بدخواب ها به مرگ نزدیک ترند

دکتر بابک ساعدی در نشست خبری ششمین کنگره بین المللی انجمن علمی راینولوژی افزود: امروزه از اختلالات خواب و بیماری های ناشی از آن به عنوان بیماری قرن 21 نام برده می شود که عوارض زیادی نیز به همراه دارد.
وی اظهار کرد: زمانی که به خواب می رویم، عضلات به حالت شل در می آیند. بنابراین افرادی که از نظر قرارگیری فک و زبان مستعد انسداد هستند، دچار انسداد نسبی در راه های تنفسی می شوند که در برخی به شکل خرخر بروز می کند.
وی ادامه داد: دراین حالت فرد مجبور است برای جبران تنفس از عضلات تنفسی بیشتر استفاده کند که اگر این فشار بیش از حد باشد ممکن است فرد مستعد دچار سکته شود.
ساعدی با بیان این که وقفه تنفسی به سه بخش تقسیم می شود، گفت: دو روش درمانی جراحی و غیرجراحی وجود دارد، در غیرجراحی از دستگاهی مخصوص برای کنترل تنفس استفاده می شود اما در روش جراحی با توجه به این که مشکل در بخش فک، زبان یا بینی باشد، جراحی انجام می شود که روی موارد خفیف تا 70 درصد موثر است و مشکل را برطرف می کند.
وی افزود: قبلا گمان می کردند که اختلال خواب فقط به بینی مربوط است اما امروزه متوجه شدند نقش بینی در این میان فقط 20 درصد است و 80 درصد مربوط به موارد دیگر است.
وی به گستردگی بخش اختلال خواب اشاره کرد و گفت: برای بررسی دقیق این موضوع باید رشته های مختلف روانپزشکی، اعصاب، فک و صورت و ریه در کنار هم قرار گیرند.
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: ممکن است اختلال خواب شیوع 30 تا 40 درصدی داشته باشد اما وقتی صحبت از انسداد تنفسی مربوط بیماری های گوش، حلق و بینی می شود، آمار هفت تا 10 درصد را نشان می دهد که این نشان از تنوع عوامل مختلف در بروز این اختلال دارد.
ساعدی گفت: هورمون های زنانه جنبه محافظتی در مقابل بروز اختلال خواب دارد اما در مقابل، هورمون های مردانه سبب شیوع آن می شوند، البته زمانی که هورمون های زنانه قطع می شود دیگر از این نظر تفاوتی میان زن و مرد وجود ندارد.
ساعدی بزرگی لوزه را از عوامل اختلال خواب برشمرد و گفت: این وضعیت در کودکان چون در حال رشد هستند اهمیت بیشتری پیدا می کند؛ رشد استخوان های صورت در زمان کودکی از طریق فشار عضلات انجام می شود حال اگر به طور مرتب یک فشار نامعلول بر استخوان ها وارد شود، رشد غیر عادی خواهد شد.
ساعدی در بخش دیگری از سخنانش به استفاده از پروتز در جراحی ها اشاره کرد و گفت: در صورت استفاده از پروتز، یک تا دو درصد احتمال عفونت وجود دارد اما زیاد شایع نیست.
وی اظهار کرد: در گذشته تشخیص و درمان تومورها در ناحیه صورت دشوار بود، اما امروزه جراحی اندوسکوپیک قاعده جمجمه بسیار پیشرفت کرده است.
وی درباره اندوسکوپی سه بعدی گفت: این روش وارد ایران شده است اما اظهار نظر درباره برخی فناوری های جدید نباید زود صورت گیرد زیرا بعد از مدتی مشخص می شود چنان که به نظر می رسید مطلوب نبوده است.
ساعدی همچنین درباره پرینت های سه بعدی و استفاده از آن در جراحی پلاستیک گفت: پرینت های سه بعدی علمی نیست و بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد، این پرینت ها در جراحی صورت استفاده می شود، اما بیشتر در افرادی که دچار آسیب های شدید صورت بر اثر تروما و با تومور شده اند ، کاربرد دارد.
فلوشیپ جراحی پلاستیک صورت اظهار کرد: هزینه عمل جراحی پلاستیک صورت در مراکز دانشگاهی با توجه به تعرفه دولتی حدود سه میلیون تومان است اما نگرانی ما از این است که برخی افراد برای انجام این عمل اقدام به قرض کردن این مبلغ می کنند در حالی که سلامتی در درجه اول اهمیت قرار دارد.
وی درباره بیماری های بویایی گفت: این بیماری می تواند برای زندگی خطرناک باشد چون فرد قادر به تشخیص مثلا بوی گاز در منزل نیست که ممکن است عوارض جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.
ساعدی افزود: مشکلات بویایی به دو دسته تقسیم می شود: یکی مشکلات انسدادی مانند پولیپ یا سینوزیت است که قابل درمان است و دیگری به علت از بین رفتن اعصاب بویایی که ممکن است بر اثر ضربه باشد، ایجاد می شود که زیاد قابل بهبودی نیست، البته ممکن است این وضعیت مادرزادی نیز باشد.
فلوشیپ جراحی پلاستیک صورت ادامه داد: عصب بویایی قابلیت بازسازی دارد از این رو دنیا در حال کار و تحقیق روی بازسازی و پیوند آن است، در عین حال تحقیقات هنوز جنبه بالینی پیدا نکرده است.
وی گفت: افرادی هم که آلرژی دارند، دچار اختلال بویایی می شوند اما 90 درصد آنها درمان می شوند و افرادی که به علت داشتن پولیپ دچار این مشکل می شوند شانس درمان آنها 60 تا 70 درصد است.
وی ادامه داد: رایج ترین جراحی زیبایی در کشور جراحی بینی است اما برخی بیماران درخواست خطرناکی مانند عروسکی کردن بینی خود دارند که اطلاع رسانی در این زمینه یکی دیگر از بخش های این کنگره است.
ساعدی با اشاره به پیشرفت جراحی زیبایی در کشور گفت: آمارها نشان می دهد سال گذشته در 50 درصد موارد شکایت برده شده به پزشکی قانونی، پزشکان محکوم شدند اما در مورد جراحی پلاستیک حدود 40 درصدد بوده است که این نشان از پیشرفت در جراحی گوش و حلق و بینی و کیفیت خدمات به بیماران دارد.
وی درباره برنامه های کنگره گفت: 22 پانل و 9 کارگاه عملی برنامه ریزی شده و در چهار محور راینولوژی یا دانش بیماری های بینی با حضور دبیر اکادمی راینولوژی امریکا، اختلالات بویایی، جراحی پلاستیک صورت و راینوپلاستیک برگزار می شود.
ساعدی افزود: همچنین بخشی از کنگره به استفاده از روش های غیر جراحی در کنار جراحی در دنیا اختصاص داده شد.
به گفته وی، قرار است 50 مقاله در کنگره ارائه شود که تاکنون 22 مقاله پذیرفته شده است.
ششمین کنگره بین المللی انجمن علمی راینولوژی یک تا سوم آذرماه با حضور متخصصان داخلی و خارجی در سالن همایش های رازی برگزار می شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 305412 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟