مزایا و معایب شلختگی چیست؟

تا به حال پیش خود فکر کرده‌اید که در یک جای مرتب و تمیز مانند اتاق‌هایی که در بروشور دکوراسیون خانه می‌بینید، زندگی کنید یا ترجیح می‌دهید در اتاقی که پر از وسیله‌ها، یادگاری‌ها، کتاب‌ها، لباس‌ها و چیزهای دیگر است بمانید؟ برخی افراد یک اتاق مرتب و تمیز را آرامش‌بخش می‌دانند. اما برای برخی دیگر چنین اتاق مرتبی یکنواخت و کسل کننده است. بعضی افراد در اتاق به هم ریخته دچار اضطراب و پریشانی می‌شوند، درحالی که افرادی دیگر هستند که در میان این شلوغی و درهم ریختگی احساس افزایش خلاقیت می‌کنند.

سازماندهی و مدیریت کردن در این روزها بسیار مهم شده است. کتاب‌ها، سمینارها و سازمان‌هایی طراحی شده که همگی به دنبال راهی برای سر و سامان دادن به ابعاد مختلف زندگی هستند. به بی‌نظمی و آشفتگی همیشه به عنوان ضعفی در شخصیت یا نشانه تنبلی دیده شده است. تمیزی و مرتبی هم نمایانگر ایده‌آلی و موفقیت یا راهی برای موفقیت بوده است.

اما کسانی که کمی شلخته و نامرتب هستند چطور؟ خانه و اتاق‌ به هم ریخته چه چیزی در مورد شخصیت شما می‌گوید و از نظر روانشناسی نشان دهنده چه چیزی است؟

از نظر سلامت روانی

داشتن اتاق به هم ریخته و بی‌نظم می‌‌‌‌‌تواند عوامل زیادی داشته باشد. ممکن است سرتان انقدر شلوغ باشد که وقت کمی برای مرتب کردن داشته باشید؛ ممکن است به دلیل داشتن وسایل زیادی باشد، یا شاید هم دلیل آن داشتن بچه‌های کوچک در خانه است؛ بچه‌هایی که یاد نگرفتند بعد از بازی ریخت و پاش خود را جمع کنند.

اما اگر اتاق شما بر حسب عادت به هم ریخته است، می‌تواند معنی متفاوتی داشته باشد.

در برخی از نمونه‌ها وضعیت محل زندگی یا کار مرتبط با شرایط روانی است. برای مثال افرادی که دارای وسواس فکری هستند، به اندازه‌ای درگیر تمیز نگه‌داشتن وسایل می‌شوند که هر گونه بی‌نظمی می‌تواند باعث استرس و اضطراب آن‌ها شود.

در نمونه‌های دیگر، افرادی که وسیله جمع کن هستند و هیچ چیز را دور نمی‌‌‌ریزند، عدم توانایی آن‌ها در جدا شدن از وسایل خود حتی وسایل بی‌ارزش را دلیل این این کار می‌دانند. خانه این افراد هر سال با اشیا بی ارزش مثل روزنامه‌های قدیمی و ظرف‌های پلاستیکی یا چیزهای بی‌ارزش دیگر پر می‌شود.

علاوه بر شرایط ذهنی که در بالا ذکر کردیم و خیلی مشکلات ذهنی جدی دیگر، روانشناسی نشان داد کسانی که خانه و اتاق‌ نامرتب دارند جزو این فاکتورهای اصلی هستند؛

داشتن اتاق نامرتب یک عارضه جدید برای شما است.

شلختگی و نامرتبی واقعا شما را آزار می‌دهد.

این عارضه نشانه موضوعی جدی‌تر در زندگی شما است.

شلختگی می‌تواند طبیعی باشد

آیا نامرتبی و شلختگی شما یک عادت است؟

مرتب و تمیز کردن برای برخی از افراد در اولویت نیست.

در این صورت شلختگی و نامرتبی یک امر طبیعی است. اگر خانه به هم ریخته و نامرتب است و شما با این مسئله مشکلی ندارید، به احتمال زیاد نشان دهنده نوع شخصیت و اولویت‌های شما است.

شلختگی به عنوان چیزی فراتر از تحمل

اگر به دلیل نامرتبی و بی‌نظمی احساس خستگی و عصبانیت شدید می‌کنید، مشخصا جایی از کار مشکل دارد.

گاهی اوقات بی‌نظمی می‌تواند طاقت‌فرسا باشد اما پیدا کردن راهی برای حل مشکل ممکن است به نظر چیزی فراتر از این‌ها بیاید.

حل این مشکل ممکن است به قیمت گذشتن از بعضی چیزها، یادگرفتن تاکتیک‌های جدید سازمان‌دهی یا پیداکردن هم‌خانه‌ای جدید تمام شود.

شلختگی به عنوان علائم افسردگی

آیا به هم‌ریختگی اتاق یا خانه برای شما اتفاق جدید و غیرعادی است؟ اگر شما معمولا فرد مرتب و تمیزی هستید، اما به تازگی متوجه شدید که شلختگی و نامرتبی اتاق برای شما اهمیت کمتری پیدا کرده، ممکن است نشان دهنده یک مشکل جدید در زندگی شما باشد. برای مثال شلختگی و نامرتبی می‌تواند نشان دهنده افسردگی باشد. افراد افسرده معمولا برای مرتب و تمیز کردن محل کار یا زندگی احساس درماندگی و بی‌میلی دارند.

افسردگی می‌تواند توجه و انرژی فرد برای مرتب و تمیز نگه داشتن محل زندگی‌اش را برای او دشوار کند یا حتی از بین ببرد. اگر برای حفظ تمرکز روی برخی کارها مشکل دارید، توجه به تمیز نگه داشتن اطراف، می‌تواند برای شما کار مشکلی باشد. همچنین وقتی متوجه نامرتبی خانه می‌شوید، وقت و انرژی گذاشتن برای این کار به نظرتان دشوار یا حتی غیرممکن می‌آید.

اگر در مورد بی‌نظمی و نامرتبی خانه شک دارید، شاید نشان دهنده مشکلی در زندگی یا افسردگی شما باشد، از روبرو شدن با آن نترسید. با دکتر یا تراپیست خود در این مورد صحبت کنید تا نظر یک متخصص را درباره این موضوع بشنوید. تراپیست یا دکتر می‌تواند به فهمیدن مشکل و در پیدا کردن یک راه حل و راهکار به شما کمک کند.

درحالی که برخی عقیده دارند خانه یا اتاق منظم نشان دهنده ذهن منظم است، باید گفت کسانی که محیط‌های منظم را ترجیح می‌دهند لزوما افراد منظمی نیستند. کارهای آن‌ها ممکن است برهم ریخته، با کوهی از کاغذها و پوشه‌ها باشد. با این حال به نظر می‌رسد وقتی به دنبال چیزی هستند دقیقا می‌دانند

کجا باید دنبال آن بگردند. همانطور که از روانکاو مشهور، زیگموند فروید روایت می‌کنند: «به هم‌ریختگی‌ها را مرتب نکنید؛ من دقیقا می‌دانم که هرچیزی در کجا قرار دارد!

در واقع به نظر می‌رسد برخی از افراد در محیط‌های شلوغ و نامرتب موفق‌تر هستند. برخی از خلاق‌ترین و موفق‌ترین افراد، تنبل‌هایی غیرقابل اصلاح به نظر می‌رسیدند.

اگر داشتن خانه‌ای مرتب برای شما الهام‌بخش است و باعث می‌شود احساس خلاق‌تر و مفیدتری داشته باشید، به احتمال زیاد جزو «گروه شخصیت A» هستید. افرادی که در این گروه شخصیتی قرار دارند، غالبا به کمالگرایی تمایل دارند. قرار داشتن همه چیز سر جای خود باعث می‌شود نیاز آن‌ها برای نظم و کنترل کردن برطرف شود.

اما اگر ترجیح می‌دهید کارهای خانه و مرتب کردن را پشت گوش بیاندازید، ممکن است نشان دهد شما جز «گروه شخصیتی B» هستید. افرادی که این تایپ شخصیتی را دارند، در مقایسه با افراد تایپ شخصیتی A آرامش بیشتری دارند. به جای تمرکز برای به کمال رساندن چیزی، بیشتر جذب ایده‌ها، تجربیات و خلاقیت می‌شوند.

مزایای بی‌نظم بودن چیست؟

تحقیقات این ایده که بی‌نظمی مزایایی هم دارد را تایید می‌کند‌. این تحقیقات نشان داد در حالی که کار کردن در یک اتاق مرتب برخی از خصوصیات اخلاقی مانند سخاوت و سالم غذا خوردن را تقویت می‌کند، کار کردن در اتاق به هم ریخته می‌تواند خلاقیت را افزایش دهد.

افزایش سخاوت

در یکی از تحقیقات، از شرکت کننده‌ها درخواست شد تا فرم سوالاتی را پر کنند. آن‌ها را در دو اتاق جداگانه قرار دادند، بخشی را در اتاقی به هم ریخته و شلوغ و برخی دیگر را در اتاقی تمیز و مرتب. در سوال‌ها افراد گزینه‌ای داشتند که از آن‌ها درخواست کمک به خیره شده بود و سپس به آن‌ها دو خوراکی پیشنهاد می‌شد؛ یک سیب و یک شکلات. کسانی که در اتاق‌ تمیز و مرتب قرار داشتند، کمک بیشتری به خیره می‌کردند و برای خوراکی انتخاب آن‌ها سیب بود.

افزایش خلاقیت

محققین اعتقاد دارند که کار کردن در اتاق مرتب و تمیز فضایی ایجاد می‌کنند که فرد را موظف به انجام کاری که از او انتظار می‌رود خواهد کرد. اما از طرف دیگر کار کردن در فضای به نامرتب، به آرامش نیاز دارد و به افراد اجازه می‌دهد که از مرزهای تعریف شده و توقعات عبور کنند.

در تحقیقاتی که به صورت جداگانه انجام شد، شرکت کننده‌ها مجددا در دو اتاق به هم‌ریخته و مرتب قرار گرفتند و از آن‌ها خواسته شد تا کاربردی جدید برای توپ پینگ پونگ پیدا کنند. افرادی که در اتاق به هم ریخته و نامرتب بودند ایده‌های بسیار خلاقانه‌تری نسبت به کسانی که در اتاق مرتب قرار داشتند ارائه دادند.

قطعا این تحقیقات به این معنی نیست که هرکسی در اتاق به هم ریخته و آشفته قرار بگیرد می‌تواند خلاق‌تر باشد. بعضی افراد در فضاهای منظم و مرتب بهتر کار می‌کنند و بعضی دیگر در فضاهایی که زیاد مرتب نیستند. شخصیت فرد و اولویت‌های او در برخی موقعیت‌ها نقش بیشتری ایفا می‌کند. برای مثال فشار آوردن برای کار کردن در محیط‌های شلوغ، به فردی که فضای منظم را ترجیح می‌دهد، می‌تواند نتیجه عکس بدهد و باعث کاهش خلاقیت او شود.

افزایش میل به تجربه کردن چیزهای جدید

یکی از تحقیقات نشان داد افراد در اتاق به هم ریخته و نامنظم، این قابلیت را دارند که پازل‌های پیچیده‌ را سریع‌تر از کسانی که در اتاق‌های منظم بودند حل کنند. «آلبرت انیشتن» که به دلیل نبوغ و فکر خلاقش معروف است، همیشه میزکار شلوغ و به هم‌ریخته‌ای داشت و می‌گفت: « اگر میزکار نامرتب نشانه ذهن نامرتب است، پس میزکار خالی نشانه چیست؟»

با این‌که مینیمالیسم این روزها بسیار رایج شده، ممکن است خلاقیت را در شما از بین ببرد. اگر داشتن میزکار یا اتاق مرتب بیشتر از میز و اتاق شلوغ به شما استرس می‌دهد، سعی کنید آرامش خودتان را حفظ کنید و برای مدتی در فضای شلوغ‌تر کار کنید و ببینید آیا این شلوغی به افزایش خلاقیت شما کمک می‌کند.

معایب بی‌نظمی چیست؟

شلختگی و بی‌نظمی که بر حسب عادت باشد معایبی هم در پی دارد. یک اتاق شلوغ و به هم‌ریخته می‌تواند پیدا کردن وسایلی که لازم داریم را برای ما دشوار کند و همچنین در کار منجر به از دست دادن فرصت‌ها یا گم کردن مدارک مهم شود. علاوه بر این ممکن است معایب دیگری هم در پی داشته باشد.

بخشش کمتر

یکی از تحقیقات نشان داده است افرادی که وقت خود را در اتاق به هم ریخته و شلوغ می‌گذرانند، کمتر به خیریه‌ها و افراد نیازمند کمک می‌کنند. ۸۲ درصد از شرکت کنندگانی که در فضاهای منظم و مرتب زندگی می‌کردند، میل به بخشیدن پول و کمک کردن به خیریه دارند اما تنها ۴۷ درصد از کسانی که در فضاهای شلوغ و به هم ریخته کار می‌کنند، حاضر بودند به خیره کمک کنند.

کاهش تمایل به پیروی از مقررات

تحقیقات گذشته نشان داد افرادی که وقت خود را در محیط‌های آشفته و بی‌نظم می‌گذراندند، بیشتر مرتکب جرم می‌شدند. این موضوع اصلا به این معنی نیست که افراد منظم با اخلاق‌تر از افراد نامنظم هستند؛ بلکه به این معنی است که به نظر می‌رسد قرار گرفتن در معرض محیط‌های منظم، افراد را ترغیب به پیروی از قانون می‌کند. این مزیت می‌تواند در موقعیت‌هایی که پیروی از مقررات مهم است، بسیار مفید باشد.

انتخاب‌های ناسالم‌تر

در تحقیقاتی که قبل‌تر اشاره شد، محققین دریافتند که شرکت‌کنندگانی که در اتاق‌های مرتب و تمیز بودند، تمایل بیشتری به انتخاب‌ گزینه‌های سالم‌تر داشتند و به جای شکلات، آن‌ها سیب را انتخاب می‌کردند. این نتایج نشان داد اگر می‌خواهید در جهت سلامتی قدم بردارید، شاید بد نباشد شروع به تمیز و مرتب کردن فضای زندگی و کار خود کنید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 470526 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟