با این ویتامین ها آلرژی فصلی را شکست دهید

کمبود منیزیم در بدن با افزایش خطر ابتلا به آسم و دیگر حساسیت‌های آلرژیک همراه است. بهترین منابع غذایی برای دریافت منیزیم عبارت‌اند از گندم سیاه، لوبیا، نخود فرنگی، اسفناج، نخود، کلم بروکلی، بادام، فندق و بادام‌زمینی.

استفاده از مواد غذایی مناسب و دریافت مواد مغذی ضروری می‌تواند از ما در مقابل ابتلا به آلرژی‌ها محافظت کند. بیوفلاونوئیدها، گروهی از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که در سبزی‌ها، میوه‌ها، چای‌ها، گیاهان دارویی و ادویه‌ها یافت می‌شوند، و فعالیت بیش از حد آنزیم NOX را مهار می‌کنند. فعالیت همین آنزیم است که باعث آسیب‌دیدگی در دستگاه تنفسی افراد مبتلا به آسم و رینیت می‌شود. پس اگر میزان بیوفلاونوئیدهای دریافتی را از طریق رژیم غذایی افزایش بدهید، شانس مواجهه با علائم آسم و آلرژی‌ها را کمتر می‌کنید.

دیگر مواد مغذی که از بروز علائم آلرژی جلوگیری می‌کنند، به ترتیب زیر هستند:

۱. ویتامین D

کمبود ویتامین D در بدن، از موثرترین عوامل در ابتلا به انواع آلرژی‌ها است. رینیت آلرژیک و تشدید آسم نیز شدیدا تحت تاثیر این کمبود قرار دارند. با این‌حال، تماس کافی با نور خورشید، مصرف ماهی به اندازه کافی و مصرف روغن ماهی می‌تواند ویتامین D مورد نیاز بدن را تامین کند. البته بعضی از افراد باید از مکمل‌ ویتامین D برای جبران این کمبود استفاده کنند.

۲. زینک

زینک، نوعی ماده معدنی است که معمولا در بدن افراد مبتلا به آسم و اگزما کم است. دانه‌های کدو تنبل، زرده تخم‌مرغ، صدف و گوشت گوساله حاوی مقدار قابل توجهی از زینک هستند.

۳. سلنیوم

سلنیوم، نوعی ماده معدنی آنتی‌اکسیدانی محسوب می‌شود که معمولا در بدن افراد مبتلا به آسم کم است. اگرچه مردم بعضی از کشورها به‌اندازه کافی سلنیوم دریافت می‌کنند، اما این قضیه در مورد همه مردم جهان صدق نمی‌کند. غلات سبوس‌دار، بادام برزیلی و غذاهای دریایی حاوی سلنیوم مطلوبی هستند.

۴. منیزیم

کمبود منیزیم در بدن با افزایش خطر ابتلا به آسم و دیگر حساسیت‌های آلرژیک همراه است. بهترین منابع غذایی برای دریافت منیزیم عبارت‌اند از گندم سیاه، لوبیا، نخود فرنگی، اسفناج، نخود، کلم بروکلی، بادام، فندق و بادام‌زمینی.

۵. ویتامین E

کاهش ویتامین E دریافتی، با افزایش حساسیت آلرژیک و آسم مرتبط است. مغزها و دانه‌های خام از بهترین منابع برای دریافت ویتامین E محسوب می‌شوند.

۶. ویتامین C

هرچه ویتامین C بیشتری به بدن کودکان برسد، خطر مبتلا شدن آنان به آسم نیز کمتر می‌شود. این درحالی است که کاهش ویتامین C دریافتی از طریق مواد غذایی یا پایین بودن این ماده در خون، با ابتلا به آسم در بزرگسالان ارتباط دارد.

۷. چربی‌های امگا-۳

دریافت امگا-۳ به میزان کافی، خصوصا از طریق مصرف ماهی‌های چرب، با کاهش ابتلا به آسم در جوانان مرتبط است.

مواد غذایی: عوامل محرک در آلرژی فصلی

با این‌که مواد مغذی ضروری واقعا دارای اثرات محافظتی مطلوبی هستند، اما بعضی از مواد غذایی می‌توانند علائم آلرژی فصلی را، در واکنش نسبت به آلرژن‌ها، افزایش بدهند. واکنش‌پذیری متقابل، زمانی اتفاق می‌افتد که پروتئین موجود در مواد غذایی به پروتئین موجود در گرده‌های آلرژی‌زا شباهت داشته باشد و درنتیجه به تشدید علائم آلرژی منجر شود. این حالت معمولا در افرادی که نسبت به گرده درخت غان آلرژی دارند، اتفاق می‌افتد.

اگرچه آلرژن‌های غذایی مرتبط با گرده‌ها معمولا در فرآیند پخت‌وپز از بین می‌روند، اما مطالعات اخیر نشان داده‌اند که فندق و کرفس حتی پس از پختن نیز می‌توانند علائم آلرژی فصلی را تحریک کنند.

 

کدخبر: 389930 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟