وقتی هر روز قهوه می نوشید چه اتفاقی برای بدن شما می افتد؟

به گزارش رکنا، قهوه یکی از بزرگترین اختراعات جهان است. موافقی؟ واقعیت این است که تقریبا 75٪ از بزرگسالان ایالات متحده هر روز قهوه می نوشند، برای بسیاری از افراد هیچ چیز مانند یک دمنوش سرد یا لاته در وسط روز برای گذر از آن ساعت 3 بعد از ظهر وجود ندارد اما قهوه بسیار بیشتر از یک نوشیدنی صبحگاهی است. طبق گفته وزارت کشاورزی، قهوه منبع طبیعی فسفر و منیزیم است. این نوشیدنی سرشار از آنتی اکسیدان ها می تواند فواید سلامتی چشمگیری داشته باشد. درواقع، قهوه بزرگترین منبع آنتی اکسیدان در رژیم غذایی آمریکایی است.

اگر شما یکی از افرادی هستید که هر روز قهوه می نوشید و به این فکر می کنید که این عادت چه بلایی سر بدن شما می آورد به خواندن ادامه دهید تا درباره این موضوع مهم بیشتر بدانید.

قهوه مزایا و معایب خود را دارد. از جنبه مثبت، قهوه سرشار از آنتی اکسیدان است که ممکن است فوایدی مانند تقویت عملکرد مغز و کاهش خطر ابتلا به چندین بیماری از جمله آلزایمر و پارکینسون را ارائه دهد. با این حال، قهوه دارای معایبی نیز می باشد، مانند ارتباط آن با افزایش خطر بی خوابی و اضطراب در میان برخی افراد.

فواید قهوه برای سلامتی

بسته به نحوه سرو، قهوه می تواند اثرات بسیار شگفت انگیزی برای سلامتی داشته باشد. در اینجا برخی از نتایج مرتبط با مصرف قهوه وجود دارد که بسیار چشمگیر هستند.

انرژی بیشتر

دانه های قهوه حاوی کافئین است، یک محرک طبیعی که می تواند به شما کمک کند انرژی بیشتری داشته باشید. به طور خاص، این ترکیب سیستم عصبی مرکزی را تحریک می‌کند و به افراد کمک می‌کند تا کمی بیشتر در گام‌های خود حرکت کنند.

‌BM های معمولی

نوشیدن یک فنجان قهوه (یا هر نوشیدنی حاوی کافئین) می تواند انرژی شما را افزایش دهد.

ثابت شده است که مصرف قهوه تحرک کولون یا حرکتی که در دستگاه گوارش شما رخ می دهد را تحریک می کند و برخی از داده‌های منتشر شده در Nutrients در سال 2021 نشان می‌دهد که نوشیدن قهوه به لطف این تحریک تحرک روده بزرگ میل به اجابت مزاج را در حدود یک سوم جمعیت افزایش می‌دهد.

خلق و خوی بهبود یافته

بسیاری از دوستداران قهوه موافق هستند که یک فنجان قهوه خوب کلید خوشبختی است و داده های واقعی برای حمایت از این ایده وجود دارد.

یک مطالعه در سال 2019 منتشر شده در مجله فیزیولوژی و فارماکولوژی پایه و بالینی نشان داد که بزرگسالان سالم 30 دقیقه پس از مصرف کافئین خلق و خوی بهتری را تجربه کردند. علاوه بر این، نوشیدن قهوه معمولی منجر به بهبود خلق و خوی بیشتر و قابل توجهی نسبت به نوشیدن بدون کافئین شد. اگر این برای نشاندن لبخند بر لبان شما کافی نیست، ما نمی دانیم چیست!

کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر

قهوه فقط مقداری کافئین تولید نمی کند. قهوه همچنین حاوی تعدادی ترکیبات پلی فنلی فعال زیستی است که ممکن است از جنبه های خاصی از سلامت ما ازجمله سلامت مغز ما حمایت کند. برخی شواهد منتشر شده در سال 2021 در مجله بین المللی علوم مولکولی نشان می دهد که مصرف قهوه ممکن است با کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری های عصبی مانند بیماری آلزایمر، بیماری پارکینسون و زوال عقل مرتبط باشد.

کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی

آیا باور دارید که نوشیدن قهوه به سلامت قلب شما کمک کند؟ بر اساس یک مطالعه در سال 2018 که در مجله شیمی کشاورزی و مواد غذایی منتشر شد، مصرف معمول 3 تا 5 فنجان قهوه در روز با کاهش 15 درصدی خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مرتبط است.

عملکرد بهتر تیروئید

مطالعه ای در سال 2023 که در مجله تغذیه منتشر شد ارتباط بالقوه ای بین مصرف متوسط ​​کافئین و بهبود عملکرد تیروئید در میان افراد مبتلا به اختلالات متابولیک نشان داد.

به طور خاص، مصرف کافئین بین 9.97 و 264.97 میلی گرم در روز به طور مثبتی با سطح سالم هورمون محرک تیروئید مرتبط بود.

خطرات احتمالی

واضح است که مصرف قهوه با برخی از مزایای بسیار چشمگیر مرتبط است اما قهوه نوشیدنی مناسبی برای همه نیست. بیایید به برخی از معایب احتمالی نگاه کنیم.

اضطراب

بر اساس تحقیقات سال 2020 که در Nutrients منتشر شده است مصرف بیش از حد کافئین با افزایش خطر ابتلا به اضطراب مرتبط است. مطالعه دیگری که در سال 2021 در Cureus برای ارزیابی دانشجویان منتشر شد، نشان داد که مصرف بیشتر کافئین با اضطراب و همچنین با اختلالات خواب و اشتهای ضعیف مرتبط است.

افزایش خطر شکستگی

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، پوکی استخوان وضعیتی است که تقریباً 20٪ از زنان بالای 50 سال را تحت تأثیر قرار می دهد. ابتلا به پوکی استخوان می تواند خطر شکستگی استخوان را در افراد افزایش دهد که می تواند کیفیت زندگی آنها را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. بر اساس برخی داده ها، مصرف قهوه با اثرات منفی بر سلامت استخوان همراه است، اما نه همه.

یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیز منتشر شده در سال 2022 در Osteoporosis International نشان داد که ممکن است یک رابطه وابسته به دوز بین مصرف قهوه و بروز شکستگی لگن وجود داشته باشد، به این معنی که هر چه قهوه بیشتر مصرف شود، خطر شکستگی بیشتر می شود.

عوارض احتمالی بارداری

سازمان‌های متخصص مانند کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان پیشنهاد می‌کنند که مصرف روزانه 200 میلی‌گرم کافئین در دوران بارداری خوب است. با این حال شواهد جدید نشان می دهد که حتی کمی کافئین ممکن است با خطراتی همراه باشد. یک متاآنالیز در سال 2021 که در BMJ Evidence-Based Medicine منتشر شد، نشان داد که از 17 متاآنالیز 14 مطالعه نشان داد که مصرف کافئین در دوران بارداری با افزایش خطر سقط جنین، مرده زایی، وزن کم هنگام تولد و/یا اندک برای بارداری مرتبط است. 

هنگام تعیین اینکه آیا کافئین برای مصرف در دوران بارداری بی خطر است، همیشه به طور پیش فرض به توصیه ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود عمل کنید.

فشار خون بالا (اما شاید نه)

مصرف منظم قهوه اغلب با اثرات مثبت و منفی بر فشار خون همراه است. در حالی که مصرف کوتاه مدت ممکن است باعث افزایش جزئی و موقتی در فشار خون شود مطالعاتی مانند مطالعه‌ای که در سال 2022 در فشار خون منتشر شد، نشان می‌دهد که مصرف طولانی‌مدت منجر به افزایش مداوم یا خطر ابتلا به فشار خون بالا نمی‌شود. با این وجود، پاسخ‌های فردی به قهوه ممکن است متفاوت باشد و کسانی که شرایط سلامت خاصی را دارند یا مستعد ابتلا به فشار خون هستند باید با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنند.

وابستگی

به گفته StatPearls از آنجایی که کافئین موجود در قهوه یک داروی محرک است کسانی که به طور معمول کافئین را از قهوه، چای یا هر چیز دیگری می نوشند، ممکن است وابستگی فیزیکی، عاطفی و روانی به آن پیدا کنند. علاوه بر این، مصرف کنندگان قهوه ممکن است سندرم ترک کافئین را تجربه کنند که می تواند منجر به سردرد و سایر اثرات نامطلوب شود.

چه مقدار قهوه برای نوشیدن بی خطر است؟

الیزابت شاو، M.S.، RDN، CPT، متخصص تغذیه جهانی، نویسنده و نویسنده گفت: «تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف متوسط ​​قهوه (معمولاً 3 تا 4 فنجان در روز) در افراد سالم هیچ خطر قابل‌توجهی برای سلامتی ندارد و درواقع ممکن است فوایدی را به همراه داشته باشد. مالک ShawSimpleSwaps.com با استناد به بررسی سال 2017 منتشر شده در Planta Medica افزود: "به یاد داشته باشید، هرچند تغذیه شخصی کلیدی است و اینکه چگونه کافئین به صورت فردی افراد را تحت تاثیر قرار می دهد بسیار گسترده است اما اگر به کافئین حساس هستید، فنجان قهوه خود را حداکثر یک یا 2 فنجان نگه دارید."

در حالی که قهوه فواید متعددی برای سلامتی دارد، افراد خاصی باید آن را محدود کنند یا از آن اجتناب کنند. این شامل افراد دارای معده حساس یا افرادی که مستعد ابتلا به بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) هستند، می شود، زیرا کافئین می تواند تولید اسید را تحریک کند. کسانی که باردار هستند و همچنین افراد مبتلا به اختلالات خواب، اضطراب یا کمبود آهن یا کم خونی ناشی از فقر آهن نیز ممکن است بخواهند مصرف خود را محدود کنند، زیرا قهوه می تواند جذب آهن را مهار کند و در نهایت اگر دارویی برای درمان اختلالات تیروئید مصرف می‌کنید مانند لووتیروکسین، مهم است که قهوه را محدود یا از آن اجتناب کنید، زیرا می‌تواند با این دارو تداخل داشته باشد.

آیا نوشیدن هر روز قهوه برای شما مضر است؟

به گفته شاو، نوشیدن قهوه هر روز بد نیست مگر اینکه توسط تیم مراقبت بهداشتی به شما توصیه شده باشد که مصرف را به دلایل خاص پزشکی محدود کنید (مانند بارداری یا اگر زن هستید و به شما گفته شده است که خطر شکستگی بالایی دارید)

آیا بهتر است قهوه ننوشیم؟

برای افراد سالم اگر از نوشیدن قهوه لذت می برند ادامه این کار بی خطر به نظر می رسد، تا زمانی که بیش از حد قهوه ننوشند.

سالم ترین راه برای نوشیدن قهوه چیست؟

بهترین گزینه این است که آن را سیاه و بدون هیچ گونه قند یا چربی اضافه میل کنید.

اگر این کار امکان پذیر نیست افزودن مقداری شیر 2 درصد، شیر جوی دوسر یا سایر جایگزین های لبنی کم قند می تواند گزینه خوبی باشد. همچنین مقداری خامه و مواد مغذی به مخلوط اضافه کنید بدون اینکه مقدار زیادی چربی یا شکر اضافه شود.

چند فنجان قهوه در روز مفید است؟

به طور متوسط حداکثر 3 تا 4 فنجان قهوه در روز یا تقریبا 400 میلی گرم کافئین برای اکثر بزرگسالان بی خطر در نظر گرفته می شود - و می تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشد. با این حال، تحمل فردی ممکن است متفاوت باشد و اثرات بالقوه سلامتی می تواند به عوامل مختلفی مانند سن، شرایط سلامت موجود و سبک زندگی بستگی داشته باشد. همیشه برای مشاوره شخصی با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

خط پایین

به نظر می رسد نوشیدن هر روز قهوه برای افراد سالم بی خطر است و این عادت درواقع ممکن است فوایدی را برای سلامتی داشته باشد. در حالی که برخی از عوارض جانبی بالقوه مصرف قهوه وجود دارد و افراد خاص باید از آن اجتناب کنند به طور کلی به نظر می رسد لذت بردن از قهوه هر روز یک مشکل است. البته همیشه عاقلانه است که قبل از خوردن جرعه جرعه قهوه با پزشک خود مشورت کنید که آیا قهوه برای شما مناسب است یا خیر.

کدخبر: 958951 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟