نگاهی به فرهنگ غذایی کشور آرژانتین/خوشمزه ترین پاستا را در این کشور امتحان کنید!

آرژانتین از کشورهای آمریکای جنوبی و پایتخت آن بوئنوس آیرس Buenos Aires بزرگ‌ترین شهر و بندر این کشور است. زبان رسمی کشور آرژانتین اسپانیایی است و واحد پول آن پزو نام دارد. آرژانتین از لحاظ وسعت جغرافیایی دومین کشور آمریکای جنوبی پس از برزیل و هشتمین کشور در جهان است. 97 درصد جمعیت آرژانتین را نوادگان مهاجران ایتالیایی و اسپانیایی تشکیل می‌دهند. پیش از ورود اروپایی‌ها به این کشور سرخ پوستان بومی جمعیت پراکنده‌ای در این منطقه داشتند. اسپانیایی های مهاجم در سال 1516 میلادی با شنیدن شایعه‌ای که در مورد وجود کوه‌های نقره در این منطقه وجود داشت وارد آرژانتین شدند و پیشینه نام آرژانتین از واژه لاتین argentum به معنای نقره گرفته شده است. در سده بیستم بیشترین تعداد مهاجر به این کشور از آمریکای لاتین بوده است. جغرافیای آرژانتین شامل دشت‌های حاصلخیز پامپا در مرکز، زمین‌های کشاورزی در فلات، جلگه غنی از نفت پاتاگونیا در نیمه جنوبی، فلات‌های نیمه گرمسیری گرانچاکو در شمال و رشته‌ کوه‌های پر پیچ و خم آند در امتداد مرز غربی با شیلی می‌شود. آرژانتین کشوری است متشکل از فرهنگ‌های مختلف ناشی از موج مهاجرت‌های پیاپی به این کشور. با این حال آرژانتینی‌ها به عادات و تفریحات مشترکی که پیوند آن‌ها را با هم محکم‌ می‌کند و هویت ملی آرژانتین را شکل می‌دهد پایبند هستند. در این مقاله قصد داریم به فرهنگ غذایی آرژانتین بپردازیم، با خوراک این کشور آشنا شویم و یک نوع غذای محبوب این کشور را معرفی کنیم.گوشت گاو یا همان بیف پایه و اساس غذای آرژانتینی را شکل می‌دهد. طبخ گوشت (باربیکیو) که در کشورهایی مثل آرژانتین، شیلی و اروگوئه به آن آسادو Asado می‌گویند در دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه ضروری است. جدا از استیک، انواع سوسیس مثل چوریتسو Chorizo، سالچیچا Salchichaو مورسیا Morcilla و نان‌های شیرین مثل مویخا Molleja نیز از خوراکی‌هایی هستند که روی باربیکیو کباب می‌شوند.

پاستای ایتالیایی نیز در آرژانتین به اندازه گوشت قرمز طرفدار دارد. آرژانتینی ها اسپاگتی Spaghetti، راویولی Ravioli، لازانیا Lasagna و نیوکی Gnocchi را به انواع دیگر پاستا ترجیح می‌دهند. پیتزای آرژانتینی که به خمیر ضخیم و پنیر فراوانش شهرت دارد یکی دیگر از غذاهایی است که به آن افتخار می‌کنند.

اما غذای سنتی آرژانتین نوعی نان شبیه به پیراشکی و دست‌پیچ شیرین یا نمکی به نام کرویا Criolla است که با گوشت، مرغ و پنیر پر می‌شود. یکی دیگر از غذاهای محلی آرژانتین ماتامبره، رولت گوشت تکه شده است که به صورت سرد سرو می‌شود.

آلفاخور Alfajor نوعی شیرینی محبوب و سنتی آرژانتین است که شکل آن شما را یاد یو-یو (نوعی اسباب بازی) می‌اندازد. داخل این شیرینی با دولسه دِ لِچی Dulce de leche (چیزی شبیه کارامل که از شیر گرفته می‌شود) یا مربای میوه‌ای پر شده و روی آن با شکلات تلخ یا سفید پوشانده می‌شود.

عشق آرژانتینی ها به غذا وصف نشدنی است. تمرکز اجتماعات و گردهمایی‌ها روی به اشتراک گذاشتن غذا است و زمانی که یک آرژانتینی شما را برای صرف شام به خانه‌اش دعوت کند نشانه صمیمیت او است. مهم‌ترین وعده غذایی ناهار خانوادگی روز یک‌شنبه است که معمولا شامل آسادو و پاستا می‌شود.

کافه و رستوران

دُن خولیو Don Julio یکی از معروف ترین رستوران‌های آمریکای لاتین است که در بوئنوس آیرس قرار دارد. این رستوران که در واقع یک خانه استیک Steak House است در فضای مجازی نیز بسیار شناخته شده و دارای امتیاز بالایی است. در سایت 50 برتر دنیا درباره این رستوران این طور نوشته‌اند: «یک خانه استیک سنتی که آسادوی آرژانتینی واقعی را به شما نشان می‌دهد.» چیزی که این رستوران را متمایز می‌سازد این است که دام مخصوص آن به صورت ارگانیک تغذیه شده و گوشت به دست آمده به مدت 21 روز در یخچالی با دمای کنترل شده نگهداری می‌شود تا به آمادگی لازم برای طبخ برسد. در رستوران دُن خولیو تقریبا تمام قسمت‌های گاو طبخ می‌شوند مانند استیک دمبه گاو و استیک عضله دیافراگم. هر چند از نظر کاربران فضای مجازی قیمت غذاها در این رستوران گران است اما حجم زیاد غذا، سرویس‌دهی و فضای گرم و صمیمی ساختمانی که متعلق به سده نوزدهم است شما را برای دادن امتیاز بالا به این رستوران قانع می‌کند.

کافه تورتونی Tortoni Cafe در بئنوس آیرس یک مکان دیدنی است. پشت در این کافه همیشه شلوغ و پر از توریست است، با این حال وقتی وارد کافه می‌شوید شیرینی‌ها، دسرها و آرامشی که در این کافه تاریخی احساس می‌کنید به همه دردسرهای وارد شدن می‌ارزند. انگار در این کافه زمان مثل قاب عکسی قدیمی متوقف شده است، زمانی که مردم برای ورق بازی و بیلیارد و نوشیدن قهوه با دوستان خود به آنجا می‌آمدند و با گذشت زمان کافه تورتونی بخشی از هویت بئنوس آیرس را تشکیل داده است.

 

کدخبر: 381407 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟