4 ویژگی مهم خمیر دندان مناسب

خمیر دندان های تخصصی موجود در بازار، تنوع بسیاری داشته که باید برای انتخاب نوع مناسب آن نکاتی را مد نظر قرار داد.

 محمد پارسیون متخصص و جراح دندانپزشک در خصوص عوارض خمیر دندان بر روی دندان‌ها و لثه‌ها گفت: خمیر دندان ها به طور کلی ماده‌ای ژله ای هستند که مواد ساینده و ضد میکروبی به آن افزوده می‌شود. برای انتخاب یک خمیر دندان مناسب باید به ویژگی های ترکیبی آن که به چهار دسته تقسیم می شوند، دقت کنیم.

وی در خصوص دسته بندی خمیردندان ها بیان کرد:دسته اول مواد ساینده هستند که بدون آسیب رساندن به بافت دندان و لثه عمل لایه برداری را انجام می دهد. دسته دوم مواد یا همان فلورایدها، مسئولیت مقاوم سازی بافت دندان ها را به عهده دارد و موجب سخت شدن دندان و میناهای آن می‌شود. این ماده در خمیر دندان بزرگسالان، هزار الی هزار و ۵۰۰ ppm و در کودکان ۴۰۰ الی ۵۰۰ ppm است.

پارسیون افزود: دسته سوم تترا سدیم پرو فسفات ها هستند که با جذب یون های کلسیم و منیزیم موجود در بزاق دهان، مانع تشکیل جرم Crime و پلاک در دهان می‌شوند.

به گفته این جراح دندانپزشک، برخلاف تصور کلی هیچ خمیر دندانی قادر به از بین بردن جرم دندان ها نیست بلکه تشکیل جرم را کاهش می دهد و جرم گیری فقط توسط پزشک Doctor باید انجام شود.

وی با بیان اینکه مهمترین ماده در خمیردندان خاصیت ضد پلاک میکروبی دارد، عنوان کرد: ماده تری کلوزان موجود در خمیر دندان با از بین بردن باکتری های مضر در سطح دندان و لثه، از پوسیدگی جلوگیری و بوی دهان را کاهش می دهد.

پارسیون اضافه کرد: خمیردندان ها حاوی ترکیباتی با پایداری یک روزه هستند و در قدرت پاک کنندگی با یک دیگر تفاوت دارند.

وی اظهار داشت: دندان پزشکان مصرف خمیر دندان های معمولی را توصیه می‌کنند چرا که مصرف مداوم خمیردندان‌های اختصاصی موجب آسیب رسیدن به مینای دندان و ایجاد حساسیت دندانی می‌شود. هدف خمیردندان های شیمیایی ماندگاری مطلوب تر اثر آن‌هاست. از طرفی ترکیبات گیاهی در دسترس نبوده و خواص درمانی کاملی ندارند.

وی یادآور شد: خمیردندان استاندارد بی ضرر بوده و دندانپزشکان اصراری بر مصرف مواد گیاهی جایگزین ندارند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 374879 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟