با گیاه شگفت انگیز مریم گلی آشنا شوید /  از آرامش بخشی تا چاشنی غذا

همچنین مریم گلی را برای پیشگیری از آلزایمرهم می توان مصرف کرد. مریم گلی، یک گیاه مدیترانه ای با برگ های بیضی شکل و مجعد به رنگ خاکستری مایل به سبز که تند و کمی تلخ است و عطر و طعم نعناعی دارد.

مصرف مریم گلی به صورت دمنوش

برگ های مریم گلی را با آب سرد بشویید و در قوری چینی بریزید و به مدت ۲۰ دقیقه با حرارت ملایم روی کتری قرار دهید تا دم بکشد.

فواید دم کرده مریم گلی

ضدتشنج برای رفع خستگی ذهن و برای افزایش قدرت تمرکز مفید است. جالب است بدانید که برگ های مریم گلی رفع کننده سوءهاضمه، نفخ معده و درد شکم است. مریم گلی محرک رحم است و برای تسکین درد قاعدگی، درمان مشکلات قاعدگی و گرگرفتگی های دوران یائسگی بانوان استفاده می شود.

البته مادرانی که به نوزاد خود شیر می دهند، باید کمتر از این دمنوش استفاده کنند زیرا باعث کاهش شیر می شود.

دم‌کرده آن به میزان پنج تا شش قاشق در رفع عرق شبانه و عرق ناشی از ضعف که معمولاً در بیماران مبتلا به تب‌های قطع نشدنی ایجاد می شود، بسیار موثر است. در ضمن برای رفع شوره سر یا بازگرداندن رنگ موی سر کاربرد دارد.

دمنوش مریم گلی برای مقابله با گرگرفتگی

مریم گلی باعث تولید فیتواستروژن می‌شود. فیتواستروژن همان استروژن‌های گیاهی است که مانع از افت شدید استروژن در خانم‌ها می شود و در نتیجه حالت گرگرفتگی را کاهش می‌دهد. باید بدانید که حالت گرگرفتگی در خانم‌های یائسه به دلیل افت میزان استروژن آن‌هاست. این گیاه همچنین حاوی اسید اورسولیک است که خاصیت قابضی و ضدعفونی‌کننده دارد. به همین دلیل نیز باعث تنظیم میزان تعریق می‌شود.

طرز تهیه دمنوش مریم گلی برای لاغری

مواد لازم

مریم گلی تازه یا خشک - ۱۵ گرم

آب - یک لیتر

آب لیموترش - یک عدد

عسل - یک قاشق غذاخوری

روش تهیه

مریم گلی و عسل را به آب جوش اضافه کنید و ۲۰ دقیقه بجوشانید. سپس زیر شعله را خاموش و ۱۵ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. در نهایت دمنوشتان را صاف کنید. سپس آب لیموترش را به آن اضافه و در طول روز میل کنید. می توانید این درمان را تا ۵ روز ادامه دهید و سپس ۵ روز استراحت کنید.

دمنوش مریم گلی برای مقابله با نفخ معده

مریم گلی خاصیت ضد اسپاسم دارد و همین اثر را در دستگاه گوارش نیز به جا می‌گذارد.به گزارش سایت دکتر سلام ، در واقع این گیاه پرخاصیت باعث تسکین گرفتگی عضلانی معده می‌شود، دردهای مربوط به عادت ماهانه را تسکین می‌دهد و نقش موثری در حفظ عملکرد دستگاه گوارش دارد. به خصوص اینکه از سوزش معده جلوگیری می‌کند. از همه مهم تر اینکه مریم گلی یکی از گیاهان بسیار موثر برای مقابله با نفخ و گاز معده نیز محسوب می‌شود. اگر شما هم از چنین مشکلاتی رنج می‌برید، می‌توانید با مشورت با داروساز یا عطار مصرف گیاه مریم گلی را آغاز کنید.

مصرف مریم گلی در آشپزی

در بریتانیا مریم گلی یکی از گیاهان پرکاربرد در کنار جعفری، رزماری و آویشن است. این گیاه در تهیه غذاهای اروپایی، ایتالیایی و خاورمیانه کاربرد دارد. از این گیاه در کریسمس یا روز شکرگزاری در کنار گوشت بوقلمون کباب شده استفاده می شود.

مصرف مریم گلی به صورت غِرغِره یا دهان‌ شویه

مریم گلی را دم کنید و به صورت خیلی رقیق از آن برای شستن دهان و غرغره کردن استفاده کنید.

مصرف مریم گلی به صورت کُمپرس زخم‌

قرار دادن پارچه خیس شده در محلول دَم‌ کرده مریم گُلی و کُمپرس کردن زخم‌هایی که دیر خوب می‌شود، نتیجه بسیار خوبی خواهد داد.

مصرف مریم گلی به صورت اسپری مخصوص

مریم گلی به دلیل داشتن خواص ضدعفونی‌کنندگی، مانع از گسترش عوامل عفونت زا می شود. خواص آنتی‌اکسیدانی این گیاه نیز باعث کاهش عوامل التهاب زا خواهد شد.

علاوه بر این‌ مریم گلی خواص قابضی دارد و به همین دلیل نیز می‌تواند روان شدن خلط ناشی از التهاب‌ در مجاری تنفسی را کاهش دهد. مریم گلی با افزایش تولید گلبول‌های سفید باعث تقویت سیستم ایمنی بدن نیز می‌شود. می‌توانید به این گیاه اعتماد کنید. می‌توانید از اسپری‌های مخصوص این گیاه استفاده و یا اینکه با دم کرده‌ آن غرغره کنید.

مصرف مریم گلی به صورت مخلوط در خمیر دندان ها

استفاده از خمیردندان‌های حاوی این گیاه برای سلامت دهان و دندان بسیار مفید است.

شستن موها با عصاره آن(چه دم کردنی چه جوشانده) ، شوره سر را از بین می برد .برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 270417 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟