این ویروس بلای جان انسان ها در هندوستان شد

یکی از بیماری‌های بسیارخطرناک که می‌تواند تهدیدی جدی برای تمدن انسان‌ها باشد به تازگی درشبه قاره هند شیوع پیدا کرده است.

 کارشناسان هشدار داده‌اند بیماری ویروسی نیپا (NIPAH) به تازگی در کشور هندوستان شیوع پیدا کرده است که بیماری بسیار خطرناکی است که می‌تواند تهدید کننده زندگی انسان‌ها در سراسر جهان باشد.

این بیماری درجنوب کشور هندوستان در منطقه کرالا شیوع پیدا کرده است و حتی سبب مرگ یک پرستار که از بیماران مراقبت می‌کرده، شده است.

شانس زنده ماندن از این بیماری درحدود ۳۰ درصد است و ۷۰ درصد امکان دارد فرد جان خود را ازدست بدهد؛ اکنون بیش از 10 نفر از اهالی منطقه کرالا بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند.

این بیماری با آلوده شدن میوه یا خوراکی‌ها به ویروس که در بزاق یا مدفوع خفاش‌های میوه وجود دارد و مصرف آن‌ها به انسان منتقل می‌شود.

این بیماری درکشور‌های آسیایی بیشتر مشاهده می‌شود و بنا براعلام سازمان بهداشت جهانی، WHO بیش از ۲۶۰ نفر درطول ۲۰ سال گذشته درکشور‌های مالزی، بنگلادش و هندوستان جان خود را دراثراین بیماری ازدست داده اند.

اولین بار این بیماری درکشور مالزی درسال ۱۹۹۸ کشف شد که درآن زمان سبب مرگ بیش از ۱۰۰ نفرشد.

اکنون اتاق‌های قرنطینه و مراکز بهداشتی فوق العاده درمناطق مشکوک به بیماری برقرار شده و بیش از ۹۰ فرد مشکوک به بیماری قرنطینه شده اند.

سازمان بهداشت جهانی، ویروس نیپا را جزو یکی از 10 ویروس تهدید کننده حیات بشری دانسته است که می‌تواند سبب اپیدمی جهانی شود.

کارشناسان به اهالی بومی هشدار داده اند از مصرف هرگونه میوه که برروی زمین افتاده است خودداری کنند، زیرا امکان دارد آلوده به بزاق یا مدفوع خفاش میوه و حامل ویروس این بیماری باشد.

علامت‌های این بیماری مانند آنفلوآنزاست و مدت زمان حالت خفته بیماری بین ۵ تا ۱۴ روز است؛ ازجمله علامت‌های آن می‌توان تب، سردرد، خواب آلودگی، کاهش سطح هوشیاری و هذیان را نام برد، تاخیر در درمان می‌تواند سبب پیشرفت علامت‌های بیماری، کما و درنهایت مرگ بیمارشود.

این بیماری درمان خاصی ندارد و مقام‌های سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده اند باید تحیق و پژوهش‌های فراوانی برروی ویروس این بیماری انجام تا راهکار درمانی جدیدی کشف شود.

 

کدخبر: 382892 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟