بلایی که آسیب های تنهایی بر سرمان می آورد

سارا گلستانی مشاور خانواده اظهار کرد: افراد اصولا احساس تنهایی را با یک خلا وجودی یا یک جریان ارتباطی یا احساس غم و گرفتگی درک می‌کنند؛ تنهایی به این معناست که فرد حساس می‌کند کسی را در اطراف خود ندارد که به اندازه کافی او را درک کند و همواره برای دوست داشته شدن تلاش می‌کند.

پیش‌زمینه‌های احساس تنهایی

این مشاور خانواده درباره زمان و شرایطی که فرد احساس تنهایی می‌کند، افزود: این احساس به شدت به ویژگی‌های فردی، ژنتیکی، خلقی، موقعیت و شرایط زندگی از بدو تولد تا سن ۱۸ سالگی که دوران رشد وی بوده و شرایط و موقعیتی که در آن لحظه آنی احساس تنهایی می‌کند وابسته است.

گلستانی تصریح کرد: معمولا زمانی احساس تنهایی در فرد به‌وجود می‌آید که او خلا را در زندگی خود احساس کند، بدین معنا که یک احساس خوب را در یک برهه‌ای از زمان تجربه کرده است و اکنون آن حس به پایان رسیده است و حس تنهایی را تجربه می‌کند و پس از پایان آن احساس قبلی حس جدیدی در او به وجود می‌آید که حسی متفاوت است.

وی با بیان اینکه عمق و مدت زمان احساس تنهایی در افراد متفاوت است، بیان کرد: به هر میزان که افراد خودآگاه‌تر و توان مشاهده و رسیدگی به احساسات خود را داشته باشند، مدت زمانی که احساس تنهایی را تجربه می‌کنند کاهش پیدا خواهد کرد چراکه این‌ افراد برای این خلا به سرعت راهکاری پیدا می‌کنند و این احساس را در خود تغییر می‌دهند.

خودآگاهی راهکاری براى رفع احساس تنهایی

گلستانی درباره راهکار مواجه با این احساس گفت: این راهکار می‌تواند پرسیدن سوال «چرا احساس تنهایی می‌کنم؟» از خود باشد، که با پاسخ به این پرسش فرد به میزانی قابل توجهی به خودآگاهی دست پیدا می‌کند و این سبب بهتر شدن حال او می‌شود، یا این‌که با پرسش چطور می‌توانم درصدد رفع این احساس باشم؟ و با انجام کارهایی لذت بخش می‌تواند حال درونی خود را به سمت بهبودی و خوب شدن پیش ببرد.

این مشاور خانواده تصریح کرد: شکست‌ها و ناکامی‌هایی که در زندگی با آن‌ها روبرو می‌شویم در دسته اتفاقات طبیعی روزمره زندگی به شمار می‌رود و ممکن است مدام با این ناکامی‌ها روبرو شویم؛ این فرایند پیاپی می‌تواند موجب احساس تنهایی شود، اگر تعداد دفعاتی که در آن احساس تنهایی داریم بیش از حد طبیعی و با احساس غم و اندوه همراه باشد، یا عمق این احساس به قدری زیاد شود که دیگر قادر به ارتباط‌گیری جدید نباشیم، بدین معناست که دلیل این احساس تنهایی که در حال تجربه آن هستیم «افسردگی» است.

خطرات و آسیب‌های تنهایی

وی ادامه داد: اگر احساس تنهایی در حد طبیعی تجربه شود، به خودی خود آسیبی را متوجه فرد و اجتماع نمی‌کند چراکه کارکرد احساسات و هیجانات ما آگاه کردن از مسیری در جهت تعادل است و به نحوی این احساسات چراغ راهنمایی وجود ما هستند.

این مشاور خانواده بیان کرد: احساس تنهایی مانند هر احساس دیگری پیامدهای مثبت و منفی دارد، گاهی این پیامدها نشانه این است که باید متوجه باشیم که یک فرایند و احساس خوب به پایان رسیده است و می‌توانیم به دنبال راهی جدید برای بهبود این روند زندگی باشیم که سبب حال خوب ما شود.

گلستانی افزود: زمانی آسیب متوجه فرد می‌شود که بخش اصیل و طبیعی احساس تنهایی را نادیده گرفته یا آن را سرکوب کند و از خود انتظار داشته باشد که هیچ‌وقت نباید احساس تنهایی کند؛ باید به دنبال راهی برای رفع حس تنهایی باشیم .

وی یاد آوری کرد: انرژی مثبت باعث رفع شدن احساس تنهایی انباشت شده در درون ماست و اگر این حس تخلیه نشود یا اقدامی در جهت تغییر این احساس صورت نگیرد و تنها به گذاشتن سرپوشی روی این احساس بسنده کنیم، می‌تواند ابتلا به افسردگی،اضطراب و اختلالاتی که ناشی از این سرکوب کردن است، در پی داشته باشد.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

این زن شیرازی جلوی دوربین کار وحشتناکی کرد! + جزییات

شیطنت های زن همسایه بچه های محل را جذب خود کرد!

مریم 18 ساله 80 هزار تومان می گرفت و کار تهرانی ها را راه می انداخت! + فیلم گفتگو

دوقلوهایی که در یک روز متولد و کشته شدند! +عکس

سردار قلابی پسرمُرده اش راهم شهید مدافع حرم جا می زد!/عجیب ترین دروغ ها!+تصویر

جزئیات آتش زدن 2 مأمور شهرداری در اهواز!

زن خیانتکار با پسر شوهرش همخوابی عاشقانه می کرد +عکس

سیمین برای یک سرپناه تن فروشی می کرد!

اعدام میثم و 5 مرد مخوف در مشهد + عکس

«حسین» بعد از 15 روز بعد از تولد همه را شوکه کرد! + عکس

عکس جنازه مردی برهنه با دستی در گچ! / این آبادانی کیست؟! + جزییات

دختری در سن بلوغ در خانه شیطانی شان ایدز گرفت! !+عکس

مرد جوان در اتوبوس شهری و جلوی چشم زنان مسافر شلوارش را در آورد ! +عکس

تجاوز وحشیانه مرد شیطان صفت به زن زیبا در تاریکی شب + عکس

 

کدخبر: 408344 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟