عوارض شایع  داروی دیابتی ها

عوارض شایع این دارو:
یکی از عوارض تزریق انسولین, افزایش وزن می باشد. البته این هورمن تزریقی به خودی خود باعث چاقی نمی شود بلکه به موازات تنظیم قند خون, چربی اضافه در بدن به دلیل مصرف غذای اضافی و یا دریافت مقادیر ناکافی این دارو , می تواند منجر به افزایش وزن گردد. خوشبختانه با یک رژیم غذایی مناسب و فعالیت ورزشی کافی می اوان از افزایش وزن جلوگیری نمود. در زمان تزریق ممکن است روی پوست در همان محل قرمزی یا خارش ایجاد شود. اگر این خارش یا التهاب گسترش پیدا کرد می بایست به پزشک مراجعه نمایید. خبر خوش اینکه وسایل تزریق جدید از جمله قلم انسولین می تواند کمک کننده باشد.
از دیگر عوارض تزریق این هورمن عبارتند ازک تورم صورت, زبان و لب ها و یا اختلال در تنفس. اگر فرد این حالات را داشت نشان دهنده حساسیت می باشد که سریعا می بایست به پزشک مراجعه کند. در برخی موارد ضخیم شدن پوست در ناحیه تزریق دیده می شود که البته خیلی شایع نیست. احساس خواب آلودگی, گیجی, ضعف و یا احساس کسالت و ناخوشی می تواند نشان دهنده این باشد که قند خونتان در حد مطلوبی نیست مثلا بالا یا پایین است.
در مصرف استنساقی انسولین, افت خون بسیار رایج است. گاهی نیز تنگی نفس, درد قفسه سینه, سرفه, عفونت های تنفسی, خشک شدن دهان و زخم گلو ممکن است به وجود بیاید. همه این مشکلات ممکن است به دلیل مصرف این دارو از طریق دهان و بینی به وجود آید. گاهی ممکن است داروهای دیگر فرد دیابتی با انسولین واکنش نشان دهد و عوارض جانبی نامطلوبی را به وجود آورد. بسیاری از داروها نظیر فشارخون و حتی برخی ویتامین ها ممن است تداخل داشته باشند.برای اجتناب از بروز این مسائل فر می بایست با دکتر خود مشورت نماید.
نکته:
انسولین یک داروی مهم برای درمان بیماری دیابت نوع یک و نوع دو است و برای درمان بیماری های دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرد.و نکته مهم اینجاست تجویز و تعیین دوز مصرف این دارو بایست زیر نظر پزشک متخصص انجام شود تا از بروز عوارض احتمالی جلوگیری شود.
برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 289703 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟