جشنواره مد و لباس فجر با یک دست لباس حلال

ابوالقاسم شیرازی - رئیس اتحادیه پوشاک - در نشست خبری جشنواره مد و لباس دلیل عرضه لباس‌های ایرانی با قیمت بالا در فروشگاه‌ها را این‌طور توضیح داد: «شاید قیمت لباس‌های ایرانی در مقایسه با برخی لباس‌های وارداتی از جمله چینی که کیفیت پایینی دارند، بالا به نظر بیاید؛ اما دولت در تلاش است تا در بخش مالیات و بیمه از تولیدکنندگان حمایت کند تا قیمت تمام‌شده محصول کمتر شود. همچنین تولیدکنندگان از پارچه و ملزوماتی که در کشور تولید می‌شود، استفاده کنند تا در قیمت آن‌ها تأثیر بگذارد. ضمن آن‌که با هماهنگی بخش صنعت، معدن و تجارت در تلاشیم تا جلوی ورود کالاهای خارجی را بگیریم و واردات پوشاک از طریق نمایندگی‌های حقوقی ثبت سفارش شود».
با این حال، قیمت لباس‌های عرضه‌شده در نمایشگاه مد و لباس جشنواره فجر، بویژه در بخش عرضه و فروش برندها در برج میلاد بالا بود. 
برج میلاد در ششمین دوره جشنواره مد و لباس فجر، محل عرضه و فروش ۲۵ برند ایرانی بود. هر برندی برای اجاره یک غرفه حدود هفت میلیون تومان پرداخت کرده بود. ارزان‌ترین لباس‌ ارائه‌شده در این بخش نیز ۱۸۰ هزار تومان و گران‌ترین آن‌ها دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده بودند؛ این لباس با طرح فرش، به یکی از مزون‌های معروف تعلق دارد که در نمایشگاه اکسپوی حلال اسپانیا به‌نمایش درآمد و گواهی‌نامه اکسپوی ۲۰۱۶ لباس حلال اسپانیا را نیز در افتتاحیه بخش بین‌الملل جشنواره مد و لباس گرفت.
البته در بخش پوشاک اسلامی و عفاف و حجاب، لباس‌هایی فقط به‌صورت دکوری عرضه شده بودند و روی آن‌ها نمی‌شد قیمت گذاشت. همچنین برخی لباس‌ها مانند روسری‌ و دامن در برج میلاد به‌فروش می‌رسیدند که مشابه آن‌ها را در شهر می‌شد با قیمت‌های کمتر خرید. 
با وجود آن‌که اعلام شده بود در برج میلاد برندها برای فروش عرضه می‌شوند، برخی از آن‌ها فقط لباس‌های‌شان را به‌نمایش گذاشته بودند و اظهار می‌کردند، فروش نداریم و برای بستن قرارداد در این نمایشگاه شرکت کرده‌ایم. مثلا یک کت مردانه در یکی از این غرفه‌ها حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده بود.
 

1183315_286


استقبال چشمگیر طراحان از پارچه‌های سنتی در این دوره از جشنواره
در بخش کیف و کفش نیز چند مدل محدود و فقط در چند سایز عرضه شده بود، البته در این بخش، قیمت‌های متفاوت بود، مثلا قیمت یک جفت کفش زنانه‌ی چرم ۱۵۰ هزار تومان بود که فروشنده آن اظهار می‌کرد این قیمت مخصوص نمایشگاه جشنواره مد و لباس است و اگر برای خرید به فروشگاه مراجعه کنید، باید حدود ۲۵۰ هزار تومان برای همین کفش بپردازید. همچنین قیمت هر کمربند در غرفه‌های برج میلاد از ۳۰ هزار تومان شروع و گفته می‌شد که همان جنس در مغازه و خارج از نمایشگاه ۱۵۰ هزار تومان است.
البته قیمت برندها در برج میلاد برای مهمانان بخش بین‌الملل جشنواره مد و لباس که برخی از آنها از فرانسه آمده بودند معقول به‌نظر می‌رسید و هر قیمتی را که به یورو می‌شنیدند، سرشان را به نشانه رضایت تکان می‌دادند.
در بخش نمایش لباس‌ها در تالار وحدت نیز گرچه آثار نسبت به دوره‌های گذشته رشد قابل توجهی داشتند، اما هر بازدیدکننده‌ای که یک لباس را نشانه می‌گرفت، ترجیح می‌داد قیمت آن را نپرسد.

استفاده چند منظوره از تالار وحدت
به نظر می‌رسد مدیریت تالار وحدت برای همکاری با کارگروه مد و لباس و برگزاری جشنواره سنگ تمام گذاشته؛ زیرا در حالی که روی پله‌های تالار وحدت کچ‌های دیوار حاصل از جابه‌جایی صفحه‌های چوبی و مانکن‌ها برای ساخت دکور ریخته و جشنواره برای دکوربندی و نمایش لباس‌ها آماده می‌شد، در عین حال، در سالن اصلی کنسرت اجرا می‌شد. استفاده چند منظوره از تالار وحدت به‌دلیل نبودن فضای کافی برای برپایی چنین جشنواره‌هایی موجب شد که ساعت بازدید در دومین روز نمایشگاه نیز کوتاه‌تر شود تا کنسرت دیگری روی صحنه برود. گرچه فرصتی فراهم شد تا شرکت‌کنندگان در این کنسرت بعد از اجرا، از نمایشگاه جشنواره هم دیدن کنند.
از سوی دیگر، همزمان با روزهای نخست جشنواره، کارگران در حال شست‌وشوی بنای تالار وحدت بودند و برخی مراجعه‌کنندگان زمانی که از تالار خارج می‌شدند،‌ احساس می‌کردند باران می‌بارد! نمایشگاه جشنواره مد و لباس فجر در تالار وحدت در روز آخر به‌دلیل اجرای برنامه دیگری، جمع شد و فقط برخی لباس‌ها در طبقه سوم به‌نمایش گذاشته شدند.
 

1183316_806


شست‌وشوی بنای تالار
در این دوره از جشنواره،‌ لباس‌هایی که از دوره قبل و از ۴۰۰ دست تا ۳ هزار دست به تولید رسیده و به‌نمایش گذاشته شده بودند، بیشتر محدود به لباس مشاغل بودند.
طراحان در بخش ویترین ملی و لباس کودکان نیز کار خاصی انجام نداده بودند و فقط به تی‌شرت و لباس‌هایی با برچسب‌های مناسبتی با دفاع مقدس و کارتون اکتفا کرده بودند، البته در بین لباس‌های مربوط به کودک و نوجوان، کارهای معدود قابل توجهی به چشم می‌خورند.
کارهای ارائه‌شده در بخش کیف و کفش هم نسبت به سال گذشته پیشرفت بهتری داشتند و تعداد آثار به‌نمایش گذاشته نیز قابل توجه بود.
از جمله آثار نمایش داده‌شده در ششمین جشنواره مد و لباس فجر، زیورآلات با اِلمان‌های سنتی و سوزن‌دوزی بلوچی بود. همچنین طراحان لباس در آثار ارائه‌شده در جشنواره به دوخت‌های سنتی مثل سوزن‌دوزی و استفاده از پارچه‌های سنتی تمایل نشان داده بودند.
بخشی از جشنواره نیز به نمایش پارچه‌های تولیدشده در داخل اختصاص پیدا کرده که در طراحی برخی از آن‌ها از اِلمان‌های آثار تاریخی استفاده شده بود. از این پارچه‌ها در بخش مسابقه طراحی زنده لباس نیز استفاده شد. 
لباسی که طراحان در مراسم افتتاحیه بر تن داشتند نیز لباس‌های قابل قبولی بودند که معمولا در جشنواره‌ها یا فروشگاه‌ها دیده یا عرضه نمی‌شوند، این موضوع واکنش یکی از حاضران در جشنواره را دربرداشت که خطاب به یکی از طراحان گفت: «چرا از همین لباس‌های شیکی که برای خودتان طراحی می‌کنید، برای جشنواره و عموم مردم طراحی نمی‌کنید؟!»
 

1183317_307


لباس یکی از طراحان در جشنواره مد و لباس
عرضه کارهای درجه یک در برج میلاد
رئیس ششمین جشنواره مد و لباس فجر درباره عرضه لباس‌ها با قیمت بالا در برج میلاد و تفاوت عرضه این قیمت‌ها در فروشگاه‌ها به ایسنا، گفت: لباسی که قیمت آن را به شما دو میلیون و نیم اعلام کرده‌اند، اصلا جنبه فروش ندارد و پوشیدنی نیست. اما در بسیاری از غرفه‌ها لباس‌هایی با قیمت‌های ۱۵۰ تا ۴۰۰ تومان هم داشته‌ایم و من تک‌تک قیمت آنها را چک کرده‌ام. در برج میلاد کارهای درجه یک عرضه شده است.
حمید قبادی ادامه داد: در بخش کیف و کفش چرم کسانی در برج میلاد حضور دارند که تولیدکننده هستند و با برخی از برندهای درجه یک تهران همکاری می‌کنند و چون فروشگاه عرضه ندارند، تفاوت قیمت تا به دست مصرف‌کننده برسد فرق می‌کند، اما فکر نمی‌کنم یک محصول ۳۰ هزار تومانی تا به دست مصرف‌کننده برسد، ۱۵۰ هزار تومان شود.
او گفت: نمایش محصولات برندها به بخشی از سلیقه مخاطب پاسخ داده و این اتفاق مهمی است؛ از طرفی، اینکه تعداد قابل توجهی از برندهای ایرانی موفق شدند در کنار هم محصولات‌شان که قابل رقابت با تولیدات کشورهای دیگر است عرضه کنند، نکته مهمی است.
قبادی همچنین درباره هزینه‌ای که هر برند برای کرایه غرفه پرداخت کرده گفت: حدود ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان از این هزینه مربوط به کرایه محل برج میلاد و مابقی آن هم برای دکور گرفته شده است. از طرفی ما درخواست کردیم این بخش تا آخر اسفندماه تمدید شود. البته من درخواست کردم تا هزینه‌ای از غرفه‌داران برای تمدید دریافت نکنند و اگر هم مبلغی اضافه بگیرند، فکر نمی‌کنم هزینه سنگینی باشد.
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس همچنین درباره جمع شدن ویترین ملی و بخش نمایش لباس جشنواره و انتقال برخی از لباس‌ها به طبقه سوم تالار وحدت اظهار کرد: به دلیل برگزاری همایش فرهنگی وزارت ارشاد در تالار وحدت، بخش نمایش از سالن ورودی جمع و با بخش بین‌الملل تجمیع شد. در هر صورت باید بین نبودن و بودن در این شرایط، یک گزینه‌ را انتخاب می‌کردیم. از طرفی مدیریت تالار وحدت هم این امکان را فراهم کرد تا این نمایشگاه را برگزار کنیم.
 

1183318_213


جمع‌آوری ویترین ملی پیش از پایان جشنواره
 

1183319_311


زیورآلات نمایش داده شده در جشنواره

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 249138 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟