حبیب الله عایل درگذشت / ورزش ایران عزادار شد + عکس

به گزارش رکنا، حبیب اله عایل، پیشکسوت و پدر پاورلیفتینگ ایران که جزو موسسان اصلی این رشته در ایران بوده، در سن ۹۰ سالگی درگذشت.

گفتگوی با پدر پاورلیفتینگ ایران قبل از فوت

پدر پاورلیفتینگ ایران گفت: آرزوی من این بود که این ورزش به جایی برسد و همین که چند سال است قهرمان مطلق آسیا هستیم، نشان می‌دهد آرزوی من محقق شده است.

حبیب‌الله عایل که بود؟

وی اظهارکرد: من 60 تا 65 سال از عمرم را در ورزش گذرانده‌ام. از دوران دبیرستان فعالیت در ورزش‌های بسکتبال و دو و میدانی را آغاز کرده و پس از آن در وزنه‌برداری شروع به کار کردم و قهرمان کشور هم شدم ولی متاسفانه به دلیل تصادف و آسیب دیدن دست و پا، دیگر نتوانستم این رشته ورزشی را ادامه دهم و به مربیگری پرداختم.

وی که داور درجه‌یک بین‌المللی پاورلیفتینگ و وزنه‌برداری نیز است، ادامه‌داد: در دهه 60، پاورلیفتینگ ورزش نابینایان بود و من 10 تا 15 سال به عنوان مربی با آن‌ها کار می‌کردم.

عایل بیان‌کرد: پس از بررسی متوجه شدم که پاورلیفتینگ برای افراد سالم نیز فدراسیون آسیایی و جهانی دارد و به همین دلیل خواستم این بخش را هم فعال کنیم. وزنه‌برداری ورزشی است که نیاز به نرمش و انعطاف بدن دارد تا بتواند حرکات یک‌ضرب و دوضرب را انجام دهد ولی افرادی که قدرت دارند و در عین حال عضلاتشان خشک است، به درد پاورلیفتینگ می‌خورند.

وی افزود: در سال 65 یا ‌66 در این خصوص با رییس فدراسیون وزنه‌برداری صحبت کردم اما زیر بار نمی‌رفتند. این مساله باقی ماند تا چند رییس فدراسیون عوض شدند و بالاخره ابلاغ آن انجام شد و ما نیز از سال 75 برگزاری مسابقات را آغاز کردیم. 10 تا 15 سال تلاش کردیم تا این ورزش در ایران پا بگیرد. اوایل کار با 60 نفر تمرین می‌کردم ولی کم‌کم جوانان استقبال خوبی نشان دادند و حتی مسابقاتی هم داشتیم که حدود 300 شرکت‌کننده داشت.

آخرین گفتگو با پدر پاورلیفتینگ ایران قبل از فوتش

وی که بنیان‌گذار وزنه‌برداری نونهالان نیز است، در این مورد گفت: برای قبولاندن این‌که این رشته ورزشی برای نونهالان سنگین نیست و ضرری ندارد، بسیار تلاش کردم؛ افراد 9 تا 13 سال میله‌های توخالی چهار یا پنج کیلوگرمی را بالای سر می‌برند تا چگونگی بالابردن وزنه را یاد بگیرند. پسر چهار ساله خودم نیز حرکات را بسیار خوب اجرا می‌کرد به گونه‌ای که در مسابقات، مهمانان خارجی متعجب بودند.

رییس کمیته برگزاری مسابقات فدراسیون پرورش‌اندام و بدنسازی عنوان‌کرد: در حال حاضر چهار سال است که در تمام رشته‌ها و رده‌های سنی نوجوانان، جوانان، بزرگسالان و پیشکسوتان حرف اول را در آسیا می‌زنیم. در مسابقات آسیایی 2010 که پیشکسوتانمان از فیلیپین عقب افتاده بودند، خودم در سن 80 سالگی وارد صحنه شدم و وزنه زدم تا امتیازها جبران شد و پیشکسوتانمان قهرمان مسابقات شدند.

وی ادامه‌داد: باتوجه به این‌که بسیاری از جوانانمان به ورزش‌های قدرتی علاقه دارند، توانسته‌ایم آن نتیجه‌ای را که می‌خواهیم از استقبال آن‌ها برداشت کنیم. رکوردهای نفرات تیم‌ملی در حال نزدیک شدن به رکوردهای جهانی است.

عایل درمورد میزبانی مسابقات آسیایی در اهواز اظهارکرد: رقابت‌های آسیایی، مسابقات سنگینی است و بالاخره ممکن است کم و کاستی‌هایی وجود داشته باشد ولی درکل خوب برگزار شد و همه راضی بودند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 685252 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟