این علائم نشان دهنده سرطان استخوان است

 سرطان استخوان یک نوع نادر از سرطان است که در استخوان ها آغاز می شود. حدود ۵۵۰ مورد جدید در هر سال در انگلستان تشخیص داده می شوند. این وضعیت جُدا از «سرطان استخوانثانویه» است که به سرطانی گفته میشود که بعد از توسعه در قسمت دیگری از بدن، به استخوان انتقال می یابد.“سرطان استخوان” شاید به واقع جزو سخت ترین نوع سرطان باشد چرا که این بیماری اسکلت بدن فرد مبتلا را درگیر می کند و به طبع فعالیت برای این شخص بسیار مشکل خواهد بود .

انواع سرطان استخوان:

برخی از انواع اصلی سرطان استخوان عبارتند از:

استئوسارکوم - شایع ترین نوع است که بیشتر بر کودکان و نوجوانان زیر ۲۰ سال تأثیر می گذارد.

ایوینگ سارکوم - که بیشترین تاثیر را در افراد بین ۱۰ تا ۲۰ سال دارد.

کندروسارکوم - که بیشترین تاثیر را بر بزرگسالان بالای ۴۰ سال می گذارد.

جوانان می توانند تحت تأثیر قرار بگیرند ،زیرا رشد سریعی که در دوران بلوغ رخ می دهد ممکن است تومورهای استخوانی را توسعه دهد. انواع فوق سرطان استخوان بر انواع مختلف سلول تاثیر می گذارد و درمان و چشم انداز بستگی به نوع سرطان استخوان شما دارد.

علائم و نشانه های سرطان استخوان:

سرطان استخوان می تواند بر تمام استخوان ها تاثیر بگذارد، اما اغلب موارد، در استخوان های بلند تر پاها یا دستها وجود دارد ؛علائم اصلی عبارتند از:

درد مداوم استخوان که در طول زمان بدتر می شود و شب ها نیز ادامه دارد.

تورم و قرمزی (التهاب) بیش از یک استخوان است که اگر استخوان آسیب دیده نزدیک یک مفصل باشد، می تواند حرکت را دشوار کند.

توده قابل توجهی بیش از حجم استخوان.

یک استخوان ضعیف که شکستگی در آن بسیار راحت تر از حالت طبیعی رخ میدهد.

اگر شما یا فرزندتان در معرض درد مداوم، و خیلی شدید از استخوان هستید، به پزشک Doctor مراجعه کنید.

در حالی که به احتمال زیاد برای اطمینان از داشتن سرطان استخوان، تحقیقات بیشتری لازم است.

شرایط خطرناک و موثر برای ابتلا به سرطان استخوان چیست؟

در اغلب موارد، مشخص نیست که چرا یک فرد سرطان استخوان می گیرد.

اگر شما:

• در معرض تابش پرتودرمانی بوده اید.

• وضعیتی که به عنوان بیماری پاجست استخوان شناخته می شود - با این حال، تنها تعداد بسیار کمی از افراد مبتلا به بیماری پاجست، در واقع سرطان استخوان در بدنشان گسترده میشود.

• یک وضعیت ژنتیکی نادر به نام سندرم لی-فریمنی وجود دارد – که مبتلایان به این بیماری یک نسخه معیوب از یک ژن دارند، که معمولا به توقف رشد سلول های سرطانی کمک می کند.

در صورت وجود این علائم در معرض خطر ابتلا به آن هستید؛

علت اصلی ابتلا به انواع سرطان استخوان :

سرطان زمانی اتفاق می افتد که سلول ها در یک منطقه خاص بدن توقف و تکثیر می شوند و به سرعت زیاد می شوند ، این یک توده بافتی است که به عنوان تومور شناخته می شود.دلیل دقیقی که این اتفاق بخاطر آن می افتد اغلب شناخته شده نیست، اما موارد خاص می توانند شانس خود را برای توسعه شرایط افزایش دهند، از جمله:

• درمان رادیوتراپی در گذشته

• دیگر شرایط بیماریهای استخوانی، مانند بیماری پاجست استخوان

• شرایط ژنتیکی نادر، مانند سندرم Li-Fraumeni

• سابقه برخی شرایط دیگر، از جمله رتینوبلاستوما و فتق ناف

درمان رادیوتراپی:

قرار گرفتن در معرض دوزهای بالای تابش در طول پرتودرمانی ممکن است تغییرات سرطانی در سلول های استخوانی را در مرحله بعد ایجاد کند.

شرایط استخوانی:

برخی از شرایط غیر سرطانی (خوش خیم) که بر روی استخوان ها تاثیر می گذارد، ممکن است خطر ابتلا به سرطان استخوان را افزایش دهد، اگرچه هنوز خطر وجود دارد ؛ به طور خاص، یک بیماری به نام بیماری پاجت استخوان می تواند خطر ابتلا به سرطان استخوان در افراد بالای ۵۰-۶۰ سال را افزایش دهد. شرایط خفیف تر که موجب رشد تومورها در استخوانها می شود، مانند بیماری Ollier، همچنین می تواند خطر ابتلا به سرطان استخوان را افزایش دهد.

شرایط ژنتیکی:

یک بیماری ژنتیکی نادر که به نام سندروم Li-Fraumeni نامیده می شود خطر ابتلا به سرطان استخوان، و نیز چندین نوع سرطان را افزایش می دهد. افراد مبتلا به این سندروم دارای نمونه معیوب یک ژن هستند که معمولا به توقف رشد تومورهای بدن کمک می کند.

سایر شرایط:

افراد مبتلا به سرطان چشم نادر نوعی به نام رتینوبلاستوما به عنوان یک کودک ممکن است بیشتر به سرطان استخوان مبتلا شوند، زیرا همان ژن معیوب ارثی میشوند. همچنین تحقیقات نشان داده است که نوزادان مبتلا به مشکلات فتق، ۳ برابر بیشتر از یک نوع سرطان استخوان به نام سینوزیت اویینگ وجود دارد رنج می برند، اگرچه این خطر هنوز هم بسیار احتمالش ضعیف است.

سرطان ثانویه در استخوان:

سرطان ثانویه در استخوان، نتیجه سلول های سرطانی است که از تومور اولیه در جایی دیگر از بدن استخراج می شوند. این نوع از سرطان استخوان نتیجه سلول های سرطانی است که از یک تومور اولیه در جایی دیگر در بدن به استخوان منتقل و گسترش می یابد.

گاهی اوقات تنها یک قسمت از استخوان تحت تاثیر قرار می گیرد، اما در برخی از افراد، سرطان به تعدادی از بخشها گسترش می یابد و تحت عنوان سرطان ثانویه استخوان شناخته میشوند. سرطان های ثانویه استخوان در بخشهای مختلف در بدن توسعه می یابند و همه ثانویه ها نشانه ها یا مشکلات ایجاد نمی کنند.

شایع ترین انواع سرطان

• پستان

• پروستات

• ریه

• تیروئید

• کلیه

نشانه های سرطان ثانویه در استخوان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

درد استخوان - شایع ترین علامت سرطان ثانویه در استخوان، درد در ناحیه آسیب دیده است که ممکن است خفیف و ماندگار باشد ،که می تواند در طول روز و همچنین در شب اذیت کننده باشد. ممکن است تورم و حساسیت در منطقه وجود داشته باشد اگر این نوع درد را دارید و بیش از ۱-۲ هفته طول بکشد، پزشک را در اسرع وقت مطلع کنید. اگرچه می تواند در چندین استخوان مختلف در یک زمان رخ دهد،اما معمولا تنها یک یا دو ناحیه دردناک است.

استخوانهای ضعیف - گاهی اوقات اگر یک استخوان توسط سرطان تضعیف شود، شکستگی (شکستگی) ایجاد می شود، حتی اگر تصادف Crash یا سقوط Fall نداشته باشید ،این به عنوان یک شکست پاتولوژیک شناخته شده است.

سطح کلسیم افزایش یافته - هنگامی که استخوان ها تحت تاثیر سلول های سرطانی ثانویه قرار می گیرند، مقدار بالایی از کلسیم (ماده ای که به ساخت استخوان ها کمک می کند) ممکن است به خون منتقلشود. سطح بالایی از کلسیمِ در خون، hypercalcemia نامیده می شود. این می تواند علایم مانند خستگی، دل درد (تهوع)، یبوست، تشنگی و سردرگمی ایجاد کند.با این وجود، هیپرکلسمی اغلب با آزمایش خون قبل از تشخیص هر گونه علائم تشخیص داده می شود.

فشار روی نخاع - اگر سرطان استخوان ثانویه بر روی استخوان ستون فقرات تأثیر بگذارد، می تواند فشار روی اعصاب نخاعی ایجاد کند.

علائم دیگر:

گاهی اوقات سرطان ثانویه در استخوان ،می تواند موجب احساس خستگی بیش از حد شود و گاهی ، سرطان ثانویه استخوان می تواند بر روی عملکرد مغز استخوان تأثیر بگذارد. مغز استخوان حاوی موادی است که استخوان ها را پر می کند و سلول های خونی تولید می کند ؛ به تولید انواع مختلف سلول های خونی می پردازد:

_گلبولهای قرمز خون که اکسیژن را در بدن حمل می کنند.

_گلبولهای سفید خون، که به مبارزه با عفونت و بیماری کمک می کند.

_پلاکتها، که باعث لختگی خون شده و به جلوگیری از خونریزی کمک می کند.

اگر مغز استخوان قادر به تولید گلبول های قرمز خون نباشد، ممکن است فرد دچار کم خونی شده که باعث خستگی و تنگی نفس می شود. اگر گلبول های سفید خون کاهش یابد، بیشتر به عفونت و بیماری نقص ایمنی مبتلا خواهید شد. و اگر تعداد پلاکتها کم باشد، ممکن است کبودی یا خونریزی مدام ایجاد شود.

چگونه سرطان استخوان درمان می شود:

درمان سرطان استخوان بستگی به نوع سرطان استخوان شما دارد و اینکه تا چه اندازه گسترش پیدا کرده است ؛ اکثر مردم ترکیبی از:

جراحی برای حذف بخش استخوان سرطانی - اغلب ممکن است بازسازی یا جایگزینی استخوان که حذف شده است،انجام بگیرد و گاهی هم لازم است که قطع شود.

شیمی درمانی

- درمان با داروهای سرکوب کننده قوی.

رادیوتراپی

- جایی که تابش برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود.

در بعضی موارد از استئوسارکوم، ممکن است یک دارو به نام میفاموراید نیز توصیه شود ، را برای درمان در پیش گرفته اند.

موفقیت در درمان سرطان استخوان به چه عواملی بستگی دارد؟

چشم انداز بهبود سرطان استخوانی بستگی به عواملی مانند سن، نوع سرطان استخوان، گستردگی سرطان (مرحله) و احتمال گسترش بیشتر آن (درجه) دارد.به طور کلی، در مورد سرطان استخوان بسیار ساده تر است،که افراد سالمی که سرطان آنها گسترش نیافته است درمان شوند. به طور کلی، حدود ۶ از هر ۱۰ نفر مبتلا به سرطان استخوان، حداقل ۵ سال پس از زمان تشخیص آن زندگی می کنند و بسیاری از آنها ممکن است به طور کامل درمان شوند.

کشف داروی جدید برای درمان سرطان استخوان

کشف درمان برای سرطان استخوان

داروی جدید محققان انگلیسی، امیدی برای مبتلایان به سرطان مغز استخوان به وجود آورده است. براساس گزارشات امیدوار کننده محققان بنیاد خدمات درمانی بیمارستان های نیوکاسل دریافتند که افزودن داروی Elotuzumab به درمان استاندارد سرطان خون multiple myeloma می تواند خطر پیشرفت بیماری به سوی مرگ را تا نزدیک به یک سوم کاهش دهد.

طبق مطالعات وبررسی های دقیق این دارو با اتصال مولکول SLAMF۷ به سلول‎های سرطانی عمل کرده که سیستم ایمنی را قادر به فعالسازی سلول های کشنده طبیعی برای هدف قرار دادن و تخریب myeloma می کند.

استاد هماتولوژی بالینی بنیاد خدمات درمانی بیمارستان های نیوکاسل اظهار کرد، توسط این دارو، عصری جدید در مداوای سرطان مغز استخوان آغاز شده و بیماران با دردی کمتر و مدت زمانی طولانی‎تر قادر به ادامه حیات خواهند بود.

 

کدخبر: 399610 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟