کرونا حریف عشق معلم اهل حمیدیه به دانش‌آموزانش نشد / بازتاب حرکت جالب معلم خوزستانی در فضای مجازی + عکس

به گزارش رکنا، "کرونا را شکست می‌دهیم" جمله‌ای که امروز به اشکال مختلف در حال محقق شدن است. نمونه‌های ملموس آن امروز در قامت مدافعین سلامت در بیمارستان‌ها و در خط صفر مبارزه با کرونا است یا نمونه دیگر این مدافعین پرستاری است که مراسم ازدواج‌اش را به تاخیر می‌اندازد تا سنگر مبارزه با کرونا خالی نماند.

پشت کرونا این بار در حمیدیه و در خانه معلم خوزستانی به خاک مالیده شد. سرشت معلمی گویی با ایثار و از خودگذشتگی عجین شده است. هیچ عامل خارجی نمی‌تواند مزاحم رابطه عاشقانه معلم و دانش‌آموز شود.

ویروس منحوس کرونا با ورود نحس‌گونه‌اش به عاملی برای تهدید سلامتی افراد جامعه بدل شده و مدارس کشور را به تعطیلی کشانده است اما این "مُهر تعطیل باش تا عید" بر در مدارس نمی‌تواند سدی دربرابر اراده معلمان ایران زمین شود.

عرصه آموزش و پرورش عرصه شکست کرونا است

آموزش مجازی مسیری بود که کرونا بر پیکره آموزش و پرورش تحمیل و با اجبار مسیر مستقیم و حضوری را به مجازی سوق داد. این شکل مجازی و تکنیک‌گونه باز نتوانست حس و دلسوزی بین معلم و شاگرد را کم کرده و بذل ایثار معلمی را مانع شود.

در خوزستان قصه پررنگ‌تر از روایت است. شهادت و ایثار و دفاع از ایران همچنان در این کربلای ایران امتداد دارد اگر دیروز سربازان وطن با تفنگ و خمپاره در سپاه حمیدیه از ذره ذره خاک ایران دفاع می‌کردند امروز در همان مسیر معلم اهل حمیدیه با قلم و با در یخچال منزل خود به نمادی از مبارزه با خاموشی و روشن بخش علم و آگاهی بدل شده است.

تدریس بر روی درِ یخچال خانه

یکی از نگرانی‌های که با تعطیلی مدارس و آموزش عالی در کشور بیش از هر چیز دیگر احساس می‎شد، وقفه در روند آموزش و تولید علم بود. این نگرانی در مناطق محروم به سبب نداشتن امکانات آموزش هوشمند بیش از هر چیز دیگر لمس می‌شد.

تلاش برای استمرار فرآیند آموزش مسئله مهمی است که به ابتکار معلم اهل حمیدیه به میدان جهاد تبدیل شده است. معصومه عنصری آموزگار پایه سوم دبستانی یکی از معلمان دبستان منطقه‌ای محروم در استان خوزستان است که از بدنه سفید یخچال به‌عنوان تخته کلاس استفاده می‌کند.

این معلم ساکن شهر حمیدیه با نوشتن عبارات و مفاهیم درسی بر روی یخچال خانه‌اش از آنان ویدئو تهیه کرده و برای دانش‌آموزانش در فضای مجازی ارسال می‌کند.

عزیز مزرعه رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان حمیدیه درباره ابتکار و پشتکار این معلم شاغل در آموزش و پرورش شهرستان حمیدیه گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا به‌منظور پیشگیری از شیوع این ویروس با دستور وزارت بهداشت تمامی مدارس و دانشگاه‌ها در کشور تعطیل شده‌اند.

تقدیر مسئولان آموزش و پرورش از پشتکار معلم شاغل در حمیدیه

مزرعه اظهار داشت: معصومه عنصری نیز یکی از معلمان حق‌التدریس شهرستان حمیدیه با استفاده از یخچال منزلش اقدام به آموزش مفاهیم درسی از راه دور کرده که اقدامی بسیار شایسته و در خور تحسین است.

رئیس آموزش و پرورش شهرستان حمیدیه بیان کرد: به‌همین منظور با حضور در منزل این معلم به همراه سعدونی مدیر مدرسه و شاهین هاشمی فرماندار شهرستان از پشتکار این معلم تقدیر شد.

جلوه‌های ایثار معلمان خوزستانی تمامی ندارد همان‌گونه که در طول هشت سال دفاع مقدس نیز پشتیبانی مادران و زنان شیردل خوزستانی یک روز هم تعطیل نشد.

حدیث موسوی دیگر معلم خوزستانی است که از روزهای ابتدایی آغاز تعطیلات کرونایی دست به کار آموزش دانش‌آموزانش از طریق فضای مجازی شد. این معلم پایه اول دبستان در شهر اهواز در این باره گفت: در ابتدای تعطیلات مدارس ضمن ارتباط مجازی با والدین و دانش‌آموزانم، فیلم‌هایی از تدریس پایه اول دبستان را از اینترنت دانلود می‌کردم و برای دانش‌آموزانم می‌فرستادم.

ارائه دیکته مجازی به دانش‌آموزان ابتدایی

وی بیان داشت: وقتی دیدم که دانش‌آموزان در 5 ماهی که از آغاز سال تحصیلی گذشته است به نحوه تدریس و صدای خودم انس گرفته‌اند تصمیم گرفتم در منزل از تدریس خود فیلم‌های آموزشی تهیه کنم و برایشان ارسال کنم و نتیجه این کار برایم باور نکردنی بود.

این معلم اهوازی درباره تاثیرات آموزشی این شیوه بیان داشت: دانش‌آموزان هم اکنون حتی دیکته را نیز به‌صورت مجازی می‌نویسند و سپس تصاویر دیکته‌های مجازی را ارسال و تصحیح می‌کنم. نتایج را برای والدین دانش‌آموزان می‌فرستم تا در جریان فرآیند این آموزش مجازی قرار بگیرند.

آماده تعلیم مجازی به همه دانش‌آموزان

سید فخرالدین شریف مقدم دبیر مدارس تیزهوشان اهواز درباره اقدامات آموزشی در شرایط تعطیلی مدارس گفت: در این مدت ارتباط با دانش‌آموزانش را از طریق فضای مجازی 24 ساعته کردم. این آمادگی را دارم که نه تنها با دانش‌آموزان خودم، بلکه با هر دانش‌آموزی که در مفاهیم درسی با اشکال رو‌به‌رو است ارتباط بگیرم و در رفع اشکالاتش به او کمک کنم.

شریف مقدم که در این روزها انتشار ویدئوهای آموزشی‌اش در درس عربی در فضای مجازی با استقبال زیادی در بین دانش‌آموزان و همکاران فرهنگی روبه‌رو شده است با سخاوت، بخشش و احساس مسئولیت معلمی، علم خود را از طریق فضای مجازی برای دانش‌آموزان این سرزمین به اشتراک می‌گذارد و با همتی بلند قصد دارد که موانع پیش روی آموزش در شرایط کنونی را از پیش پای دانش‌آموزان بردارد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 550217 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟