گیاه خواری و تاثیر مثبت روی زیبایی پوست

 احتمالاً شما هم با واژه خام‌خواری ناآشنا نیستید و تا به حال درباره فواید رژیم خام‌خواری شنیده‌اید. در ادامه با تأثیرات مثبت رژیم خام‌خواری برای حفظ سلامت و زیبایی پوست آشنا خواهید شد.

خام‌خواری چیست؟

واقعاً خام‌خواری چیست و پیروی از آن چه تأثیرات مثبتی برای سلامت بدن ما به‌خصوص زیبایی و پوست خواهد داشت؟ به طور کلی خام‌خواری دو نوع است؛ نوع اول خام‌خواری که شامل مصرف ماهی، تخم‌مرغ، شیر و گیاهان خام می‌شود و در این بین باید به خاطر داشته باشید مصرف تخم‌مرغ، ماهی (سوشی) و شیر خام می‌تواند خطرناک باشد و باید برای از بین بردن سالمونلا تخم‌مرغ آن را قبل از مصرف پخت و شیر را هم پاستوریزه کرد. نوع دوم که تنها خام گیاه‌خواری است شامل استفاده از گیاهان، میوه‌ها، سبزیجات و دانه‌های خام می‌شود. در حقیقت، رژیم خام‌خواری متشکل از خوراکی‌هایی است که با دما و حرارت خاصی پخته نشده‌اند. هدف اصلی و مفهوم کلی خام‌خواری به خصوص خام گیاه‌خواری این است که پختن خوراکی‌ها باعث از بین رفتن آنزیم‌ها و مواد مغذی زنده درون خوراک می‌شود که برای جذب شدن به بدن لازم هستند.

تأثیر خام‌خواری بر پوست چیست؟

اگر تا به حال به کشورهای آسیای شرقی و جنوب شرقی سفر کرده باشید خودتان به راحتی متوجه جوان‌تر دیده شدن افراد مختلف در مقایسه با سن و سال حقیقی‌شان خواهید شد، اما این تفاوت آشکار ناشی از چیست؟ چگونه می‌توانیم با ایجاد تغییرات جزئی در خوراکمان ظاهری کاملاً متفاوت پیدا کنیم و به اصطلاح جوان‌تر شویم؟ دلیل ویژگی پوست مردم این مناطق، شیوه زندگی و نوع خوراک آن‌هاست. پس اگر شما هم به ایجاد تغییر در ظاهر پوستتان علاقه‌مند هستید، از همین حالا شروع کنید و برای مدت کمی هم که شده، خام‌خوار شوید و بدانید آنچه شما می‌خورید تأثیر مستقیمی روی پوستتان خواهد داشت. خام‌خواری می‌تواند پوستتان را از درون و بیرون بدن هیدراته، تغذیه و مجدداً شاداب کند.

خوردن خوراکی‌های خام به صورت اتوماتیک مانع مصرف سایر موادی خواهد شد که استفاده از آن‌ها تأثیرات منفی روی پوستتان دارد و باعث آسیب جدی به آن می‌شود. برای مثال کربوهیدرات‌های تصفیه شده می‌توانند میزان قند خون را بالا ببرند و باعث التهاب در پوست بدن شوند. این موضوع دقیقاً همان است که برای جلوگیری از آن باید شروع به خام‌خواری کنیم چرا که التهاب و تورم دلایل اصلی ایجاد چین و چروک‌ها روی پوست و در نتیجه پیری ناشی از آن است. با این تفاسیر کاملاً منطقی است تا از غذاهایی استفاده کنیم که این میزان تورم را به حداقل برسانند و مانع آسیب‌دیدگی و تأثیرات منفی آن روی سلامت پوست شوند. التهاب پوستی ایجاد شده در اثر مصرف کربوهیدرات‌های تصفیه شده ناشی از تخریب کلاژن و الاستین پوست است. در حقیقت این دو ماده دلیل اصلی استحکام، شادابی و جوانی در پوست ما هستند. نتیجه تحقیقات حاکی از آن است که استفاده از رژیم غذایی حاوی سبزیجات و میوه‌ها خاصیت ضدالتهابی دارد و هم‌زمان تأثیر مثبتی روی بدن خواهد داشت.

زمانی که خوراکی‌ها به صورت خام خورده می‌شوند، ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید درون آن‌ها در بالاترین میزان ممکن حفظ می‌شوند و از بین نمی‌روند اما زمانی که گیاهان و هر ماده غذایی دیگری پخته می‌شوند بیشتر مواد مغذی و با ارزش درون آن‌ها از بین می‌رود و آنچه باقی می‌ماند، تنها موادی است که برای پوست چندان مثبت و مفید نخواهد بود. نتیجه اینکه بهترین گزینه برای سالم نگه داشتن پوستتان استفاده از رژیم خام‌خواری است. خوردن خوراکی‌های خام گیاهی علاوه بر حفاظت از پوست مانع ایجاد چین و چروک و خطوط روی پوست خواهد شد. خوشبختانه، گیاهان خام و ارگانیک حاوی آنتی‌بیوتیک و هورمون‌هایی نیستند که اغلب در بیشتر محصولات حیوانی دیده می‌شود و همین موضوع به طور خود به خود باعث سم‌زدایی طبیعی بدن و پوستتان هم خواهد شد. علاوه بر این گیاهان، میوه‌ها و سبزیجات مملو از آب هستند و خوردن آن‌ها باعث آبرسانی درست به پوست می‌شود و ظاهر آن را به مراتب زیباتر و شاداب‌تر خواهد کرد.

کلم پیچ: این سبزی نه تنها طعم و مزه خوبی دارد، بلکه باعث پاک‌سازی و تغییر مثبت رنگ چهره‌تان هم خواهد شد. این نوع سبزیجات، خاصیت سم‌زدایی برای کبد دارند و ضدالتهاب هم هستند. این دو خاصیت در شادابی و زیبایی هرچه بیشتر پوست بسیار تأثیرگذارند. کلم‌پیچ مملو از انواع مختلف ویتامین‌های ضروری همراه با مواد مغذی گیاهی است.

مرکبات: میوه‌هایی مانند پرتقال، نارنگی، گریپ‌فروت و انواع لیمو حاوی مقدار زیادی ویتامین C هستند که ویتامین محلول در آب محسوب می‌شود. وجود کافی این ویتامین عامل مهم و شناخته شده برای کلاژن سازی پوست است.

چغندر: حاوی آنتوسیانین است. این ماده علاوه بر اینکه خاصیت ضدالتهابی دارد، عامل مهمی در مبارزه و پیشگیری از تأثیرات منفی و مخرب رادیکال‌های آزاد محسوب می‌شود. علاوه بر این، چغندر مملو از آنتی‌اکسیدان‌های ضروری، فولات و سایر ویتامین‌ها و مواد مغذی است که به حفظ سلامت پوست کمک مؤثری می‌کنند. این گیاه خشکی پوست را کاهش می‌دهد تا از نمایان شدن خطوط روی صورت و لکه‌های تیره ناشی از افزایش سن پیشگیری شود.

گردو: سرشار از ویتامین B و E است که با تأثیرات مخرب رادیکال‌های آزاد از جمله استرس و چین و چروک‌ها مبارزه می‌کنند. علاوه بر این، گردو حاوی چربی مفید امگا 3 هم است که به استحکام غشای پوستی کمک چشم‌گیری می‌کند و آن را مرطوب و شاداب نگه می‌دارد.

هویج: منبع بسیار مناسبی برای دریافت ویتامین A و بیوتین است که وجود هر دو آن‌ها برای تولید و ترمیم سلول‌های پوستی الزامی است. علاوه بر این، هویج حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان است که به حفظ سلامت کلاژن‌های پوستی کمک می‌کند و خاصیت ضدالتهابی دارد.

خوشبختانه، گیاهان خام و ارگانیک حاوی آنتی‌بیوتیک و هورمون‌هایی نیستند که اغلب در بیشتر محصولات حیوانی دیده می‌شود و همین موضوع به طور خود به خود باعث سم‌زدایی طبیعی بدن و پوستتان هم خواهد شد

اسفناج: این خوراکی برگ سبز تیره مملو از آنتی اکسیدن‌ها و مواد معدنی مفید مانند ویتامین C، A، K است که خاصیت ضدپیری دارند و به هیدراته ماندن پوست کمک می‌کنند.

شیربادام: شیربادام و سایر دانه‌های روغنی (آجیل) منابع بسیار غنی از مس و مواد معدنی مفید و لازم برای کلاژن سازی و ساختار پروتئینی پوست هستند. این مواد برای محافظت از پوست در مبارزه با ایجاد چین و چروک‌ها بسیار کمک‌کننده و کارآمد هستند. علاوه بر این، شیربادام سرشار از منگنز است. این ماده معدنی مهم نه تنها برای حفاظت پوست در مواجهه با مضرات تشعشعات خورشیدی (UV) مناسب است، بلکه از ایجاد قرمزی، خشکی و خارش پوست هم پیشگیری می‌کند.

آشنایی با رژیم سالم خام‌خواری

مهم‌ترین نکته در پیروی از رژیم خام‌خواری سالم و مفید استفاده کافی از تمامی مواد مهم و ضروری است که بدن ما برای عملکرد درست خود نیازمند آن‌هاست. در ادامه با یکی از بهترین روش‌های خام‌خواری آشنا خواهید شد. با این وجود توصیه می‌کنیم حتماً قبل از تصمیم‌گیری و انجام هر نوع رژیم غذایی خاص با پزشک Doctor متخصص درباره آن مشورت کنید.

صبحانه: شما می‌توانید برای داشتن پوستی زیبا و جذاب صبح خود را با یک اسموتی سبز و خوشمزه آغاز کنید. برای تهیه آن کافی است 1 موز، 1 آووکادو، 1 فنجان توت فرنگی، مقداری کلم‌پیچ و اسفناج، چند دانه بادام، مقداری آب و 1 قاشق غذاخوری کره بادام زمینی را در مخلوط کن بریزید و تمامی مواد را به صورت یکسان با هم مخلوط کنید. وجود آووکادو در این اسموتی خوشمزه باعث کرمی شدن آن می‌شود و موز و توت هم آن را شیرین‌مزه می‌کنند.

میان وعده (اسنک): ممکن است ابتدای شروع این نوع رژیم کمی احساس گرسنگی کنید. بنابراین سعی کنید تا حد امکان استفاده از میان‌وعده‌های مختلف را فراموش نکنید. دانه‌های روغنی (آجیل) هویج، گلابی و پرتقال از بهترین گزینه‌ها برای خوردن یک میان وعده خوشمزه هستند.

ناهار: لازم نیست برای وعده‌های مختلف خودتان را تنها محدود به خوردن مقداری سبزیجات خام کنید. شما می‌توانید تنها با کمی خلاقیت یک سس خوشمزه تهیه کرده و لذت خوردن را چند برابر کنید. برای تهیه سس سالاد کافی است 3 آووکادو را همراه 1 حبه سیر و مقداری کلم بروکلی در مخلوط‌کن بریزید تا کاملاً له و یکدست شوند. برای ادامه کار در یک کاسه با اندازه مناسب 1 هویج را خرد کرده و 1 کدوی سبز را به صورت رشته‌های نازک در بیاورید. با اضافه کردن چند گوجه گیلاسی، کلم بروکلی و مقداری آجیل و در آخر هم سسی که از قبل حاضر کرده بودید، از یک وعده ناهار خوشمزه لذت ببرید.

شام: 2 تا 3 قاشق غذاخوری بلغور جو دوسر را از قبل خیس کنید. سپس 1 موز را خرد کرده و همراه با مقداری آجیل خام و توت‌فرنگی به جو دوسر اضافه کرده و آن را میل کنید. توصیه می‌کنیم در طول رژیم میوه‌ها، سبزیجات و به طور کلی گیاهان مختلف را امتحان کنید تا رژیم برایتان خسته کننده نباشد.

 

کدخبر: 398280 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟