتن اثرات ضد سرطانی استثنایی خود بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند؛ مواد مغذی موجود در برخی از مواد گیاهی چنین مزایای شگفت‌انگیزی دارند:

1- گینجرول

گینجرول‌ها به مقدار زیادی در ریشه گیاه زنجبیل یافت می‌شود و دارای خواص ضد سرطان است، ریشه زنجبیل منبع غنی، گینجرول‌ها و دیگر ترکیبات ضد سرطان مانند زینگرون و پارادول‌ها است، گینجرول‌ها به داشتن خواص ضدسرطانی شناخته می‌شوند.

مطالعه مرکز بیوتکنولوژی گیاهی و زیست شناسی مولکولی در هند در سال 2016 گینجرول را به عنوان قوی‌ترین ترکیب ضد سرطان موجود در ریشه زنجبیل عنوان کرده است، مطالعات دیگر نیز نشان داده‌اند که ترکیبات زنجبیل قادر به سرکوب رشد و گسترش سلول‌های سرطانی سینه و کولون است.

2- سولفورافان

سولفورافان ترکیبی است که در سبزیجاتی نظیر کلم بروکلی، بروکسل، کلم کیل، کلم برگ و خردل یافت می‌شود؛ این ترکیب شگفت‌انگیز سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد و ریسک ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد، همچنین با جلوگیری از تغییرات DNA که می‌تواند منجر به سرطان شود، از ابتلا به سرطان و تشکیل هرگونه ماده سرطانی جلوگیری می‌کند.

3- ویتامین C

ویتامین C برای مواردی نظیر مثل تامین سلامت سیستم ایمنی بدن و بهبود زخم شناخته شده است، اما آیا با خاصیت مهم این ترکیب ضروری آشنا هستید؟ مطالعات نشان می‌دهد که ویتامین C می‌تواند باعث کاهش التهابات شود، با رادیکال‌های آزاد مبارزه کند و حتی مصرف آن در دوز مناسب، می‌تواند سلول‌های سرطانی را نیز از بین ببرد.

4- کوئرستین

کوئرستین به فراوانی در سیب، انگور، پیاز قرمز و گوجه فرنگی یافت می‌شود، مطالعات نشان داده است که رژیم غذایی حاوی این ماده مغذی گیاهی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را تا 50 درصد کاهش دهد، این آنتی اکسیدان به محافظت از سلول‌ها کمک و از آسیب دیدن DNA و درنتیجه تشکیل رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کند، مطالعات نشان داده‌اند که کوئرستین سرطان را در مسیر خود متوقف می‌کند و سلول‌های سرطانی را قبل از گسترش، از بین می‌برد.

5- ویتامین D

ویتامین D مواد مغذی ضروری است که بیشتر به خاطر خواصی که برای سلامت استخوان و افسردگی به همراه دارد، شناخته شده است،؛ با این حال، این ویتامین به جلوگیری از سرطان نیز کمک می‌کند، مطالعات نشان داده‌اند که ویتامین D خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد و به ویژه برای جلوگیری از ابتلا به سرطان پروستات، کولورکتال و کبد مفید است.

6- کرکومین

کورکومین ترکیب فعال موجود در زردچوبه است، مطالعات مختلف نشان داده است که این منبع سرشار از مواد مغذی قادر است با انواع گوناگون سرطان مبارزه کند. در اوایل سال جاری مشخص شد که فرد مبتلا به میلومای درجه 3 (سرطان استخوان) با زردچوبه درمان شده است. نتیجه این مطالعه شاهکار در مجله پزشکی بریتانیا منتشر شده است. حتی طرفداران صنعت سرطان نیز نتوانسته‌اند منکر خواص ضد سرطانی کرکومین شوند.

7- پروآنتوسیانیدین‌های اولیگومریک

پروآنتوسیانیدین‌های اولیگومریک به وفور در عصاره دانه انگور یافت می‌شوند. این ماده خطر ابتلا به سرطان را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد و مهمتر از همه، می توانند رشد سریع سلول‌های سرطانی را کاهش داده و حتی سلول‌های سرطانی را از بین ببرد. همچنین نشان داده شده است که پروآنتوسیانیدین‌های اولیگومریک به جلوگیری از آسیب‌های کبدی ناشی از شیمی درمانی کمک می‌کند.

8- اولئوکانتال

همه ما می‌دانیم که روغن زیتون برای ما خوب است؛ اما چقدر خوب است؟ اولئوکانتال، مواد مفید گیاهی موجود در روغن زیتون است. این ماده توانایی شکستن دیواره سلول‌های سرطانی را دارد و این سلول‌ها را با آنزیم های خود از بین می‌برد.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

فاجعه ماهیگیران چینی در خلیج فارس ! / فرماندار جاسک فاش کرد + تصویر

زنده شدن زن مُرده پس از 7 روز! / در تهران رخ داد

تصاویری از انتشار گاز از دهانه آتشفشان دماوند! + جزییات

مردی برای تنبیه وحشتناک دخترش را به دست قصاب محله داد+ عکس

زنی را سلاخی کردند و شوهرش را دار زدند! / در مرند رخ داد

تجاوز به زن جوان در مطب پزشک زیبایی / وقتی خانم منشی همخوابی را دید پلیس خبر کرد + عکس

اعتراف هولناک شیطان صفت 41 ساله

دردسر صیغه شدن زن تحصیلکرده 32 ساله با کارمند جوان شرکت

بی حیایی دوستان شوهر با سوسن در مقابل چشمان او

خودکشی مادر امیر پس از تن فروشی های 50 تومانی!

شوهرم خیلی سرد بود و من با جواد همخوابی کردم / می خواهم توبه کنم!

وقتی وارد خانه شدم زنم با شاهرخ در برهنه در اتاق خواب بودند

مادرم با شوهرم ارتباط شوم دارد

 

کدخبر: 414252 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟