فهرست تمدن های باستانی که با گرمایش زمین از بین رفتند+تصاویر

این روزها صحبت از گرمایش جهانی در محافل بین‌المللی بالا گرفته است. این خطر جدی‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد و تمدن‌های باستانی زیادی پیش‌از‌این در اثر گرمایش جهانی از بین رفته‌اند. به‌همین‌منظور در ادامه با هم به پنج تمدن باستانی که با گرمایش جهانی از بین رفتند نگاهی خواهیم داشت.

تمدن آناسازی (Anasazi)

تمدن آناسازی یکی از بارزترین مثال‌ها در‌زمینۀ تمدن‌هایی است که تغییرات آب‌و‌هوایی باعث نابودی آن شده است. این تمدن در قرن ۱۲ و ۱۳ میلادی در جنوب غربی آمریکا وجود داشت و مهندسان آن زمان توانسته‌ بودند خانه‌های بسیار جالبی را در دل کوه‌ها درست کنند.دلایل مختلفی برای نابودی تمدن آناسازی ذکر شده است که مهم‌ترین آن‌ها را می‌توان گرمایش شدید جهانی دانست.

امپراتوری خِمر (Khmer) در کامبوج

این تمدن باستانی که ریشه‌های آن به قرن نهم میلادی باز می‌گردد یکی از بزرگ‌ترین تمدن‌هاست که در اثر پدیده گرمایش جهانی نیست و نابود شد.در آن زمان شهر آنکور (Angkor) به‌عنوان پایتخت تمدن امپراتوری خمر به‌ حساب می‌آمد و آوازۀ ثروت و پیشرفت‌های چشمگیر این تمدن در سراسر دنیا پیچیده بود. مهندسان آن‌زمان توانسته بودند شبکه‌ای پیشرفته‌ را برای ذخیره‌ و نگه‌داشتن آب جمع‌شده از باران‌های تابستانی طراحی کنند.جلال و شکوه تمدن خِمر تا قرن ۱۵ میلادی ادامه داشت، اما در آن زمان گرمایش جهانی باعث بحران آب شد و شرایط آب‌و‌هوایی تغییر شدیدی پیدا کرد و تمدن باستانی خمر از بین رفت.

وایکینگ‌های اسکاندیناوی

تمدن واکینگ‌های اسکاندیناوی یکی از جالب‌‌توجه‌ترین تمدن‌ها است که توانسته به فهرست پنج تمدن باستانی که با گرمایش جهانی از بین رفتند راه پیدا کند.گفته می‌شود که کریستف کلمب برای اولین بار موفق به کشف قاره آمریکا شد، اما باور عموم بر این است که ۵۰۰ سال قبل از کریستف کلمب، وایکینگ‌های اسکاندیناوی توانستند آمریکا را کشف کنند.تمدن وایکینگ‌های اسکاندیناوی به جاه‌و‌جلال خود ادامه داد تا اینکه در قرن ۱۴ میلادی این تمدن نیز دستخوش تغییرات شدید آب‌وهوایی شد. آب‌‌و‌هوا در این مناطق به اندازه‌ای سرد شد که دیگر امکان کشت‌ و زراعت وجود نداشت و وایکینگ‌ها سرزمین خود را به دنبال مناطق‌ گرم‌تر ترک کردند.

دره ایندوس (Indus Valley)

در ادامۀ فهرست پنج تمدن باستانی که با گرمایش جهانی از بین رفتند به تمدن دره ایندوس که به تمدن دره سِند نیز معروف است رسیدیم. این تمدن به‌عنوان یکی از پر جمعیت‌ترین تمدن‌ها در عصر برنز شناخته می‌شود.این تمدن که در حاشیۀ درۀ سند در پاکستان برای اولین بار در قرن ۱۹ میلادی کشف شد، به‌عنوان یکی از پیشرفته‌ترین تمدن‌ها در‌زمینۀ مدیریت آب و امور شهری نیز به‌حساب می‌آید. اما این شکوه و جلال دوامی نداشت و دو قرن متوالی خشکسالی این تمدن دره ایندوس را گرفتار کرد و این تمدن به افسانه‌ها پیوست.

تمدن‌ مایا

در این قسمت از فهرست پنچ تمدن باستانی که با گرمایش جهانی از بین رفتند به تمدن مایا می‌رسیم. تاریخ‌شناسان گمانه‌زنی‌های مختلفی در‌خصوص دلایل فروپاشی تمدن مایا مطرح کرده‌‌اند.

تمدن مایا در قرن هشتم و نهم میلادی رو به افول گذاشت و مردم اهرام و قصرهای بزرگ مایا را رفته‌رفته ترک کردند. بیماری همه‌گیر یا هجوم دشمنان را به‌عنوان دلایل فروپاشی این تمدن می‌دانند، اما دانشمندان مهم‌ترین تئوری در‌خصوص از‌بین‌رفتن تمدن مایا را تغییرات شدید و ناگهانی آب‌وهوا قلمداد می‌کنند.

ظاهراً مردم تمدن باستانی مایا در مکزیک یک خشکسالی طولانی ۲۰۰ ساله را تجربه کرده‌اند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 342842 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟