کاهش چشمگیر قربانیان حوادث شهری مشهد

به گزارش رکنا، مشهد تبدیل به شهر هزارحادثه شده است. فقط کافی است نگاهی موشکافانه به آمار داشته باشید تا با انواع حوادث از تصادف‌های پرشمار گرفته تا آتش‌‌های خانمان‌سوز و... روبه‌رو شوید. اما این به معنای بی‌توجهی به مسائل ایمنی- امنیتی نیست، بلکه خصلت بیشتر کلان‌شهرهاست که به واسطه جمعیت زیاد‌شان دچار مشکلاتی این‌چنینی شوند. در این میان با ‌انبوهی از حوادث ماهانه، بررسی‌ آمار آتش‌نشانی مشهد نشان می‌دهد که با وجود رشد آتش‌سوزی‌ها در تیر‌ به نسبت سه ماه ابتدایی سال و تکرار بسیاری ‌دیگر از حوادث، تنها چهار نفر در این حوادث جان‌باخته‌اند در حالی که در سه ماه ابتدایی سال ماهانه 14نفر در حوادث مرتبط با آتش‌نشانی جان خود را از دست داده بودند. مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مشهد با دست گذاشتن روی همین آمار اعلام کرد که حتی در بحث حوادث دیگر نیز امروز وضعیت بهتری نسبت به گذشته داریم.

مزاحمان همیشه بیدار!

براساس اظهارات مجید فرهادی، در چهارماه ابتدایی سال 235هزار و 59تماس با آتش‌نشانی مشهد برقرار شده که 72هزار و 54تماس آن متأسفانه مزاحمت بوده است که اقدامات قانونی به این منظور در دست انجام است.

البته تعداد زیادی از تماس‌ها نیز برای مشاوره بوده و عده‌ای نیز به اشتباه به جای گرفتن شماره‌های اضطراری دیگر نهادها، 125را شماره‌گیری کرده‌اند.

افزایش روز به روز آتش‌سوزی‌ها

برابر تعداد آتش‌سوزی‌های چهارماه اول سال که 2هزار‌و 603بار در مشهد و حومه زبانه کشیده و دارایی شهروندان را خاکستر کرده است، 849بار آن تنها در تیر‌ بوده است. این درحالی است که آمار خرداد 696حادثه و سهم فروردین و اردیبهشت از آتش‌سوزی‌ها به ترتیب 574و 484مورد بوده است.

آتش‌سوزی ساختمان‌ها با منشأ گرمای اجزای شبکه برق، ضایعات و زباله‌های خارج از ساختمان و وسایل نقلیه با منشأ شعله‌های کوچک و همچنین آتش گرفتن گیاهان و فضای سبز به ترتیب پرتکرارترین دلایل حوادث آتشین مشهد بوده است.

کاهش دیگر حوادث

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مشهد با عبور از آتش‌سوزی‌ها که غفلت مهم‌ترین علت وقوع آن است، به بحث عملیات‌های امدادونجات در مشهد می‌پردازد که امدادگران در چهارماه ابتدایی در این حوزه به 3هزار و 544حادثه رسیدگی کرده‌اند.

حوادث مرتبط با آسانسور سرآمد این حوادث بوده است و در پله‌های بعدی محبوسی افراد در منازل و اماکن مختلف و گیر کردن انگشتر و حلقه درون دست دو اتفاق پرتکرار دیگر مشهد بوده است.

همچنین در حوزه خدمات ایمنی که شامل نجات افراد از دست حیوانات مهاجم و نجات حیوانات گرفتار در نقاط مختلف می‌شود ‌امدادگران آتش‌نشانی مشهد در چهار ماه به 2هزار‌و 955مورد حادثه در این زمینه رسیدگی کرده‌اند.

کاهش چشمگیر کشته‌شدگان

فروردین و اردیبهشت امسال 28نفر در حوادث مختلف شهری مرتبط با آتش‌نشانی جان‌باختند و امدادگران پیکر بی‌جان آن‌ها را از دل حوادث بیرون کشیدند. این تعداد در خرداد‌ ‌نیز تکرار شد و این ماه نیز 14شهروند در حوادث کشته شدند. اما خوشبختانه با سرعت‌عمل آتش‌نشانان و اقدامات انجام شده به‌نوعی ترمز قطار کشته‌شدگان کشیده شد و در تیر امدادگران تنها نتوانستند جان چهار نفر را از مرگ نجات دهند در حالی که در همین ماه هزار و 512نفر از خطر نجات یافتند و به وضعیت 172مصدوم نیز رسیدگی شد.

به تفکیک آمار فروردین و خرداد 2هزار 139نفر از حوادث نجات یافته و 157نفر مصدوم شده‌اند، اما آمار نجات‌یافتگان خرداد هزار نفر و مصدومان نیز 154نفر بوده است.

منطقه2 پرحادثه‌ترین منطقه شهر در ماه‌تیر‌

مدیرعامل آتش‌نشانی مشهد با بیان اینکه شهروندان هرکجا به نکات پیشگیرانه بی‌توجه باشند، از همان ناحیه غافل‌گیر شده و دچار حادثه می‌شوند بیان کرد: بررسی آمار تیر‌ نشان داد که خوشبختانه حوادث این ماه به نسبت مدت مشابه سال قبل 29درصد کاهش داشته است.

مجید فرهادی با اشاره به نزدیکی بازگشایی مدارس از مدیران و مسئولان مدارس خواست تا پیش از آغاز سال تحصیلی اقدامات پیشگیرانه در ‌مدارس اجرا کنند تا شاهد حوادث احتمالی نباشیم. وی افزود: در بحث مناطق شهری با وجود کاهش کلی حوادث در تیر‌، در برخی مناطق تعداد حوادث رشد داشته است که منطقه 2مشهد در این حوزه سرآمد بوده است.

کدخبر: 818610 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟