خطرناک‌ ترین بیماری تابستانی کودکان چیست؟

دمای زیست بیولوژیک بدن نوزادان ۱۹ درجه در روز و ۲۲ درجه در شب است اما برخی والدین با پوشاندن بیش از حد نوزاد، درجه دمای بدن وی را تا 33 – 30 درجه افزایش می دهند. بی‌حالی، بی‌قراری و نخوردن شیر از علایم هشدار دهنده گرمازدگی محسوب می‌شود.

* اشتباه رایج دیگری که بسیاری از خانواده‌ها مکرر مرتکب آن می‌شوند، این است که به کودکان زیر۶ ماه آب نمی‌دهند. این اقدام بسیار خطرناک است و کودک را دچار بی‌آبی و بی‌حالی شدید می‌کند و توان نوشیدن شیر را از اومی‌گیرد. لذا توصیه می‌شود آب را برای ۵ تا ۶ دقیقه بجوشانید و بگذارید خنک شود سپس آن را به کودک بدهید.

* اگر کودک بی‌قرار یا بی‌حال است، ابتدا لباس‌های او را کم کنید، اگر دمای اتاق از ۲۴ درجه بالاتر بود، به تدریج آن را کاهش دهید و سپس کمی آب سالم به کودک بدهید تا اختلالات الکترولیتی در بدن او از بین برود.

* از آب معدنی برای کودکان زیر ۲ سال استفاده نشود؛ چرا که دارای املاح است و سدیم خون را افزایش می‌دهد.

* به گزارش شفاف، دکتر بهروز مقدادی متخصص نوزادان و کودکان دراین باره گفت: گرمازدگی یکی از خطرناک‌ترین عارضه‌های تابستان محسوب می‌شود که می‌تواند برخی از کودکان را درگیر کند.

* در مواقع شدید کودک دچار تشنج و خونریزی کلیه می‌شود. کاهش حجم ادرار نیز از علایم دیگر گرمازدگی در نوزادان است.

* کودکان را زیر نور آفتاب در خودرو نگه ندارید. کودکان در این شرایط دچار گرمازدگی شدید می شوند که این امر در موارد حاد تشنج، مشکلات مغزی، کلیوی و از کار افتادن آن ها را به همراه دارد.

* بیماری ژیاردیا عفوتنی است که از راه آب و غذای آلوده منتقل می‌شود. این انگل در همه جا یافت می‌شود، به ویژه در مناطقی که وضعیت بهداشتی ضعیف‌تری دارند و آب سالم در آن جا به سختی به دست می‌آید .همچنین این انگل می‌تواند در منابع آب شهری، استخر های شنا، چشمه‌های آب معدنی و آب چاه وجود داشته باشد.

* کودکانی که در سفر دچار این دسته از عارضه‌ها می‌شوند، بیشتر به علت میکروب‌های «ای کولای» و به ندرت میکروب «وبا» است. به همین دلیل پیشگیری از اسهال و استفراغ در کودک در تابستان از اهمیت جدی برخوردار است.

* والدین دقت داشته باشند که اسهال نشانه دندان در آوردن نیست. بسیاری از والدین این موضوع را به حساب دندان در آوردن کودک می‌گذارند و به پزشک مراجعه نمی‌کنند و این اقدام باعث ابتلای کودک به اسهال‌های مزمن و تبدیل میکروب و انگل‌ها به «کیست انگلی» در روده می‌شود.

* نکته دیگر در مورد کودکانی است که در مسافرت دچار اسهال می‌شوند. شروع این نوع از اسهال ۳ روز بعد از وارد شدن به مکان جدید است. عامل اسهال‌های مسافرتی بیشتر میکروب‌ ای کولای است.

* در طول سفر، کودکان باید بیشتر از زمانی که در منزل هستند، آب مصرف کنند و باید توجه کرد که سرعت ازدست دادن آب بدن کودکان خیلی بیشتر از بزرگسالان است.

پیشگیری از اسهال و استفراغ کودکان

* در مرحله اول، رعایت بهداشت فردی کودک حائز اهمیت است، چرا که با رعایت این اصل از بسیاری از مسمومیت‌ها پیشگیری می‌شود.

والدین در خصوص مصرف میوه و سبزی دقت داشته باشند تاجایی که می‌شود پوست این دسته از خوراکی را بکنند و سپس به کودک بدهند. میوه‌هایی چون گیلاس، آلبالو و... که امکان پوست گیری ندارد باید در ۲ مرحله ضدعفونی شود.

* بهترین ضدعفونی کننده برای میوه و سبزی مخلوط سرکه و نمک است.

دوغ بهترین پیشنهاد برای کودکان مبتلا به اسهال

* کودکانی که همزمان دچار اسهال و استفراغ می شوند باید غذا را در مقدار کم اما تعداد وعده متعدد مصرف کنند. دوغ، ماست، کته ماست، هویج، سیب زمینی و مرغ از بهترین خوراکی‌ها برای کنترل عارضه‌هایی چون اسهال و استفراغ است. همچنین پوره سیب و موز نیز بسیار مفید است. در رابطه با کودکانی که با شیر پاستوریزه تغذیه می‌شوند حتما به والدین توصیه می‌شود شیر بدون لاکتوز برای آنها تهیه کنند.

* اگر والدین با انجام این کارها بهبودی را در فرزندشان مشاهده نکردند و بعد از ۳ روز، علایم تب، اسهال و استفراغ او شدیدتر و دچار تشنج، لرز و کاهش سطح هوشیاری شد، سریع به پزشک مراجعه کنند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 281506 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟