دختر 12 ساله ام به نماز خواندن تمایلی ندارد

باسلام

فرزند نوجوان شما وارد یک دوره طبیعی رشد شده که نشانه‌هایش نیاز به استقلال Esteghlal فکری و رفتاری، توانایی در نظر گرفتن دیدگاه‌ها و احتمالات دیگر، دادن اهمیت بیشتر به دوستان، سرپیچی از دستورات و تصمیم‌گیری عجولانه است. وجود این تغییرات باعث ناامیدی، غم، عصبانیت و سرخوردگی می‌شود در صورتی‌که نخواهید روش تربیتی‌تان را که قبلا جواب می‌داده ولی الان کارساز نیست، تغییر دهید. مهم ترین اصل در ارتباط با نوجوان، داشتن روابط مثبت، حمایت‌گر، محترمانه و توام با راهنمایی است و در بستر این رابطه درست است که فرزندتان می‌تواند به خوبی این دوره بحرانی را پشت سر بگذارد. به منظور رعایت اصل ذکر شده، پیشنهادهای زیر ارائه می‌شود که در نهایت به شما کمک می‌کند به انتظارات بیشتری از فرزندتان برسید.

- مشکل را شرح دهید و احساس خود را بیان کنید؛ برای مثال «وقتی می ذاری نمازت قضا بشه ناراحت می‌شم چون فکر می‌کنم اهمیت و توجه لازم رو به این حکم دینی نداری درسته؟»

- به جای پندو اندرز و دستور، از نوجوان خود دعوت کنید دیدگاه خود را مطرح کند؛ برای مثال «نظرت درباره نماز چیه؟ فکر می‌ کنی چرا اصرار به خوندن نماز دارم؟ فکر می‌کنی نماز خوندن می‌تونه چه فایده‌هایی داشته باشه؟ یا به نظرت چرا خدا نماز رو واجب کرده؟»

- به جای سرزنش کردن به او اطلاعات دهید. می‌توانید دلایل خودتان را برای نماز خواندن بیان کنید یا از نوجوانتان بخواهید از دوستان یا همسالانی که اعتقادات مذهبی دارند بپرسد دلایلشان برای انتخاب این عقاید چه بوده است.

- اجازه دهید نوجوانتان با دیدگاه‌ها و عقاید مذهبی مختلف هرچند در تضاد با عقایدتان آشنا شود. آشنا شدن با دیدگاه‌های مختلف به نوجوانتان در تصمیم‌گیری درست و درونی کردن ارزش‌ها کمک می کند. یادتان باشد ارزش‌ها و عقایدی که همراه با تحکم، تنبیه و اجبار باشند، کوتاه‌مدت هستند و به پرورش انسان سالم و نوع دوست منجر نمی‌شود.

- اجازه سوال کردن و انتقاد صحیح را به نوجوانتان بدهید و وی را تشویق کنید. اگر نوجوانتان چنین فضایی را در خانه داشته باشد کمتر به سمت افراد، رسانه‌ها و فضاهای مجازی که اطلاعات مغرضانه و غلط ارائه می‌دهند، کشیده می‌شود و می‌تواند در فضای امن خانه، دیدگاه و عقایدش را با شما مطرح و پاسخ‌های مناسب‌تری دریافت کند.

- تعصب، دستور، سرزنش، تهدید و توهین نه تنها به محکم شدن اعتقادات نوجوانتان کمکی نمی‌کند بلکه شما را از داشتن رابطه صمیمانه با نوجوانتان محروم می‌کند؛ بنابراین سعی کنید در برابر سوالات و مخالفت‌های نوجوانتان موضعی خنثی داشته‌باشید و ابتدا به دنبال پاسخ‌هایی برای سوالاتش باشید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

آلا قبانچی دانشجوی دکترای روانشناسی بالینی دانشگاه شهید بهشتی

کدخبر: 272154 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟