دختران چاق در بزرگسالی به این عارضه بیشتر مبتلا می شوند

در افراد با تخمدان پلی کیستیک اغلب زمینه ژنتیکی وجود دارد و نیاز به درمان طولانی مدت می باشد و سندرم متابولیک که شامل اختلال متابولیسم قند و چربی خونو بیماری های قلبی عروقی می باشد بطور شایع و همزمان دیده می شود .

ریسک فاکتورهای تخمدان پلی کیستیک در کودکی و نوجوانی :

- بچه های بسیار چاق

- وزن کم هنگام تولد

- رشد زودرس موهای جنسی در ناحیه تناسلی در سنین 6 تا 7 سالگی

- وجود پریودهای نامنطم پس ازدو سال از شروع اولین قاعدگی

نکته های درمانی :

مهمترین نکته در درمان تخمدان پلی کیستیک ، تغییر در روش زندگی می باشد که نیازمند رژیم مناسب و ورزش Sport منظم می باشد و با ٥ درصد کاهش وزن ، کاهش ٣٠-٣٥ درصد چربی ناحیه شکمی را داریم که منشا سنتز هورمونهای جنسی مردانه می باشد .

رژیم غذایی :

بطور کل توصیه به رژیم کم کالری و حتما پر فیبر می شود و سبزیجات را در سه وعده غذایی توصیه میکنیم .

و چند مورد را باید رعایت کنیم :

- حذف قند ساده حتی خرما ، چرا که بدنبال مصرف قند ، افزایش سطح انسولین و متعاقبا افزایش مقاومت انسولینی را داریم .

- محدود کردن قندهای غیر ساده نظیر برنج ، ماکارانی و سیب زمینی .

- مصرف چربی و پروتیین در حد متوسط و بطور کل میزان چربی خیلی کمتر از پروتیین نباشد .

 

ورزش :

حداقل فعالیت ورزشی چهار ساعت در هفته باشد .بهترین ورزش ، پیاده روی تند می باشد که روزانه ٤٠-٤٥ دقیقه انجام شده و باعث افزایش ضربان قلب Heart شود که خود منجر به کاهش وزن و حفظ ان می شود و کمک به بهبود ریسک فاکتورهای قلبی عروقی می کند .

 

سندرم تخمدان پلی کیستیک و درمان با مکمل ها

در تخمدان پلی کیستیک یک سیکل معیوب داریم که هر کجا انرا بشکنیم به روند بهبود کمک کرده ایم و یکی از جاهای شکستن سیکل ، در محل مقاومت گیرنده هااست.هدف از این ترکیبات ، شکستن سیکل معیوب در تخمدان پلی کیستیک می باشد .از جمله مکملهای موثر ، ترکیبات میو اینوزیتول و دی کاریواینوزیتول می باشند که کمبود ان باعث مقاومت انسولینی میشود و با تجویز ان ، مقاومت انسولینی کاهش می یابد .

 

با تجویز دوره سه ماهه ، کاهش وزن و کاهش سطح قند خون ناشتا و لیپوپروتیین ها و منظم شدن منس و بطور کل کاهش مقاومت انسولینی وجود دارد و طول مدت درمان در مقالات مختلف ، متفاوت است و سه ماه، ٦ ما ه و حتی تا ٥ سال ( در صورتی که عارضه گوارشی ایجاد نگردد ) داده میشود .این ترکیبات جزو گروه B دارویی هستند و عارضه زیادی ندارند و تنها مشکل ، گرانی این داروها می باشد .

ویتامینD

بصورت خاص در تخمدان پلی کیستیک کاهش سطح ویتامین D را داریم و این کاهش سطح ، کمک به پیشبرد اختلالات غددیدر Pcod میکند .با تصحیح سطح ویتامین D در Pcod ، بهبود نظم قاعدگی و ایجاد فولیکول غالبدیده شده است اما در مورد کاهش سطح قند خون و مقاومت انسولینی اختلاف نظر وجود دارد .تجویز ویتامین D را تا زمان رسیدن سطح به محدوده نرمال ادامه می دهیم و سپس با دوز نگهدارنده ١٠٠٠ واحد روزانه ، تجویز میکنیم .

کروم

در تنظیم سطحانسولین و قند نقش دارد و با دوز ٢٠٠-٨٠٠ میکروگرم تجویز می شود و با دوره درمان ٨-١٢ هفته ، کاهش سطح BMI (اندکس توده بدنی)و کاهش سطح انسولین ناشتا دیده شده است و تاثیر ان بر سایر موارد مشخص نیست .

امگا ٣

تاثیرات ضد التهابی دارد و تاثیر ثابت شده ای ندارد.

ال کارنیتین

تاثیر عمده بر اندازه دور شکمو کاهش BMI دارد و منجربه کاهش وزن و حفظ ان می شود و کمک به بهبود ریسک فاکتورهای قلبی عروقی می کند .

پروژسترون :

برای جلوگیری از مواجهه با استروژن بلامنازع اهمیت زیادی دارد .انچه در سرطان رحماهمیت دارد . طول مدت مواجهه با استروژن بلامنازع است نه سن بیمار ، بطوریکه در سنین کمتر از ٢٠ سال نیز احتمال آنوجود دارد و تجویز پروژسترون حتما ١٢-١٤ روز در ماه باید باشد .

در بیمار با تخمدان پلی کیستیک که بعلت ناباروری مراجعه میکند ، در نظر گرفتن فاکتور سن ، اهمیت زیادی دارد و در ایران سن ٣٥ سال مهم است که درمان را باید سریعتر شروع کنیم .برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 326643 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟